uitslag PSG maar snap het niet

1
Heb 2 weken na de PSG een brief ontvangen met wat info, en heb pas eind volgende week een afspraak staan voor de uitleg maar gezien ik al zolang bezig ben en al zolang moet wachten had ik gehoopt dat iemand hier mij wat meer kan vertellen:

Aanvullende informatie: PSG: Licht SAS (AHI: 8,2/h) met name bestaande uit centrale apnue's die echter niet
altijd gevolgd worden door desaturaties. Er is geen voorkeur voor slaapfase en/of positie, er is geen
overmatig snurken. Het hypnogram toont meerdere kortdurende wakkermomenten, verder wel voldoende
REM- en diepe slaap.
Subjectief: 6/10.


tijdens de PG van een jaar terug had ik een AHI van 6 dus hij is nu ineens wat hoger.

Wat ik niet snap: waarom heb ik zoveel centrale apneu's? komt dat niet omdat je hersenen vergeten om een signaal te sturen dat je moet ademen? hoe kan dit want ben verder gewoon gezond voor zover ik weet.

Het hypnogram toont meerdere kortdurende wakkermomenten,


houd dit in dat ik wel degelijk redelijk vaak (of iig vaker dan gebruikelijk) wakker word door de apneu's en ik mij daarom zo slaperig voel?

houd dit in dat ik WEER aan de CPAP moet waar ik een jaar geleden gewoon vrijwel niet mee kon slapen omdat ik niet in slaap kon vallen ermee? en met CSA helpt een CPAP toch niet?

Re: uitslag PSG maar snap het niet

2
Ik had nog een onbeantwoorde vraag

Ik denk toch echt dat BiPAP het antwoord gaat worden. Hadden we al een keer gebeld?
mugen4u schreef: 22 sep 2023, 14:40 Wat ik niet snap: waarom heb ik zoveel centrale apneu's?
Dat kan heel goed RERAs zijn. Die verstoren je slaaparchitectuur (arousal) en dan krijg je daarna een onderbreking (arousal CA). Dat kan heel goed deze zinsnede uit het rapport verklaren: centrale apnue's die echter niet altijd gevolgd worden door desaturaties
mugen4u schreef: 22 sep 2023, 14:40 Het hypnogram toont meerdere kortdurende wakkermomenten,
Klinkt ook als RERAs.
mugen4u schreef: 22 sep 2023, 14:40 houd dit in dat ik wel degelijk redelijk vaak (of iig vaker dan gebruikelijk) wakker word door de apneu's en ik mij daarom zo slaperig voel?
Dat kan je zo zeggen ja.

Je kan de ruwe data van de PSG opvragen. Dan krijg je waarschijnlijk een DVD met een viewer programma. Daar kunnen we nog wat mee. Je hebt er recht op!
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: uitslag PSG maar snap het niet

3
Bedankt voor je reactie. Ik heb vanochtend het gesprek gehad.

Slaap kwaliteit (REM/DEEP) is prima. Geen sprake van UARS of OSA. heb wel in 7 uur tijd ongeveer 56 CSA events die niet worden veroorzaakt door een blokkade maar puur dat de hersenen geen prikkel sturen om te ademen.

ik hoor woensdag meer. maar ben hier niet blij mee, want ik heb nooit een hartaandoening of hersenaandoening gehad dus waarom heb ik zoveel Centrale Slaapapneu events? ;/

Re: uitslag PSG maar snap het niet

5
nee ze vinden het niet gebruikelijk om die data met mij te delen maar van wat ik begreep gaan ze mogelijk wel kijken hoe het zit met die centrale apneu events, als ieder slaapcyclus word onderbroken omdat je ademhaling niet goed is dan is het toch meer dan logisch dat ik hier uiteindelijk klachten door krijg?

als ik met CPAP niet in slaap kon vallen puur omdat dit gewoon niet lukte, hoe zal dit dan met een BIPAP of ASV apparaat wel lukken?

Re: uitslag PSG maar snap het niet

6
mugen4u schreef: 02 okt 2023, 13:58 nee ze vinden het niet gebruikelijk
Dat is quatsch. Wat zij vinden over "gebruikelijk" doet niet er zake. Je hebt er recht op, ik heb van Kempenhaeghe ook een DVD-R gekregen.
mugen4u schreef: 02 okt 2023, 13:58 als ik met CPAP niet in slaap kon vallen puur omdat dit gewoon niet lukte, hoe zal dit dan met een BIPAP of ASV apparaat wel lukken?
BiPAP (en ASV) voelt niet zo onnatuurlijk als CPAP, het voelt meer als ademen in de open lucht, of zelfs makkelijker dan dat. Dat heeft een kalmerend effect.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: uitslag PSG maar snap het niet

8
Ik had nog een onbeantwoorde vraag

Ik denk niet dat ze je zomaar een ASV gaan geven, daar gaat een hele hoop fanfare aan vooraf.

Deze lijst geeft een overzicht: https://www.apneaboard.com/wiki/index.p ... d_machines
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: uitslag PSG maar snap het niet

10
Ik denk dat we moeten afwachten wat de artsen hun plan gaat worden voor het behandelen van de CSA (of iets dat lijkt op CSA).
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: uitslag PSG maar snap het niet

12
Zozo, men heeft even bedacht dat u met een CAI van 8 geen klachten zou kunnen hebben 😆

Heeft u al de ruwe data van de PSG op een schijfje met viewer waar u recht op heeft?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: uitslag PSG maar snap het niet

16
mugen4u schreef: 20 okt 2023, 16:28 maar meer dan dit kunnen ze mij niet geven, je ziet wel grafieken met de slaap stadiums etc...
Dat willen ze niet, maar je hebt er wel recht op. Ideetje: wees specifiek in je verzoek, en zeg dat je "de export in EDF+ formaat" wilt.

Het hypnogram toont inderdaad dat je vaak wakker bent geweest. 42 minuten kan heel goed, je moet ook nog inslapen. WASO was 33 minuten, dat is de tijd dat je "tussentijds" wakker bent geweest.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: uitslag PSG maar snap het niet

17
Oke bedankt voor de duidelijke info, ik zal ze weer mailen.

kan ik voor nu uit deze data concluderen dat mijn slaperigheid en alle klachten die daar bij komen dus wel degelijk met mijn slaap te maken hebben of is dat nog te vroeg om te zeggen?

ik wil graag aan de CPAP met ASV maar ze willen perse eerst een echo van het hart laten maken (een ander hart filmpje is al gemaakt en ziet er prima uit) maar dan moet ik tot eind januari wachten, dus tegen de tijd dat ik met CPAP kan beginnen zitten we wss pas in Februari en ik wil echt niet nog langer wachten.

Desnoods dat ik er zelf 1 koop of huur maar zou niet weten waar dat kan maar ik heb geen verstand van welk apparaat ik moet hebben en hoe ik die moet instellen, is het aan te raden om dit zelf te kopen of om dit beter via het ziekenhuis te doen en afwachten?

https://www.google.com/search?q=CPAP+ko ... e&ie=UTF-8

Re: uitslag PSG maar snap het niet

18
mugen4u schreef: kan ik voor nu uit deze data concluderen dat mijn slaperigheid en alle klachten die daar bij komen dus wel degelijk met mijn slaap te maken hebben of is dat nog te vroeg om te zeggen?
Je kan het in ieder geval niet uitsluiten vooralsnog.
mugen4u schreef: Desnoods dat ik er zelf 1 koop of huur maar zou niet weten waar dat kan maar ik heb geen verstand van welk apparaat ik moet hebben en hoe ik die moet instellen, is het aan te raden om dit zelf te kopen of om dit beter via het ziekenhuis te doen en afwachten?
Twee modellen, voor de volledigheid:

* Airsense10 (variant maakt niet uit als het maar 10 is)
* Dreamstation AutoSV DSX900 (suuuuuper zeldzaam maar als je ze kan krijgen kan je er nooit spijt van krijgen)

Airsense10 is 13 in een dozijn op Marktplaats.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: uitslag PSG maar snap het niet

20
Aan het masker te zien is hij al een tijd niet gebruikt, en de waterbak zit er nog in met condens aan de bovenkant, net alsof hij met water erin in de kast is weggezet. Ik weet het met deze niet, ik zou 'm zeker eerst willen ruiken en uitproberen... zeker niet ongezien op de post laten zetten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i