Chronische urticaria

1
Ik heb al jaren last van chronische urticaria, een huidaandoening waarbij rode en jeukende bultjes op mijn huid ontstaan die ook vanzelf weer verdwijnen. De oorzaak hiervan is volgens de dermatoloog niet te achterhalen. De urticaria heb ik aardig onder controle door het gebruik van een antihistaminicum.
Twee maanden geleden is bij mij slaapapneu vastgesteld (OSAS) en ben ik begonnen met de behandeling met een C-PAP. Sinds de behandeling merk ik dat de urticaria weer veel meer opspeelt en vermoed ik een verband.

Op dit forum kan ik hierover niks vinden. Op internet heb ik over een verband wel een artikel gevonden (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32705737/). De dermatoloog kent zo een verband niet.

Is er hier informatie bekend over een verband tussen OSAS en chronische urticaria?
Zijn er meer leden die last van beide hebben en een verband vermoeden? Zijn er tips?

Re: Chronische urticaria

2
Hoi Suzan,

Ook ik heb chronische urticaria en ook mij is verteld dat het zinloos is om een allergietest of iets te doen (irritant!). Ik heb zelf nog niet gezocht naar een verband maar nu ik dit zo lees merk ik dat ik ook meer last van urticaria na het starten met de cpap behandeling. Wellicht heeft het te maken met de verandering in de hormoonhuishouding die het herstel van OSAS met zich mee brengt?
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."