ook maar eens even voorstellen

1
Hoi, ik ben Wim, 52 jaar en ben recent ook gebruiker van een CPAP (DS 2 met een F&P eson2 neusmasker). Mijn slaaponderzoek gaf een AHI van 25,8 aan, waarvan 15,5 hypo, 7,8 centraal en 2,3 obstructief. Ik zit nu, volgens oscar op een AHI tussen de 5,5 en 7. Dit was nog met de auto modus aan, inmiddels zit ik op een vaste druk van 10 cmH2O. Ik zit nog wat te rommelen met het masker, maatje M neusstuk is eigenlijk net iets te klein, maar de L is te groot en lekt te veel. Misschien is een intranasaal masker iets om eens over na te denken. Vooral ook omdat mijn linker neus gat wat minder open staat. Op zich niet ontevreden over het huidige verloop, hooguit benieuwd naar mogelijke verbeteringen.

Re: ook maar eens even voorstellen

2
Welkom!
biertjuh schreef: 21 okt 2023, 12:03 Misschien is een intranasaal masker iets om eens over na te denken
Of een onder-neus-masker zoals de ResMed N30i wellicht?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: ook maar eens even voorstellen

5
In het begin van de cpap therapie wordt je vaak een masker toegewezen door de leverancier, soms in opdracht van de arts. Men start vaak met een neusmasker, maar als jezelf aangeeft dat je door de mond ademt, krijg je ook vaak een full face masker toegewezen.

Een masker die je toe is gewezen, hoeft voor jou niet het ideale goed passende masker te zijn. Een leverancier heeft de plicht om daarvoor te zorgen. Dus je moet terug naar je leverancier en je klachten daar uiten.

Het ResMed Airfit N30i masker zit onder de neus voorzien met gaten die tegenover de neusgaten vallen. Het ResMed Airfit P30i intranasaal masker is een neusdoppen masker waarbij de doppen aansluiten tegen de randen van de neusgaten en sluiten deze daarmee af.

Beide maskers gebruiken het zelfde frame, standaard of small (waarbij small het beste past voor de meeste mensen), dus de inzetstukken zijn uitwisselbaar met dit frame.

Jouw leverancier kan deze maskers naar jou toe sturen en zij worden vergoed door de Zorgverzekeraar. Dit laatste natuurlijk wel met dien verstande dat dit niet oneindig is. Een leverancier krijgt uit het basispakket ongeveer €350 - €400 jaarlijks uitgekeerd ter vervanging van het masker, eventueel een normale slang, filters voor je cpap, eventueel indien nodig een kinband en de eventuele dienstverlening bij vragen. Hieruit vergoeden ze natuurlijk ook andere bedrijfsmatige onkosten.

Maar als je al langer bezig bent met de cpap therapie, dan nog moeten zij jou wel helpen met de zoektocht naar het best passende en goed zittende masker.

Dus gewoon bellen en uitleggen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar