Weet sinds een week dat ik slaapapneu heb

1
Hallo allemaal sinds een week weet ik dat ik slaap apneu heb. Ik ben een vrouw van 50 jaar. Via de huisarts een horloge gehad met een saturatie meter. Kom ik de volgende dag terug 22 stops per uur en lage saturatie onder de 82 dat zei de assistentie niet zo helemaal. Doorgestuurd ziekenhuis en 17 November m'n slaaponderzoek.

Ben me echt kapotgeschrokken en ben ook dikwijls bang dood te gaan. Of te gaan slapen. Ik bedoel je krijgt geen adem en geen zuurstof genoeg.
Totaal geen energie nu. Moet zelfs 2 x per dag kort slapen overdag. Verder geen klachten geen ademtekort niet in angst wakker worden ik wordt gewoon wakker na een uur en kijk dan 4 u naar het plafond al jaren. Maar ja dacht overgang leeftijd ik zal wel nog moe zijn daardoor.

Komt bij dat m'n lieve moeder is overleden enkele maanden geleden op de ic. Was vreselijk traumatisch ze is gestikt ik was erbij. Zelfs ademhaling daar kon haar niet helpen dus ze kwam in coma. Ze was nog jong en zo onverwachts. Zij lag aan al die adem slangen en buiten dat ik niet zit te wachten op een masker.

Ik adem door m'n mond overdag zit ik onbewust mee te ademen heel irritant.
Ik heb overgewicht al zie je dat minder aan mij ben 32 kilo te zwaar. Ik ben nu 500 kcal minder aan het eten op een dag en verbruik ook zo'n 400 kcal op de sportschool 5 dgn per week.
Dat is soms zo'n strijd en zwaar. Ik wil gewoon die kilo's kwijt. Hoop zo van de apneu af te komen. Ik las ergens dat als je 10 procent van je lichaamsgewicht eraf krijgt dan heb je 30 procent minder stops. Dan zou ik van 22 naar iets van 6 a 7 gaan.

Ik weet niet veel er van nog. Maar het klinkt allemaal eng. Cva, hersenschade bah. M'n moeder had het ook tia, cva, hartfalen... corona er over, longontsteking en een bacterie op de hartklep. Ze snurkte en happte naar lucht. Ik niet. Volgens mijn man stop ik niet met ademhalen.

Normaal kan ik best wel goed relativeren maar dit voelt me rauw op m'n dak. Kan totaal niet tegen geluiden hoe zou ik dat moeten verdragen? Van het apparaat?
Zijn we mensen die wel door afslanken van apneu afkwamen?

Herkennen jullie die moeheid?

Kun je hier oud mee worden?

Ik had dus een hoge bloeddruk en hoge pols. Ook op de sportschool gaat m'n hartslag naar 180 dan piept het toestel moet nog te hard werken daarvoor.

Hoe krijg ik een beetje fatsoenlijk mijn leven terug? Met energie? Misschien dat jullie mij een beetje gerust kunnen stellen? Hekel aan controle verlies.

Re: Weet sinds een week dat ik slaapapneu heb

2
Pioenroos73 schreef: 26 okt 2023, 22:41 Kan totaal niet tegen geluiden hoe zou ik dat moeten verdragen? Van het apparaat?
Wax oordopjes (ohropax) doen het heel goed. Ik gebruik ze niet eens voor m'n ASV, maar omdat ik in een gehorige gangkast woon.
Pioenroos73 schreef: 26 okt 2023, 22:41 Herkennen jullie die moeheid?
Ja.
Pioenroos73 schreef: 26 okt 2023, 22:41 Kun je hier oud me worden?
Wellicht, maar niet gezond oud. Misschien wel heel ongelukkig ongezond oud.
Pioenroos73 schreef: 26 okt 2023, 22:41 Ik had dus een hoge bloeddruk en hoge pols. Ook op de sportschool gaat m'n hartslag naar 180 dan piept het toestel moet nog te hard werken daarvoor.
Ik zou dat voorlopig wat rustiger aan doen totdat je beter gaat slapen met xPAP.

Pioenroos73 schreef: 26 okt 2023, 22:41 Hoe krijg ik een beetje fatsoenlijk mijn leven terug? Met energie? Misschien dat jullie mij een beetje gerust kunnen stellen? Hekel aan controle verlies.
Neem controle met een CPAP om te beginnen. Kies een Airsense10 of Airsense11. Elke dag weer een stukje beter. Met een open vizier echt niet moeilijk.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Weet sinds een week dat ik slaapapneu heb

6
Ik snap je emoties goed! Mijn opmerkingen en tips op basis van mijn ervaringen gedurende 2,5 jaar met CPAP (andere mensen, andere ervaringen):

- Stap 1 is voor jou denk ik stress reductie. Makkelijk gezegd, ik weet het, maar aan therapie beginnen met stress is niet efficiënt.
- Stress fysiek: je sport veels te hard! Ik ben zelfs volledig gestopt om eerst een goede CPAP therapie te hebben. Vanuit die basis weer oppakken. Lichamelijke stress is ook stress.
- Psychische stress: ik gun je dat je leert de situatie te accepteren. Als je slaapapneu hebt, kan CPAP therapie je "redden". Het gaat lang duren, zwaar zijn, maar weerstand bieden helpt je niet. Makkelijk gezegd....
- Geluid: Ik ben hoogsensitiviteit en met name voor geluid. Acceptatie van de situatie icm oordoppen op maat en een stille Resmed 10 CPAP en ik kan er (nu) goed mee slapen.
- Ademhaling: het zou mij niet verbazen als je verkeerd ademt door alle stress. Ik heb veel gehad aan een goede ademtherapeut (omgeving Eindhoven mocht je interesse hebben).
- Deel je verhaal op dit forum en luister naar de vele ervaringsdeskundigen hier. Er zit heel veel kennis!
- "Gewoon" beginnen. Velen zijn je met succes voorgegaan.

Succes met alles!
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX.
EPAP 6,2-7,0 met PS 5.2, trigger very high.