Re: Grote snurker stelt zich voor ...

24
Kan iemand me vertellen of je een verwarmde slang in een slangenhoes mag stoppen?
Ik kan er niets over vinden. Gaat puur om cosmetische aankleding en niet om de verwarmde slang nog eens extra te verwarmen ;)
Vind persoonlijk de slanghoes wat vriendelijker kijken in de slaapkamer.
Resmed Airsense 11 Elite
Resmed Airfit P30i

Re: Grote snurker stelt zich voor ...

25
Leveranciers raden dit af, maar een verwarmde slang wordt vaak alleen vlak na het aanzetten voelbaar wat warmer en daarna voelt deze lauw warm aan. er zijn mensen die de verwarmde slang ook in een hoes stoppen en er verder geen problemen mee ondervinden. buiten het voordeel om van "vriendelijker kijken in de slaapkamer" heeft het ook als voordeel dat de ribbels van de slang die in aanraking kunnen komen met de ombouw geen geluid veroorzaken.

Dus gewoon proberen en kijken hoe het bevalt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Grote snurker stelt zich voor ...

26
Dankjewel Ruudj. Overigens ik zit deze ochtend mijn slaapscores te bekijken en er lijkt echt een trend te zijn in geclusterde OA. Ik heb dan gedurende een half uur apneu op apneu (gemiddeld 10 sec. ademen, 20 sec ademstop). Dit trekt de totale AHI score omhoog. Nu vraag ik me af of dit momenten zijn waarbij ik toch op mijn rug draai.

Is er een apparaatje op de markt die registreert wanneer ik op mijn rug lig en is deze data ook in OSCAR te laden? Bijvoorbeeld een slaappositietrainer die dit doet. Ik zou graag weten of er een verband is.
Resmed Airsense 11 Elite
Resmed Airfit P30i

Re: Grote snurker stelt zich voor ...

27
Gebeuren die OA Clusters vooral aan het einde van de nacht? Bekend is dat clusters vaak voorkomen tijdens de REM slaap en dat is de droomslaap en die duurt langer aan het einde van de nacht.

Anti-snurkband https://www.oxigo.co/nl/oscimed-anti-snurk-riem.html

Als je een Apple telefoon hebt, dan is dit nog een optie: https://apps.apple.com/nl/app/somnopose/id408231385

Voor Android is deze app beschikbaar: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.koalative.torena&hl=en_US
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Grote snurker stelt zich voor ...

29
Een slaapcycli duurt circa 1,5 uur tot 2 uur, ongeveer aan het einde zit dan de remslaap. Als je nu vanaf de start van de therapie deze cycli bekijkt en uitkomt op een moment waar de grafiek erg veel pieken en dalen vertoond, kan dat de rem slaap zijn. Er moet dan ongeveer 1,5 tot 2 uur later hetzelfde te zien zijn. Komt dit overeen met de clusters?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Grote snurker stelt zich voor ...

30
Ruudj, dat komt inderdaad in de buurt. Veelal in een meervoud na 2 uur, maar ook na 2,25 uur.

Overigens, sinds een aantal dagen slaap ik met verwarmde slang en bevochtiger. Beide staan op 'automatisch'
Nu zie ik dat in OSCAR ook terug: climate control en slangverwarming geven die waarde weer. Maar er staat ook een waarde 'status bevochtiger'= uit.

Wat houd deze waarde in bij ResMed? Is dat niet hetzelfde als climate control ?
Resmed Airsense 11 Elite
Resmed Airfit P30i
Bijlagen

Re: Grote snurker stelt zich voor ...

31
De nieuwe versie 1.5.1. van Oscar heeft nog wat bugs in het programma zitten. Zo hebben mensen met een ResMed apparaat geen verwarmde slang en toch geeft Oscar Climate control automatisch aan en Slang temperatuur automatisch. Als je via het menu Bestand - Voorkeuren - Masker en apparaat enz wijzigingen gaat aanbrengen, dan bevestig je deze wijzigingen en vervolgens loopt het vast. Dan moet je via Ctrl Alt Delete om Oscar te sluiten.

De bevochtiger kun je niet bedienen als beide op Stand Auto staat, maar wordt wel volledig bediend door het apparaat. De slangtemperatuur is volgens ResMed niet 26 °C maar 27°C.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Grote snurker stelt zich voor ...

32
Ondanks dat ik de Resmed zelf zijn slang en vochtigheid laat regelen, merk ik dat er ik de loop van de nacht toch waterdruppels in mijn neuskussens ontstaan. Erg vervelend. Voor de rest staan er geen druppels in de slang of in het masker. Nu koppel ik elke ochtend het neusstuk maar los en laat het aan de lucht drogen. ..

Heeft iemand anders hier ook ervaring mee? En is er wat aan te doen? De temperatuur hoger zetten zie ik niet zitten, want met 27 graden vind ik de ingeademde lucht al warm genoeg...
Resmed Airsense 11 Elite
Resmed Airfit P30i

Re: Grote snurker stelt zich voor ...

33
In jouw uitgeademde lucht komt ook altijd vocht voor. Dit kan inderdaad neerslaan aan de binnenzijde van het masker. Het is moeilijk om dit te voorkomen. Het aan de lucht drogen is een oplossing, maar zelf droog ik mijn neusdoppen , na het schoonmaken met een wattenstaafje.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Grote snurker stelt zich voor ...

34
Beste lotgenoten,

Hoewel ik al een aantal weken aan het masker gewend ben, lukte het me vannacht niet om het op te houden. Ik kreeg gewoon een beklemmend gevoel bij het inslapen. Heb het masker daarna maar afgedaan en ben zonder in slaap gevallen.

Zijn er meer mensen die dit hebben ervaren? Dus zonder reden ineens het masker niet kunnen verdragen? Ik vond het een erg vreemde gewaarwording...
Resmed Airsense 11 Elite
Resmed Airfit P30i

Re: Grote snurker stelt zich voor ...

35
Inmiddels heb ik het slaaprapport op basis waarvan de diagnose OSAS is vastgesteld in mijn bezit. Ik zou deze graag eens met jullie delen. De individuele termen kan ik terugvinden via dit forum, maar wat zeggen de resultaten nu eigenlijk over welk type behandeling hierbij zou passen? Ik merk nog altijd nauwelijks vooruitgang ten aanzien van mijn klachten. Wel heb ik gemerkt toen ik het afgelopen week een aantal dagen zonder masker moest stellen, dat ik me nog beroerder voelde... Er gebeurt dus wel wat in mijn lijf, al merk ik de vooruitgang eigenlijk niet.

Als bijlage de data uit het slaaponderzoek september j.l. in een pdf.

Vraag hierbij is m.n. of een CPAP de logische eerste keuze is geweest, gekeken naar deze resultaten van het slaaponderzoek.
Resmed Airsense 11 Elite
Resmed Airfit P30i

Re: Grote snurker stelt zich voor ...

36
Vraag hierbij is m.n. of een CPAP de logische eerste keuze is geweest, gekeken naar deze resultaten van het slaaponderzoek.
In Nederland begint men altijd met een Cpap (Elite) of met een Apap (AutoSet) apparaat. De ResMed AirSense 11 die jij gebruikt heeft beide in zich, waarbij de AutoSet ook nog uit twee modellen bestaat: één voor de heren en één voor de dames, waar ResMed van beweert dat de dames een ander algoritme van ademhaling hebben en dat zij daarom dit ook zo gefabriceerd hebben.

Gezien jouw scores in de slaap test van september heb je 16% centraal apneu en 84% obstructief apneu + hypopneu. Bovendien het je 7 Rera's per uur (544 - 537)

Als de druk, door de arts hoger wordt ingesteld, verlaagd dit waarschijnlijk jouw Obstructieve ademstops en Hypopneus, maar loop je de kans dat de Centrale ademstops omhoog gaan.

Mocht dit zo zijn, dan moet in feite de arts een besluit nemen om je door te verwijzen naar de derde lijn, ofwel het Sein, KempenHaeghe, maar nog beter direct naar het CTB (Centrum Thuis Beademing) voor een Bipap of ASV. Centraal apneu kun je niet echt oplossen met een Cpap of een Apap.

Het vervelende is dat men eerst alles uit de kast haalt om de therapie met een Cpap/Apap/Bipap op te lossen om vervolgens met een ASV het probleem echt aan te pakken. Zo zit helaas de Zorgverlening in Nederland in elkaar.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Grote snurker stelt zich voor ...

37
Bedankt voor je bericht. Echter is de Airsense 11 Autoset de enige die zowel apap als cpap ondersteunt volgens ResMed:

De centrale apneus zijn met de cpap druk van 8 op een enkeling allemaal weg. De ahi schommelt tussen 2 en 11 nu. Betekent het verder verlagen van de ahi’s automatisch verhogen van de druk?
Resmed Airsense 11 Elite
Resmed Airfit P30i

Re: Grote snurker stelt zich voor ...

39
Met daarbij de kanttekening dat "CAs" (clear airway apnea) niet altijd centraalapneu zijn. Het kunnen ook post-arousal CAs zijn die een obstructieve primaire oorzaak hebben.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i