Voorstellen

1
Hallo,

Ik ben Bas, 45 jaar. Ik heb in 2016 mijn eerste slaaponderzoek gehad. Gezellig helemaal aangesloten met electroden. Op de terugweg keken andere automobilisten alsof ze een zelfmoordterrorist zagen. Toen kwam er uit dat ik een lichte apneu had van 10 ademstops per uur.
De KNO-arts twijfelde of er iets mee gedaan moest worden. Uiteindelijk besloten om het zo te laten, en als de situatie in de toekomst verslechterde, nog eens een slaaponderzoek te doen.
Dat is er dit jaar van gekomen. Mijn vrouw maakte zich teveel zorgen, en om nou elke ochtend wakker te worden met een blauwe arm omdat mijn vrouw me elke keer aantikte bij een ademstop en/of te zeggen dat ik op mijn zij moest gaan liggen.... niet ideaal.

Eind september dus opnieuw bij de KNO. Nu een simpeler onderzoek, de Watchpat. Na drie weken zou ik de uitslag horen, standaardprocedure is dat je wordt besproken in het multidisciplinair overleg. Ik had "geluk", na het MDO was er een gaatje gevallen. Ik kon al na 2 weken op gesprek. Uitslag: AHI 73,6/h
Dat er behandeling moest komen was duidelijk, en gezien de hoogte, was eigenlijk CPAP de enige reële mogelijkheid. Er werd gemeld dat ze hoopten dat het af zou nemen tot onder de 10, maar er net boven zou al acceptabel zijn.

Weekje later, 12 oktober, bij de longverpleegkundige het apparaat op kunnen halen, neusmasker kunnen uitproberen en verdere uitleg gekregen.
Het is de Löwenstein Prisma max met een Eson 2 Neusmasker. Variabele druk ingesteld van 5 tot 10.

De eerste nacht had ik er weinig van verwacht, maar binnen 10 minuten in slaap gevallen, en de volgende ochtend wakker geworden vd wekker. En voor de verandering eens uitgerust wakker. Nu nieuwsgierig naar de resultaten. Dus de app maar gedownload en geïnstalleerd. Na ophalen vd gegevens, dacht ik dat het apparaat/app niet goed werkte..... 1/h en dat is zo gemiddeld gebleven. Een enkele keer 0, en soms 2.

Nu bij de eerste controle is de variabele druk omgezet naar een vaste druk van 8,5.

Ik voel me fitter, sta beter en makkelijker op, heb geen momentjes meer dat ik "inkak" en met moeite wakker blijf. Ik schijn vrolijker te zijn. En dat na nog geen maand gebruik. Ik ben benieuwd naar wat nog meer "verbeterd".

Re: Voorstellen

2
Welkom!
BasM schreef: Toen kwam er uit dat ik een lichte apneu had van 10 ademstops per uur.
Eigenlijk was dat al het behandelen waard toen. Tegenwoordig is men steeds meer gaan inzien dat het zinloos is om op basis van het AHI getalletje iemand "licht" te noemen, en dat het beter is vooral te kijken naar de impact van de klachten op het welzijn en dagelijks functioneren. Helaas zijn er nog steeds artsen die met hun denken in het stenen tijdperk zitten.

Verder goed om te horen dat het alsnog goed gekomen is en het proces vloeiend is geweest.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorstellen

4
Hoi Bas, je kunt de Löwenstein Prisma nu ook uitlezen met behulp van Oscar. Deze is nog nauwkeuriger dan de app van Löwenstein, want die houd geen rekening met centraal apneu. Dus dit kan dan een wezenlijk verschil maken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen

6
Welkom op het forum Bas, en goed te lezen dat de CPAP je ook zoveel brengt.
Ik lees een beetje mijn eigen ervaringen terug.
Bij mij was het aantal AHI /h ook in de 70.
Ik kreeg gelijk een Philips Dreamstation 2 mee en een Respironics DreamWisp masker.
Vanaf dag/nacht 1 goed mee geslapen en direct positief effect, o.a. beter en makkelijker opstaan en geen enkel inkakmomentje meer gehad.
Instellingen eerst 5 - 10 variabel en nu na de 4 maanden controle vastgezet op 9.
Voor wat het waard is geeft het apparaat aan dat mijn gemiddelde AHI/h ruim onder de 3 ligt en vaak onder de 1.

Groetjes,
Adrie