Wil iemand even meekijken?

1
Hi allemaal,

Ik slaap nu 3 weken goed met Cpap (resmed 11, masker n30i/p30i).
De eerste 2 weken reken ik even niet mee want toen sliep ik met een ander masker dat niet goed zat en de druk was op dat moment hoger. De arts heeft die verlaagd omdat ik last had van gasvorming.

Na 3 weken merk ik geen verschil qua vermoeidheidsklachten. Ik ben gestart met CPAP met een vermoeden van UARS. Ik heb twee slaapstudies gedaan waarvan ik bij de 2de op een ahi van 6 zat (bij de eerste was die een stuk lager). Opvallend tijdens de slaapstudie waren de vele momenten (ik geloof een stuk of 10) waarop ik volgens die slaapstudie wakker ben terwijl ik zelf ervaar dat ik de hele nacht door heb geslapen.

Omdat ik geen verschil ervaar qua vermoeidheidsklachten vraag ik me af of ik gewoon meer geduld moet hebben en op dezelfde weg verder moet gaan. Of dat er wellicht nog wat verbeterd kan worden obv mijn grafieken om resultaat te ervaren.

Bedankt!
ResMed AirSense 11
N30i/P30i
Bijlagen

Re: Wil iemand even meekijken?

2
Hoi Susanne,

Het helpt ons als je de schaal voor "luchtstroomsterkte" aanpast (rechter muisklik) zodat we een beter zicht hebben op de flow. Verder willen we graag de instellingen van je apparaat zien, zet daarom altijd de kalender linksboven uit, dan zien we alle instellingen er onder.

Ik neem even aan dat je een volwassene bent, dan is starten op een druk van 4 meestal te laag. Ook je einddruk van 5 is erg laag, maar ik snap wel waarom dat is gedaan omdat je AHI erg laag is. Maar als je UARS hebt zegt AHI niets. De ramp zou ik alleen gebruiken als je er anders niet tegen kan. Daarbij, om flow limitations tegen te gaan (UARS) moet je gebruik maken van EPR of zul je zelfs naar BiPAP moeten met pressure support.

Mijn tip is zo snel mogelijk met EPR aan de slag gaan, hier moet je soms flink aan wennen (ik wel) en hoe meer EPR hoe beter voor UARS.

Als ik je OSAS deskundige was zou ik naar een druk van 8 opbouwen met EPR 3 zonder ramp (zodat je effectief uitblaast tegen 8 min EPR 3 = 5, en inademt met een druk van 8.). Dat een paar weken aanhouden en waar nodig bijstellen. Mijn advies is op basis van eigen ervaringen, die lijken op de jouwe.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX.
EPAP 6,2-7,0 met PS 5.2, trigger very high.

Re: Wil iemand even meekijken?

3
Hoeksel schreef: 12 nov 2023, 09:49 Het helpt ons als je de schaal voor "luchtstroomsterkte" aanpast (rechter muisklik) zodat we een beter zicht hebben op de flow.
Oke! Naar wat moet ik de schaal aanpassen, als ik volledig uitzoom zie je ook onvoldoende toch? Zal nog even 2 nieuwe screenshots uploaden waarbij ik verder heb uitgezoomd.
Mijn tip is zo snel mogelijk met EPR aan de slag gaan, hier moet je soms flink aan wennen (ik wel) en hoe meer EPR hoe beter voor UARS.
Is jouw tip ook gebaseerd op mijn Oscar gegevens? Maw kun jij uit hetgene wat ik heb upgeload afleiden dat EPR beter voor mij zou werken of is dat puur obv het vermoeden UARS? Ik ben namelijk ook even benieuwd hoe ik naar mijn arts zou kunnen onderbouwen dat ik dit evt wil proberen.
ResMed AirSense 11
N30i/P30i
Bijlagen

Re: Wil iemand even meekijken?

4
Je moet niet uitzoomen maar juist inzoomen. Je hebt nu -95 tot 95, zet dat eens op -35 tot 35.

Mijn tip voor EPR is inderdaad alleen op basis van vermoeden van UARS. In OSCAR ben ik zelf bezig om te experimenteren en te kijken of mijn flow rate profiel beter wordt in combinatie met mijn gevoel op basis van veranderingen in de druk en pressure support.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX.
EPAP 6,2-7,0 met PS 5.2, trigger very high.

Re: Wil iemand even meekijken?

6
Hoeksel schreef: 12 nov 2023, 10:22 Je moet niet uitzoomen maar juist inzoomen. Je hebt nu -95 tot 95, zet dat eens op -35 tot 35.
Bedoel je dat ik de Y-as aan moet passen? Dan heb ik wel pieken en dalen die boven het bereik van de grafiek uitkomen.
Is dit screenshot beter?
ResMed AirSense 11
N30i/P30i
Bijlagen

Re: Wil iemand even meekijken?

9
Ik zie ook nog erg veel lekkage bij jou. Om naar de flow limitation te kijken is mijn advies een stuk data te delen waarbij je geen lekkages hebt, en een mooie stabiele flow hebt (dus niet allemaal van die uitschieters). Als je dan inzoomt op een stukje van een paar minuten kun je wat meer zien.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX.
EPAP 6,2-7,0 met PS 5.2, trigger very high.

Re: Wil iemand even meekijken?

10
Hoeksel schreef: 12 nov 2023, 13:08 Ik zie ook nog erg veel lekkage bij jou. Om naar de flow limitation te kijken is mijn advies een stuk data te delen waarbij je geen lekkages hebt, en een mooie stabiele flow hebt (dus niet allemaal van die uitschieters). Als je dan inzoomt op een stukje van een paar minuten kun je wat meer zien.
Ik heb geprobeerd hier een screenshot van te maken. Alle 3 zijn zonder lekkage en de 3de heeft een stabiele flow.
edit: ik heb er nog eentje toegevoegd waarbij ik iets meer heb ingezoomd op de stabiele flow.
Laatst gewijzigd door Susanne op 12 nov 2023, 14:09, 3 keer totaal gewijzigd.
ResMed AirSense 11
N30i/P30i
Bijlagen

Re: Wil iemand even meekijken?

12
Hoi Suzanne,

Jouw flow rate ziet er uit zoals bij mij voordat ik EPR en intussen pressure support ging gebruiken. Daar valt nog een hoop te verbeteren denk ik, de tips heb ik al gegeven in het begin. Ik zou dit bespreken met je OSAS deskundig. Mij is het echter nooit gelukt haar te overtuigen, en ben uiteindelijk in overleg zelf mijn therapie gaan instellen.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX.
EPAP 6,2-7,0 met PS 5.2, trigger very high.

Re: Wil iemand even meekijken?

13
Susanne schreef: 12 nov 2023, 10:08 Is jouw tip ook gebaseerd op mijn Oscar gegevens?
Ja, screenshots zijn vaak amper informatief, maar in uw geval schreeuwt uw FL grafiek UARS. @Hoeksel zegt het al goed. FL kan met in eerste instantie worden aangepakt met EPAP (net als apneus/hypopneus) maar EPR (en BiPAP) kunnen nodig zijn zodra de hoge druk ademhalen zwaar maakt, of er nog FL overblijft die niet reageert op verhogen van EPAP.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Wil iemand even meekijken?

14
persluchtpiraat schreef: 13 nov 2023, 11:37
Ja, screenshots zijn vaak amper informatief, maar in uw geval schreeuwt uw FL grafiek UARS.
Zou je mij een klein beetje willen uitleggen wat er precies op UARS wijst in de FL grafiek?
@Hoeksel zegt het al goed. FL kan met in eerste instantie worden aangepakt met EPAP (net als apneus/hypopneus) maar EPR (en BiPAP) kunnen nodig zijn zodra de hoge druk ademhalen zwaar maakt, of er nog FL overblijft die niet reageert op verhogen van EPAP.
Ik wist niet wat EPAP was maar vind er het volgende over "a nasal EPAP device doesn't require a mask, hose, or machine. Instead, an EPAP device is placed in the nostrils and keeps the airway open by limiting a sleeper’s exhalations." Dit is wat je bedoelt? Klinkt namelijk niet als iets dat je kunt verhogen...

"EPR is een functie op de slaaptherapie-apparaten van ResMed die langzaam de druk vermindert als u uitademt."

Kun je in mijn grafieken ook zien dat ik minder druk nodig heb op het moment dat ik uitadem?

Hoe zou ik dit het beste bij mijn arts aan kunnen kaarten? Zoals in andere topics genoemd, heb ik volgens mij een hele goede (Dr Venekamp) maar op dit moment wil zij nog vooral afwachten.
ResMed AirSense 11
N30i/P30i

Re: Wil iemand even meekijken?

15
EPAP stands for "expiratory positive airway pressure." This mode of breathing support only applies positive pressure when you are exhaling. This is based on the belief that airway collapse and sleep apnea are most likely to occur when you are breathing out.

EPAP staat voor "Expiratoire Positieve Luchtwegdruk". Deze manier van ademhalingsondersteuning past alleen positieve druk toe wanneer u uitademt. Dit is gebaseerd op de overtuiging dat het inzakken van de luchtwegen en slaapapneu het meest waarschijnlijk optreden wanneer u uitademt.

Met EPR kun je de EPAP verlagen met 1 - 2 of 3 cmH²O ten opzichte van de inademingsdruk. (IPAP) Conceptueel kan CPAP worden onderverdeeld in twee componenten: inspiratoire positieve luchtwegdruk (IPAP) en EPAP. IPAP kan de ademhalingsarbeid verminderen door de inspiratoire luchtwegdruk aan te vullen en de inspiratoire spierarbeid te verminderen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar