Cijfers uit OSCAR

1
Hallo allemaal,

Van de eerste dagen komt dit uit OSCAR. Die Obstructieve Apnau index is 0.28. Dat lijkt mij voor OSAS goed nieuws, maar ik vraag mij toch af of ik wel OSAS heb.

Ik gebruik de ResMed AirSense 10 AutoSet.

Werkzaamheid behandeling
AHI
17.62
Obstructieve Apneu (OA) index
0.28

Hypopneu (H) index
1.27
Onbekende Apneu (UA) index
6.94
Open luchtweg (Centrale Apneu) (CA) index
9.13

95% Luchtstroombeperking (FL)
0.18
Percentage tijd in Cheyne Stokes Ademhaling (CSR) tijdfractie
0.00%

Ik heb niet het idee dat het masker lekt. Maar onderstaand rapport uit OSCAR begrijp ik niet:

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Cijfers uit OSCAR

2
Volgens dit rapport heeft u een AHI van 17,62. AHI bestaat niet alleen uit obstructieve apneus, maar ook uit hypopneus en centrale apneus. Bij de onbekende apneus kan het apparaat niet goed beoordelen om welke soort apneu het gaat. U gebruikt het apparaat nog maar kort en de weergave van de laatste dag beslaat minder dan 2 uren. Iets wat een vertekend beeld kan geven.

Er is inderdaad wel wat lekkage te zien wat u beter onder controle kunt zien te krijgen. Ook lekkage kan namelijk zorgen voor incorrecte metingen en voor minder effectiviteit van de behandeling,

U kunt proberen uw masker op te zetten met het apparaat aan met de bandjes los. Steeds een beetje strakker zetten tot het niet meer lekt. Te strak geeft juist meer kans op lekkage. Til dan het masker een beetje op van uw gezicht en laat het weer terug op uw gezicht vallen. Zo kan het kussen zich goed vullen met lucht om zo de goede pasvorm te verkrijgen.

Vriendelijke groet,
Geert
Resmed Aircurve V-auto
epap 9
ipap 12
PS 3
neusmasker

Re: Cijfers uit OSCAR

3
Ik heb het apparaat 14,2 uur gebruikt. En dat is inderdaad nog niet lang.

Eerlijk gezegd ben ik me van geen lekkage aan het masker bewust. Ook 's nachts moet dat toch opvallen, zeker mijn vrouw zou dat opvallen.
Ik zal uiteraard uw advies opvolgen.

De display van het apparaat geeft m.b.t. afdichting een groene smiley.

Overigens het ik deze eerste 2 nachten geen oog dicht gedaan, terwijl ik het masker niet als onwennig, vreemd of hinderlijk ervaar. Volhouden dus.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Cijfers uit OSCAR

4
En wat dan van die Centrale Apneu index te denken?
Uiteindelijk komt dit wel goed, want t.z.t. gaat iemand deze data toch uitlezen. Dus maak ik me niet druk, maar wel nieuwsgierig.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Cijfers uit OSCAR

5
De centrale apneus zitten op 9,13. De laatste nacht veel minder, maar die is niet representatief omdat het apparaat toen heel kort gebruikt is.

Dat de Resmed vaak een groene smiley laat zien komt doordat de lekkage dan minder dan 30 % van de gemeten tijd heeft plaatsgevonden. Dat betekend niet dat er weinig lekkage is geweest. Op een nacht van 8 uren is 30 procent bijna anderhalf half uur.
Resmed Aircurve V-auto
epap 9
ipap 12
PS 3
neusmasker

Re: Cijfers uit OSCAR

6
Voor ResMed-gebruikers of voor mensen die zich gewoon willen concentreren op de (buitensporige) lekkagegegevens, is een goede lekkagelijn "wazig" vlak, blijft meestal rond 0,0 L/min, maar heeft meestal enkele zichtbare perioden van merkbaar hogere lekkages, waarvan de meeste onder 10-15 L/min blijven. Een voldoende fatsoenlijke lek lijn heeft meer duidelijke lekken dan een "goede" lijn, maar de lijn blijft minstens 80-90% van de nacht onder de 25-30* L/min. (Er is enige discussie tussen CPAP-gebruikers over hoelang de Large Leaks moeten duren voordat ze problematisch worden).

Zie voor meer uitleg over Oscar, lekkage enz deze link: https://www-apneaboard-com.translate.goog/wiki/index.php?title=Beginner%27s_Guide_to_SleepyHead&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl

Bij Resmed is de opzettelijke lekkage (de lekkage die noodzakelijk is om de uitgeademde lucht met CO² uit het masker te wassen) bij bepaalde drukinstelling op 0.0 L/min gezet. Stel dat bij druk 8.0 cmH²O de opzettelijke lekkage 40 l/min is die daarbij hoort. Die 40 l/min wordt dan gelijkgesteld met 0.0 l/min.

Boven de 0,0 l/min wordt dan onbedoelde lek genoemd. Tussen 0,0 en 24 l/min wordt dan onbedoelde lek genoemd. De rode lijn is bij Resmed 24 l/min en daar boven spreekt men dan van bovenmatige lekkage ofwel grote lekkage.

Als de tijd van grote lekkage (dus boven de 24 l/min) minimaal 30 % van de totale tijdsduur bedraagt, dan wordt de maskerlek smiley rood gekleurd, daaronder is deze groen gekleurd.

Bij Resmed zie je dus 1 lijn en bij andere merken zijn dat er twee. Daar is de onderste lijn de grote lekkage lijn en de bovenste lijn de totale lekkage dus bedoeld en onbedoeld.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Cijfers uit OSCAR

7
RuudJ schreef: 27 nov 2023, 17:10 Als de tijd van grote lekkage (dus boven de 24 l/min) minimaal 30 % van de totale tijdsduur bedraagt, dan wordt de maskerlek smiley rood gekleurd, daaronder is deze groen gekleurd.
Dank Ruud voor deze duidelijke uitleg. Ik zie dat dat bij mij goed zit.
Ik heb last van geheugen/concentratieproblemen, dus ik ga er niet al te diep op in.
Later nog eens een poging doen.
Grappig is dat na mijn middagdut de masker afsluiting smiley rood was. Daar heb ik iets niet goed gedaan.
Toen ontdekte ik onder opties dat je daar een indicator hebt om het masker goed sluitend in te stellen. Nu is alles goed ingesteld. Vanavond nog eens dit controleren.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Cijfers uit OSCAR

8
Geert schreef: 26 nov 2023, 20:12 Bij de onbekende apneus kan het apparaat niet goed beoordelen om welke soort apneu het gaat.
Heel duidelijk, maar....
De grote lekken betreffen door de mond ademen en een CPAP die de druk aanpast.

Kan het zo zijn dat die onbekende apneu bij zo een onbedoeld lek eigenlijk helemaal geen apneus blijken te zijn?
Dat zou heel mooi zijn. :blush:
Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......