Hulp gezocht voor mensen met fysieke beperking met apneu

1
dag,

ik moet even wat kwijt...maar weet dat ik hier niet de mensen mee bereik die ik zou willen bereiken..

Ik werk in de revalidatie als muziektherapeute. Daar hoor ik regelmatig mensen (revalidanten, dus mensen die daar revalideren na ongeval, hersenaandoening, dwarslaesie etc) die ook een Cpap moeten gaan gebruiken, bijvoorbeeld na hersenletsel of omdat er bij ziekenhuis opname is geconstateerd dat iemand ademstops had.

Nu had ik afgelopen week 2 mensen in mijn behandelkamer die sinds kort aan de Cpap moesten maar daar echt veel te weinig hulp bij krijgen.
Ik vraag altijd naar iemands slaap en zo komt het onderwerp ook vaak ter sprake.
Beiden zijn gewoon met een apparaat en masker (random lijkt het) weer teruggestuurd naar hun interne revalidatie en moeten dan daar maar 'mee leren leven', zo lijkt het .

De ene is een man die het Guillan Barre syndroom heeft. Hij kan geen van zijn ledematen gebruiken , is vanaf zijn nek verlamd momenteel en is met een cpap in de revalidatie gekomen. Hij heeft een neusmasker maar kan door zijn beperking niet zelf het masker op en af doen en ook niet iets doen als het lekt bv. Elke keer als er iets is moet hij de verpleging bellen en de man voelt zich vrij angstig en opgesloten vanwege het masker op zijn gezicht . Hij heeft het er benauwd mee en kan niet goed tegen de lucht uitademen.

De andere is een oudere heer met hersenletsel na een fietsongeval. Hij heeft een neusdoppenmasker meegekregen en een Lowenstein. Kan er niet aan wennen en is de wanhoop nabij. Ik denk dat een neusdoppenmasker voor hem niet geschikt is, maar hij weet helemaal niet dat er ook andere maskers zijn!
Beiden hebben niet de fysieke mogelijkheden om bv op dit forum rond te neuzen en advies te vragen...