Re: Bevochtiger leeg (en nog steeds droge mond)

2
Hier het bakje nog tot het eerste streepje, na 7.5u. Bevochtiging op automatisch, slangtemperatuur 26gr.

Is het wellicht heel droog of heel koud of beiden in de slaapkamer?
Hier nu rond de 14gr, net iets onder 60% luchtvochtigheid. Is nu overigens iets kouder dan gewenst, liefst zou ik in de winter rond de 16 zitten.

Mocht de luchtvochtigheid verder dalen, dan gebruiken we vaak een luchtbevochtiger in de slaapkamer.

De droge mond klinkt overigens haast nog eerder als luchtlekkage langs de tape heen.
Heb je wellicht al mbv Oscar gekeken of de huidige tape zo afdoende is?

Ik gebruik fixomul stretch, daarvan heb ik er 2 over elkaar nodig om lekken te voorkomen.
Deze tape is een beetje ademend dus niet heel onlogisch. Sommige tape is luchtdichter en werkt mogelijk met 1 laag al.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: Bevochtiger leeg (en nog steeds droge mond)

3
Beste Susanne,

Ik ben niet zo'n fan van het afplakken van de mond. Het risico ontstaat als uw apparaat stuk gaat of de stroom uitvalt. U blaast uw oude lucht via het masker terug in de slang en u ademt deze oude lucht weer in. Na verloop van tijd zit er zo weinig zuurstof en zoveel co2 dat u in de problemen kunt komen. Normaal gesproken gaat uw mond open maar dat lukt nu niet omdat u deze afplakt. Fabrikanten van maskers raden dan ook het afplakken van de mond af

Er bestaat dus een risico en u moet overwegen of u dat risico wil lopen.

Bij fullface maskers, de mond en neus wordt omsloten door het masker, zit er een veiligheidsventiel ingebouwd om bovenstaand probleem / risico weg te nemen.

Het lijkt erop dat er toch nog lucht ontsnapt bijvoorbeeld bij de mondhoeken.

Bespreek dit probleem met uw leverancier svp. Als u s'nachts toch naar de wc moet kan een 2e bevochtigingskamer ene oplossing zijn. De 2e kamer zet u gevuld op uw nachtkastje en na toiletbezoek wisselt u de gebruikte kamer voor degene die gevuld op uw nachtkastje staat.

Mvgr

Harks37

Re: Bevochtiger leeg (en nog steeds droge mond)

4
Ik ben zelf geen fan van tape, maar zo 'dramatisch' zou ik het het niet voorstellen. Bij stroomuitval zal de muffe lucht snel leiden tot een reactie waarbij je de tape zo losscheurt, alle medische tape laat snel genoeg dus. Het spreekt vanzelf om het niet te doen met duct tape etc. 😨️
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Bevochtiger leeg (en nog steeds droge mond)

5
iBoulanger schreef: 04 dec 2023, 15:26 Hier het bakje nog tot het eerste streepje, na 7.5u. Bevochtiging op automatisch, slangtemperatuur 26gr.
Ik heb ook een verwarmde slang, volgens mij staat alles op automatisch, ook de slangtemperatuur.

Is het wellicht heel droog of heel koud of beiden in de slaapkamer?
Hier nu rond de 14gr, net iets onder 60% luchtvochtigheid. Is nu overigens iets kouder dan gewenst, liefst zou ik in de winter rond de 16 zitten.
Ik denk niet dat het kouder is dan 15/16 graden. Ik zal eens zo'n luchtvochtigheidsmetertje kopen.
De droge mond klinkt overigens haast nog eerder als luchtlekkage langs de tape heen.
Waarschijnlijk is het inderdaad niet voldoende. Ik ben net begonnen met tape, dus wilde een beetje rustig beginnen maar moet denk ik idd overstappen op iets serieuzers,,,,
ResMed AirSense 11
N30i/P30i

Re: Bevochtiger leeg (en nog steeds droge mond)

6
harks37 schreef: 04 dec 2023, 17:06

Bij fullface maskers, de mond en neus wordt omsloten door het masker, zit er een veiligheidsventiel ingebouwd om bovenstaand probleem / risico weg te nemen.
Ik werd ook niet zo blij van het idee van afplakken maar een fullface masker lijkt me ook niet top.
Als u s'nachts toch naar de wc moet kan een 2e bevochtigingskamer ene oplossing zijn. De 2e kamer zet u gevuld op uw nachtkastje en na toiletbezoek wisselt u de gebruikte kamer voor degene die gevuld op uw nachtkastje staat.
Ik hoef 's nachts nooit naar de wc gelukkig, dus dat wordt hem niet. Bedankt voor het meedenken.
ResMed AirSense 11
N30i/P30i