Voorstellen + dringende vraag: heeft mijn familielid Apneu?

1
Goedenacht beste mensen op dit belangrijke forum,

Ik ben hier vanwege een familielid die zelf niet naar de dokter wil gaan, maar waarvan ik me afvraag of hij apneu heeft. Dit omdat hoorbaar de adem soms stokt, en het daaruit hervatten van het ademen geluiden voortbrengt die door muren heen te horen zijn. En dat eigenlijk al een jaar of vijftien.

Nu heb ik, omdat het familielid niet naar de dokter wil voor een slaaponderzoek en alles een beetje wegwuift, een saturatiemeter van Contec aangeschaft die aan te sluiten is als clip op een vinger, en waarvan je tevens de data kunt opslaan en uitlezen. Ik heb als voorbeeld twee metingen bijgevoegd (helaas is bij de eerste een aantal uren niet goed geregistreerd). Wat me verontrust is dat bij beide metingen:

het aantal momenten waarbij 10 seconden of langer geen adem gehaald wordt, bij de eerste meting 205 maal, en bij de tweede meting 181 maal voorkomt

De laagste saturatie waardes is bij de ene meting 84, en bij de andere meting 85. Bovendien staat er nog meer data op de bijgevoegde afbeeldingen. Ik ben echter zelf geen dokter en heb zelf (te) weinig kennis van dit onderwerp. Daarom mijn vraag aan iedereen op dit forum: moet mijn familielid hiermee naar de dokter?

Alvast bedankt voor het kijken!

Re: Voorstellen + dringende vraag: heeft mijn familielid Apneu?

2
Ja, dit is OSAS. Vanaf dit punt wordt het alleen maar slechter als het onbehandeld blijft. Voor zover gemeten is, komt daar een ODI van 20 uit, dus bij een slaaponderzoek zou de AHI minimaal 20 zijn. Dus minstens 20 keer per uur gewurgd worden, de hele nacht door.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorstellen + dringende vraag: heeft mijn familielid Apneu?

3
Welkom op dit forum.

Als jouw familie lid niet naar een doktor wilt gaan, accepteerde deze dan well het slapen met een oximeter?

Ik zit hier van oktober 2011 dagelijks op het forum en heb behalve hier, ook in andere bladen met vraagstukken over apneu, vaak gelezen over problemen met mensen die weigeren naar een arts te gaan.

Ondanks alle nadelige gevolgen van apneu zijn deze mensen vaak niet te overtuigen en wordt daardoor relaties vaak onderdruk gezet, met regelmatig tot gevolg, scheidingen.

Apneu, langdurig onbehandeld, kan tot invaliditeit leiden met zelfs de dood tot gevolg. Leven als een zombie met weinig interesse in anderen komt al snel voor met daarbij een zeer kort lontje.

Terwijl je met behulp van een hulpmiddel dit helemaal grotendeels kan voorkomen.

Een bril is vaak ook een noodzakelijk hulpmiddel en dit accepteerde men meestal wel, zo moet je een hulpmiddel als een xpap therapie ook zien.


Succes met het overtuigen van jouw familielid.

Vragen altijd welkom!
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen + dringende vraag: heeft mijn familielid Apneu?

4
Beste persluchtpiraat en Ruudj,

Vriendelijk bedankt voor jullie antwoord. Ergens vermoedde ik het al dat het hier ging om apneu. Het gaat hier dus ook om een vrij ernstige mate van apneu of is dat met deze gegevens niet te zeggen en zou het ook een lichte vorm kunnen zijn?

De persoon in kwestie heeft het altijd een beetje afgehouden en gebagatelliseerd (zelfs toen ik dze gegevens liet zien) omdat hij er niet aan moest denken met zo'n masker te slapen.

Laatste vraag: deze persoon in kwestie lijdt ook al een aantal jaren aan (terugkerende) depressie. Kan apneu depressiviteit veroorzaken en / of verergeren?

Nogmaals dank voor jullie uitvoerige reacties. Ik ga mijn uiterste best doen om mijn familielid over te halen op zijn minst naar de huisarts te laten gaan!

Re: Voorstellen + dringende vraag: heeft mijn familielid Apneu?

5
Chris,

0-5 per uur = normaal, maar met klachten zeker laten behandelen
6-15 per uur = lichte vorm van apneu, behandeling nodig.
16 < 30 per uur = matige vorm van apneu, behandeling nodig
> 30 per uur = ernstige vorm van apneu, behandeling zeker nodig

Om meer over apneu te weten te komen, lees onderstaande berichten eens door.

Heb ik apneu?: https://apneuvereniging.nl/heb-ik-apneu/
Ik heb apneu!: https://apneuvereniging.nl/ik-heb-apneu/

Ik heb mijn gezonde nacht rust nodig: https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?t=10518
Het hangt van ernst af , welke therapie er gestart wordt. Geen apneus in zijligging of minder dan 10 per uur in zijligging en in rugligging twee keer zoveel of meer, dan wordt dit positioneel osas (POSAS) genoemd en kan men starten met een Slaap Positie Trainer, band om buik met een apparaatje wat trilt (ter grootte van een usb stick) om je op je zij te leren slapen. Eventueel MRA (mond prothese) bij teruggetrokken onderkaak. Maar vaak is een xpap (x = nog niet bekend welk pap type) Therapie het beste. Operaties zijn ook mogelijk, maar hebben vaak onvoldoende resultaat.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Voorstellen + dringende vraag: heeft mijn familielid Apneu?

6
RuudJ schreef: 05 dec 2023, 12:05 0-5 per uur = normaal, maar met klachten zeker laten behandelen
6-15 per uur = lichte vorm van apneu, behandeling nodig.
16 < 30 per uur = matige vorm van apneu, behandeling nodig
> 30 per uur = ernstige vorm van apneu, behandeling zeker nodig
Er is geen wetenschappelijke basis voor deze opdeling, het wordt alleen gebruikt door artsen die de verzekering zeer genegen zijn om de zorg zo karig mogelijk te verdelen.

Bovendien, de AHI moet alleen letterlijk worden opgevat. Je heb apneus en hypopneus, die zijn slecht. Als je AHI 20 hebt dan wordt je 20 keer per uur gemiddeld gewurgd, het spreekt vanzelf dat dat slecht is.

Tegelijkertijd kan je niet zeggen dat iemand met AHI 40 zich "twee keer zo slecht" zou moeten voelen dan iemand met AHI 20. Voor zo'n correlatie is bestaat geen wetenschappelijk bewijs. Daarnaast is AHI niet allesomvattend, er zijn ook andersoortige incidenten die een mens helemaal kapot kunnen maken, maar niet worden meegeteld in de AHI. Ik ben zo iemand, gereduceerd tot een kasplantje met AHI 2,5 (twee komma vijf).
Chris schreef: 05 dec 2023, 11:38 De persoon in kwestie heeft het altijd een beetje afgehouden en gebagatelliseerd (zelfs toen ik dze gegevens liet zien) omdat hij er niet aan moest denken met zo'n masker te slapen.
Op den duur komen diabetes, overgewicht en cardiovasculaire schade en -incidenten aan de orde. Deze kan je niet meer bagatelliseren als je ze eenmaal hebt.
Chris schreef: 05 dec 2023, 11:38 Laatste vraag: deze persoon in kwestie lijdt ook al een aantal jaren aan (terugkerende) depressie. Kan apneu depressiviteit veroorzaken en / of verergeren?
💥 REKEN MAAR! 💥
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i