PSG resultaten onduidelijk voor mij.

1
Hallo,

Een aantal maanden geleden heb ik een slaaponderzoek gehad. Vanwege chronische vermoeidheid, geen slaap apneu gevonden maar ik dacht misschien wel UARS of iets anders. De screens zijn toegevoegd als bijlage van het slaap onderzoek. Max spo2 97% minimum 94%. AHI: 0.5 /h. ODI: 1.1/h. Resp arousal: 0.0 /h
Enige wat is gevonden is een licht verhoogde rem slaap fragmentatie. Maar resp arousal is 0.0/h?
Is UARS dan heel onwaarschijnlijk?
Bijlagen

Re: PSG resultaten onduidelijk voor mij.

2
als er zo hard 0.0 staat, dan is er een reële kans dat de ReRa's uberhaupt niet gescoord zijn.
Je hebt een lage AHI en ODI, wat volgens mij prima zou kunnen passen bij UARS.
Zeer waarschijnlijk is er alleen gezocht naar apneus, zodat men eventueel OSA kan vaststellen. De overige data wordt daarbij vrolijk genegeerd.

Je zou de ruwe data op kunnen vragen van de PSG. Men is verplicht je deze ook te verstrekken.
Daarop kun je op de flow grafiek zien of er sprake is van flow limitaties. Indien er direct opvolgend ook hersenactiviteit is, is er waarschijnlijk sprake van een ReRA.

Ander alternatief is het doen van een test met een WatchPAT. Daar rolt netjes de RDI uit, wat een belangrijke indicatie voor UARS is.

Gegeven je klachten en het feit dat er al iets aan apneus/desaturaties is vastgesteld, zou ik zeker nog even verder graven voordat je deze richting volledig afsluit.

Wellicht is het daarnaast nog een idee om te vragen of ze überhaupt de ReRa's gescoord hebben, of hier standaard 0.0 invullen.
Je bent de eerste niet bij wie het laatste is gebeurd ;)
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 8.0 PS5.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: PSG resultaten onduidelijk voor mij.

3
bedankt voor je reactie! vreemd dat er zo wordt geknoeid met die RERAs....
Ik heb het gehele slaaprapport opgevraagd en goed bestudeerd. Rapport is in bijlage te vinden (sommige dingen even zwart gemaakt)
Ik ontzettend veel gegevens maar heb wel wat uitgezocht. De RDI en AHI zijn inderdaad laag. De saturatie blijft dan ook netjes hoog met de laagste waarde 94% en gemiddeld 97%. Hartslag is redelijk gem. 47, laagste 39. hoogste 86 maar dit is bij het opstaan. Verdeling laat ook geen hart rate spikes zien naar mijn mening.

de PSG zelf laat zien dat ik wel netjes slaap bereik in N3, diepe slaap dus. bij de FlOW limitations zie ik 4 groene lijntjes en meer niet. Wat de kleuren van deze lijnen aangeven heb ik nog niet kunnen vinden. Wel zijn er redelijk wat arousals gemeten die ook overeenkomen met de leg movements. De arousals zijn er nauwelijks tijdens diepe slaap. Dit was naar gevoel een erg ''slechte'' nacht door minder slaap. Wat denken jullie? is dit voldoende of zou een watchpat meer hulp bieden?

Re: PSG resultaten onduidelijk voor mij.

4
Heb je al een gesprek over deze slaap test gehad of moet deze nog plaatsvinden?

Men heeft zo te zien niet naar Rera's gezocht en voor het gemak de RDI gelijk gesteld aan de AHI.

De onrustige slaap kan liggen aan de vele bewegingen die de ledematen, armen en benen maken.

Men kan daarvoor een medicijn voorschrijven.

Gezien de weinige incidenten, alleen hypopneu in zeer lichte maten, zou het mij verbazen als men met een cpap therapie zou starten.

De Watchpat zou eventuele Rera's wel kunnen aangeven. Maar of men daar nog voor openstaat.

Je kunt eventueel zelf een Watchpat test doen, maar die zou je dan zelf moeten bekostigen. Hou dan rekening met een prijs die ligt tussen €350 - €500 verwacht ik.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: PSG resultaten onduidelijk voor mij.

5
Beste ruudj,

Dank voor je reactie. Ze hebben niet de RERAs gemeten dus. Maar gelukkig wel de flow limitations die overigens met maar 4 detecties. Ik ga opnieuw met de somnoloog over die fragmentatie praten en over de bewegingen. In het eerste gesprek is mij verteld dat het er "opzich prima uit ziet alleen lichte REM fragmentatie met wat onrustige bewegingen maar dit zien ze vaker en kan niet mijn klachten veroorzaken" maar nu ik dit slaap rapport heb gezien heb ik wel iets meer vertrouwen dat mijn slaap dus redelijk oké is. De rede van dit slaap onderzoek zijn mijn vermoeidheidsklachten en fysieke klachten. Slaperigheid overdag heb ik nauwelijks.

Re: PSG resultaten onduidelijk voor mij.

6
RutgerTooTired schreef: 08 dec 2023, 08:11 opzich prima uit ziet alleen lichte REM fragmentatie met wat onrustige bewegingen maar dit zien ze vaker en kan niet mijn klachten veroorzaken
Dat ze dit vaker zien, en er geen fluit aan doen, dat geloof ik wel. Voor een uitspraak als "kan niet mijn klachten veroorzaken" bestaat geen onderbouwing, dat kunnen ze niet zeggen.

REM fragmentatie en onrustige bewegingen, dat is een smoking gun.
RutgerTooTired schreef: 08 dec 2023, 08:11 flow limitations die overigens met maar 4 detecties

Welk criterium hanteren ze daarvoor? En is dit door de automatische (snel, goedkoop) scoring algoritme gedaan of door een menselijke expert in de vorm van KNF laborant?
RutgerTooTired schreef: 07 dec 2023, 20:57 de PSG zelf laat zien dat ik wel netjes slaap bereik in N3, diepe slaap dus
Zo werkt het niet eigenlijk niet. N3 is geen diepe slaap, het is nonrem stadium 3. Heel veel REM is ook niet "diepe slaap." Wat wij informeel "diepe slaap" noemen is eigenlijk net zoiets als een "lekkere appeltaart." Te veel boter is geen appeltaart, te veel suiker is geen appeltaart, te veel meel is geen appeltaart etc.

Een lekkere appeltaart is het resultaat van de juiste ingredienten, op de juiste volgorde in de juiste verhoudingen. Dus geen fragmentatie, zie het plaatje hieronder.
RutgerTooTired schreef: 08 dec 2023, 08:11 De rede van dit slaap onderzoek zijn mijn vermoeidheidsklachten en fysieke klachten. Slaperigheid overdag heb ik nauwelijks.
Sorry dat ik het zo zeg, maar dat is dus een mindfuck. Ik had in 2017 dus AHI 2,5 (twee komma vijf) en onbekende RDI. Ik was ook niet "slaperig" maar ik was continu gesloopt, een kasplantje. Ik kon meestal niet eens dutjes doen, ik stond totaal strak. Mijn hele lichaam deed pijn, ik had tinnitus. Ik ben hier allemaal van af met het adequaat behandelen van mijn slaapademstoornis.

"Artsen" die zeggen dat er geen probleem is als er geen "slaperigheid" is, Dante Alighieri zou er wel een mooie plek voor hebben kunnen verzinnen in zijn gedichten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i
Bijlagen

Re: PSG resultaten onduidelijk voor mij.

7
Bedankt voor je reactie en uitleg. Ik denk dat alles is bepaald door een algoritme, lees nergens iets over kno laborant maar wel kno arts/somnoloog. De criteria van de flow limitations weet ik niet...

Maar wat mij wel opvalt is dat er geen arousals te zien zijn tijdens N3 slaap. Wel wat tijdens REM en de andere fases. En hoe zit het met hartslag? Er zijn geen hartritme spikes te zien...of zit daar ook een addertje onder het gras?

Heeft een WatchPAT dan nog wel zin, dan krijg je toch ook een automatisch gescoord rapport? Of bedoel je echt dat je de flow grafieken zelf moet kunnen bekijken.

Fijn dat je gevonden hebt wat jou klachten veroorzaakten. Mag ik vragen wat jou klachten waren?

Re: PSG resultaten onduidelijk voor mij.

9
Bedankt RuudJ, handige link inderdaad met heldere uitleg. Het is heel ingewikkeld allemaal en begrijp nu dat het dan ook heel lastig gaat worden om uit te sluiten of het aan mijn slaap ligt.

Heb jij of iemand enig idee wat de "Arousal class" letters betekenen in het rapport? (A R P D C S). Tot nu toe het enige wat gevonden zijn, zijn de vele arousals en gefragmenteerde slaap ....