Meer lekkage na drukverhoging

1
De arts had de druk van mijn cpap in eerste instantie op 10 gezet, ik had last van gasvorming en de druk ging naar 5. Op mijn verzoek is de druk afgelopen vrijdag naar 7 gegaan. Geen gasvorming dus dat gaat goed.

De lekkage ligt alleen sinds vrijdag wel gemiddeld rond de 30/35 ml (niet lager dan 25 geweest sinds vrijdag).
Met de druk van 5 voor vrijdag zat ik meestal rond de 15/20 ml.

Is het logisch dat de lekkage mee omhoog gaat als de druk omhoog gaat?

Bij vivisol stelden ze voor mijn masker te wisselen maar dat wil ik liever niet, ik ben blij met mijn N30i en P30i. En ik ben een zijslaper en draaier dus dit masker past volgens mij juist goed bij mij.

De arts geeft aan dat ook met lekkage de behandeling prima effectief kan zijn (ik heb in mindere mate last van apneu's, meer van flow limitation).

Vivisol komt uiteindelijk langs om te helpen met het masker beter af stellen. Geen idee of het daar aan ligt, maar wel prettig als iemand even meekijkt voor de zekerheid.

Wat zou ik zelf nog kunnen proberen in de tussentijd? Voor mijn gevoel zit het masker goed.
Ik plak m'n mond al af.


Bedankt voor het meedenken! Erg blij met die forum :)
ResMed AirSense 11
N30i/P30i

Re: Meer lekkage na drukverhoging

2
Je kunt in Oscar in de flow grafiek redelijk zien of je last heb van mond lekkage of niet.
De overgang onderin is bij mondlekkage vrij scherp en hoekig in plaats van rond.

Wellicht dat je zo vast kunt stellen of het mondlekkage, maskerlekkage of beiden betreft.

Als je nog steeds last hebt van een droge mond, dan zou ik gokken dat het je stiekem toch nog last hebt van mondlekkage.

Dat de lekkage bij hogere druk toeneemt is niet heel raar in ieder geval.

Het is verstandig de lekkage eerst zo goed mogelijk op te lossen voordat je andere dingen gaat proberen.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: Meer lekkage na drukverhoging

3
Mijn persoonlijke ervaringen zijn trouwens anders als het over lekkage gaat. Ik merk het wel degelijk, ruim onder de zogenaamde grens waarbij het de therapie beïnvloed. Ik doe er zelf alles aan de lekkage zo laag mogelijk te krijgen.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX.
EPAP 6,2-7,0 met PS 5.2, trigger very high.

Re: Meer lekkage na drukverhoging

4
Suzanne, hoe plak jij je mond af?

Verticaal in strookjes werkt niet echt.

Zelf plak ik het af met Leukopor, 5 cm breed en van, zeg maar oor tot oor, kruislings en nog een horizontale strook van 10 cm over de gekruiste pleisters.

De lekkage blijft dan vaak tussen 1 en 7 liter/min.

Ook wel eens 14, 17, 20, 35 liter per minuut hoor.

Dit gebeurt bij wisselende drukken tussen 5 en 15,4 cmh2o.

Ik slaap met het P30i neusdoppen masker. Helaas ook met nog twee kinbanden. Gaten in mijn gehemelte maken dit noodzakelijk. Knapper word ik niet op. 🤣🤣🤣
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Meer lekkage na drukverhoging

5
RuudJ schreef: 07 dec 2023, 21:39 Suzanne, hoe plak jij je mond af?
Nog niet heel advanced. Ik wil het rustig opbouwen, omdat het me toch een beetje onprettig gevoel geeft. Ik ben begonnen met verticaal tape en nu heb ik verticaal en horizontaal. Ik heb dat Fixomull 5cm tape in huis gehaald en wil daar binnenkort naar overstappen.
ResMed AirSense 11
N30i/P30i

Re: Meer lekkage na drukverhoging

6
iBoulanger schreef: 07 dec 2023, 17:29 Je kunt in Oscar in de flow grafiek redelijk zien of je last heb van mond lekkage of niet.
De overgang onderin is bij mondlekkage vrij scherp en hoekig in plaats van rond.

Wellicht dat je zo vast kunt stellen of het mondlekkage, maskerlekkage of beiden betreft.
Goede tip, ik zal hier van het weekend eens induiken. Dankje
Als je nog steeds last hebt van een droge mond, dan zou ik gokken dat het je stiekem toch nog last hebt van mondlekkage.
Nog steeds last van inderdaad...
ResMed AirSense 11
N30i/P30i

Re: Meer lekkage na drukverhoging

7
iBoulanger schreef: 07 dec 2023, 17:29 Je kunt in Oscar in de flow grafiek redelijk zien of je last heb van mond lekkage of niet.
De overgang onderin is bij mondlekkage vrij scherp en hoekig in plaats van rond.
Ik heb even wat momenten gepakt met veel lekkage. De onderkant is vrij rond toch? Dus dan misschien toch geen/weinig mondlekkage. Wat denk jij?
ResMed AirSense 11
N30i/P30i
Bijlagen

Re: Meer lekkage na drukverhoging

8
Susanne schreef: 08 dec 2023, 15:56 Ik heb dat Fixomull 5cm tape in huis gehaald en wil daar binnenkort naar overstappen.
Mocht je ze nog niet hebben, gebruik vooral ezelsoren, dan trek je het makkelijker los.

Plakt het teveel aan je lippen, dan kun je die eventueel licht insmeren met labello of iets dergelijks.

LankyLefty had nog de tip om er horizontaal een klein sneetje in te maken.
Mij beviel dat persoonlijk niet, want dan lekt het daar alsnog. Mocht het niet gaan lekken, dan is het een makkelijke manier om in geval van stress lucht te happen.

Gegeven dat je bij de minste of geringste flow limitation eigenlijk al wakker wordt, verwacht ik dat het met de tape wel los loopt.
Ik zou het alleen niet snel bij ziekte of flink dichte neus gebruiken.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: Meer lekkage na drukverhoging

9
iBoulanger schreef: 09 dec 2023, 22:16 Ter referentie zou ik dan ook de momenten van weinig lekkage er even bijpakken en kijken wat opvalt.
Ja goed idee, ik heb daar even naar gekeken (zie screenshot). Volgens mij ziet het er wel iets beter uit he, nog steeds een paar scherpe maar ook paar minder scherpe. Ik zie zelfs aan het eind twee mooie inademhalingen. Mijn uitademhaling is trouwens wel altijd korter dan mijn idemademhaling valt me op (volgens mij hoort het andersom te zijn).
Mocht je ze nog niet hebben, gebruik vooral ezelsoren, dan trek je het makkelijker los.
Ik heb gister voor het eerst met Fixomull stretch geslapen (5cm). Inderdaad met ezelsoor, ging er goed af. Helaas nog steeds 30 ml lek en een droge mond. Ik ga het vanavond nog een keer proberen met m'n lippen nog wat meer op elkaar geperst zoals LL ook zegt in die video over mondtape. Sneetje in de tape had ik idd niet gedaan, ik zag 1 video waarin hij het aanraadde en 1 video waarin hij het niet aanraadt (waarschijnlijk een nieuwere).
To be continued...Deze week komt iemand van Vivisol langs om te kijken of mijn masker de juiste maat heeft en goed afgesteld staat...
ResMed AirSense 11
N30i/P30i
Bijlagen

Re: Meer lekkage na drukverhoging

10
Susanne schreef: 10 dec 2023, 10:43 Ja goed idee, ik heb daar even naar gekeken (zie screenshot). Volgens mij ziet het er wel iets beter uit he, nog steeds een paar scherpe maar ook paar minder scherpe. Ik zie zelfs aan het eind twee mooie inademhalingen. Mijn uitademhaling is trouwens wel altijd korter dan mijn idemademhaling valt me op (volgens mij hoort het andersom te zijn).
Dat lijkt toch minder hoekig idd.

Hoe is de verhouding inademing/uitademing als er geen lekkage is.
Ik heb gister voor het eerst met Fixomull stretch geslapen (5cm). Inderdaad met ezelsoor, ging er goed af. Helaas nog steeds 30 ml lek en een droge mond. Ik ga het vanavond nog een keer proberen met m'n lippen nog wat meer op elkaar geperst zoals LL ook zegt in die video over mondtape. Sneetje in de tape had ik idd niet gedaan, ik zag 1 video waarin hij het aanraadde en 1 video waarin hij het niet aanraadt (waarschijnlijk een nieuwere).
To be continued...Deze week komt iemand van Vivisol langs om te kijken of mijn masker de juiste maat heeft en goed afgesteld staat...
Bij mij lekt 1 laag ook nog. Ik plak er een tweede overheen, letterlijk er over.
Dan nog steeds lukt het om een beetje lucht er langsheen te blazen. Dat gebruik ik soms, als ik merk dat ik wat bolle wangen heb.

Dat pers trucje gebruik ik idd ook, dat lijkt toch ook nog iets te helpen.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: Meer lekkage na drukverhoging

11
Als je EPR functie inschakelt op stand 1 dan zal de uitadem tijdsduur langer kunnen worden als de inadem tijdsduur. Dan wel de vaste druk van 5 naar 6 cmh2o verhogen. Gezien de obstructieve ademstops en hypopneus is de huidige vaste druk mogelijk nog te laag ingesteld. Overleg dit eens met de arts 😉
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Meer lekkage na drukverhoging

12
RuudJ schreef: 10 dec 2023, 14:04 Als je EPR functie inschakelt op stand 1 dan zal de uitadem tijdsduur langer kunnen worden als de inadem tijdsduur.
Dat klinkt niet logisch, want als work of breathing omlaag gaat, dus minder moeite dan gaat het ademen ook potentieel sneller vergeleken met de situatie waar een enkelvoudige druk de ademhaling extra zwaar maakt.

Niet dat het verder veel zou moeten uitmaken?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Meer lekkage na drukverhoging

13
Gisternacht ging het ineens veel beter, lekkage lager dan ooit! (fijn want ik werd een beetje moedeloos van die hele hoge lekkage).

Ik zit inmiddels trouwens nu een week op een druk van 7 (daarvoor was het wekenlang 5). Had afgelopen week overleg met mijn arts, zij gaf aan het eerst een tijdje op 7 nu te willen proberen zonder ERP. Haar redenering is dat een constante druk beter zou zijn.

Ik voeg even een screenshot toe van de hele nacht en eentje ingezoomd van een moment zonder lekken.
ResMed AirSense 11
N30i/P30i
Bijlagen

Re: Meer lekkage na drukverhoging

14
Susanne schreef: 11 dec 2023, 10:28 Gisternacht ging het ineens veel beter, lekkage lager dan ooit! (fijn want ik werd een beetje moedeloos van die hele hoge lekkage).
Dat is fijn!
Het ziet er inderdaad al rustiger uit.

Heb je een idee wat deze doorbraak heeft getriggerd?
Susanne schreef: 11 dec 2023, 10:28 Ik zit inmiddels trouwens nu een week op een druk van 7 (daarvoor was het wekenlang 5). Had afgelopen week overleg met mijn arts, zij gaf aan het eerst een tijdje op 7 nu te willen proberen zonder ERP. Haar redenering is dat een constante druk beter zou zijn.
Volgens mij is een constante druk beter in de zin van: de simpelste oplossing die het probleem aanpakt is vaak de beste.
Ga je drukverschil introduceren, dan kan je lichaam daar bijvoorbeeld onrustiger van worden, je kunt CAs introduceren etc.

Maar gegeven je screenshots, denk ik niet dat de huidige stand je problemen oplost.
Het apparaat geeft al de nodige flow limitations aan en daarnaast is het ook flink zichtbaar op de ingezoomde grafiek.

Mijn verwachting zou zijn dat je juist bij EPR veel baat kunt hebben. Je lijkt weinig last meer te hebben van obstructieve apneus, maar vooral van hypoapneus en flow limitations.
Mijn vermoeden zou zijn dat de CAs nu vooral postarousal zijn, wat je eventueel kunt nagaan door te kijken naar de flow voorafgaand aan de gemarkeerde CAs.

Ik zou dan toch proberen weer met de arts te overleggen en aan te geven dat de huidige instellingen je nog niet helpen.
De onderbouwing : de huidige AHI (van de resmed), bestaat vooral uit CAs en hypoapneus. De CAs lijken false positives (wel ff checken ;)). Rest de hypoapneus. Verder worden er door het apparaat veel flow limitations geregistreerd.
Hypoapneus en flow limitations bestrijd je normaliter met een verhoogde inademingsdruk.
Dat is op dit apparaat met EPR te realiseren.
Voorstel: een experiment met druk 8.0 met EPR 1.

Als de flow limitations en hypoapneus dan afnemen, dan weet je dat je op de goede weg zit. Je kunt met dit apparaat tot epr 3.
CAs wederom blijven monitoren.

Ben benieuwd of ze ook met inhoudelijke argumenten (anders dan: ‘dit is beter’) kan weerleggen waarom je dit niet zou doen.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)

Re: Meer lekkage na drukverhoging

15
iBoulanger schreef: 11 dec 2023, 11:35
Dat is fijn!
Het ziet er inderdaad al rustiger uit.

Heb je een idee wat deze doorbraak heeft getriggerd?
Ik denk de tape. Dit was de 2de nacht met Fixomull strectch (1 laag). Op nacht 1 was de lekkage nog heel hoog dus ik dacht even dat het niet werkte maar denk dat ie niet helemaal goed zat op nacht 1.

Mijn verwachting zou zijn dat je juist bij EPR veel baat kunt hebben. Je lijkt weinig last meer te hebben van obstructieve apneus, maar vooral van hypoapneus en flow limitations.
Mijn vermoeden zou zijn dat de CAs nu vooral postarousal zijn, wat je eventueel kunt nagaan door te kijken naar de flow voorafgaand aan de gemarkeerde CAs.

Ik zou dan toch proberen weer met de arts te overleggen en aan te geven dat de huidige instellingen je nog niet helpen.
De onderbouwing : de huidige AHI (van de resmed), bestaat vooral uit CAs en hypoapneus. De CAs lijken false positives (wel ff checken ;)).
Ik weet nog niet precies hoe ik moet checken of de CA's 'postarousal' of 'false positives' zijn. Kan jij me op me weg helpen of verwijzen naar een video met uitleg?

Ik zal wat screenshots bijvoegen van mij CA's van gisternacht.

Dank voor het meedenken!
Laatst gewijzigd door Susanne op 11 dec 2023, 13:42, 2 keer totaal gewijzigd.
ResMed AirSense 11
N30i/P30i
Bijlagen

Re: Meer lekkage na drukverhoging

18
iBoulanger schreef: 11 dec 2023, 13:47 Even een snelle reactie, degenen die ik aanklikte leken allemaal false positive.
Dankje! Als ik dit filmpje kijk dan hoor ik vooral alles met een 'big spike' ervoor is geen CA maar waarschijnlijk ben je dan wakker.
Ik zie inderdaad op een paar van de screenshots een big spike net voor de 'CA'.
Bijgevoegd screenshot heeft niet 1 big spikes ervoor maar eigenlijk alleen maar spikes... Wat is dat dan? Ben je dan al wat langer wakker?
ResMed AirSense 11
N30i/P30i
Bijlagen

Re: Meer lekkage na drukverhoging

19
iBoulanger schreef: 11 dec 2023, 11:35
Ik zou dan toch proberen weer met de arts te overleggen en aan te geven dat de huidige instellingen je nog niet helpen.
De onderbouwing : de huidige AHI (van de resmed), bestaat vooral uit CAs en hypoapneus. De CAs lijken false positives (wel ff checken ;)). Rest de hypoapneus. Verder worden er door het apparaat veel flow limitations geregistreerd.
Hypoapneus en flow limitations bestrijd je normaliter met een verhoogde inademingsdruk.
Dat is op dit apparaat met EPR te realiseren.
Voorstel: een experiment met druk 8.0 met EPR 1.
Ik snap wat je zegt over "Hypoapneus en flow limitations bestrijd je normaliter met een verhoogde inademingsdruk" en de opbouw naar 8.
En ik denk dat de arts hier ook wel voor open staat.
Maar wat is de onderbouwing voor 8 met EPR1. (Het argument van de arts is dus houd de druk gelijk, geen EPR). Wat zou ik dan kunnen zeggen over waarom ik niet 8 wil maar 8 met EPR1? Dat stukje snap ik nog niet helemaal. Waarom heb ik de verlaagde uitademingsdruk nodig?
ResMed AirSense 11
N30i/P30i

Re: Meer lekkage na drukverhoging

20
Susanne schreef: 11 dec 2023, 15:04 Dankje! Als ik dit filmpje kijk dan hoor ik vooral alles met een 'big spike' ervoor is geen CA maar waarschijnlijk ben je dan wakker.
Ik zie inderdaad op een paar van de screenshots een big spike net voor de 'CA'.
Bijgevoegd screenshot heeft niet 1 big spikes ervoor maar eigenlijk alleen maar spikes... Wat is dat dan? Ben je dan al wat langer wakker?
Het lijkt op het screenshot alsof de spike aan het begin zat, kan dat niet helemaal lekker zien. Daarna ben je zo te zien wakker gebleven en heb je je bijvoorbeeld mogelijk omgedraaid waarbij je je adem even vast hebt gehouden.

Het zijn dus in feite allemaal rera's met daaropvolgend een foutief gemarkeerde CA.
Als je de rera's oplost, verdwijnen die markeringen dus ook.
ResMed Aircurve 10 BiLevel VAuto, 9.0-15.0 PS4.0 - n20 neusmasker - slanghengel - Fixomull stretch mondtape - cpap hoofdkussen - Work in Progress (tm)