Periodieke controle bij longarts stopt

1
Periodieke controle bij longarts stopt

Onlangs kreeg ik bij mijn periodieke controle bij de longarts te horen dat dit de laatste keer was.
De ziektekostenverzekeraars hebben, naar zeggen vanwege de grote toestroom van nieuwe patienten, besloten dat de controles voortaan door de osas-verpleegkundigen van de leveranciers worden gedaan.
Mocht je toch menen de longarts nodig te hebben, dan moet je via de huisarts een verwijzing halen.
Zijn er al meer mensen die hiermee geconfronteerd zijn?

Re: Periodieke controle bij longarts stopt

2
De laatste keer dat ik geweest ben is 2 CPAP's geleden.
De arts zag dat ik het zelf in de gaten hield (Encore Pro) en vond dat bezoeken niets toevoegden.
Sinds de DS1 gebruik ik oscar, nu gebruik ik dat met de DS2.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: Periodieke controle bij longarts stopt

3
Ik ben in de afgelopen 8 jaar 1x bij longarts geweest en dat was om de diagnose te horen.
Daarna heb ik de beste man nooit meer gezien.
Altijd bij de verpleegkundigen geweest of een consulent die bij me thuis kwam.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Periodieke controle bij longarts stopt

5
Het bezoek aan een longarts spekt zijn portemonnee en voegt als alles goed is ook niets toe. Of het personeel van de leverancier deskundig is moet blijken. Er zijn zeker deskundige genoeg, maar dan moet je inderdaad zijn bij de consulenten die een Big registratie hebben. De mensen die de telefoon aannemen en de jaarlijkse spullen opnemen en naar je toe laten verzenden, zijn vaak niet op de hoogte van de medische toestand van hun klanten.

Dus als er echte klachten zijn aan de bel hangen bij je longarts eventueel via weer een verwijzing van jouw huisarts. De Osa-verpleegkundigen bij de leverancier raadplegen vrijwel altijd eerst jouw longarts voordat men wijzigingen gaan doorvoeren. Dus okay als je eerst naar hun toegaat, maar verwacht niet dat er meteen wijzigingen worden doorgevoerd.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar