Neusspray

1
Beste

Ik heb sinds vorige week mijn cpap (resmed). Het lukt, maar niet gemakkelijk. Zonder otrivin neusspray lukt het helemaal niet. Neus zit direct verstopt.

Volgende week moet ik naar ziekenhuis om een bevochtiger te installeren. Zal dat veel helpen?

Ik hoor dat otrivin gevaarlijk is wegens verslavend. Bestaan er veiliger opties?

Ik geloof dat een neus+mondmasker mij beter zou helpen, maar ziekenhuis wil hier niet in meegaan omdat via de mond ademen meer kans geeft aan de tong om in de keel te vallen

Re: Neusspray

2
Goedenavond Bizzy,

Vervelend dat het niet gelijk werkt met je CPAP. Niet getreurd, want dit overkomt veel mensen. Het is heel normaal dat je in eerste instantie tegen problemen aanloopt. Ik kan me voorstellen dat het erg vervelend is, want ik heb ook last van een verstopte neus, hoewel minder erg dan jij omschrijft. Een bevochtiger kan helpen. Een verwarmde slang ook, maar die moet je zelf kopen.

Otrivin moet je per direct mee stoppen als je het nu langer dan de aanbevolen gebruikersduur (vaak 3 tot 7 dagen) gebruikt. Het is zéér verslavend, na meer dan 10 dagen ben je sowieso al verslaafd. Dat kan ook de reden zijn dat je neus verstopt is tijdens het gebruik van de CPAP, want 's nachts slaap je dus kun je minder sprayen.

Stoppen kan op verschillende manieren. Cold turkey (direct), per neusgat of door het af te bouwen. In eerste instantie zal je neus heel erg dichtzitten als je cold turkey stopt, maar na een week ongeveer gaat het weer beter. Meer informatie: https://kennisbank.serviceapotheek.nl/a ... k-er-vanaf

Er zijn heel veel verschillende opties naast de xylometazoline neusspray als je neus toch verstopt blijft. Zo kun je via de huisarts een neusspray krijgen met Corticosteroïden. Deze neusspray werkt wat minder goed dan xylometazoline, maar kun je wel langdurig gebruiken. Ook kun je neusspray met een zoutoplossing of een neusspoeler zoals de rhino horn gebruiken.

Verder zijn er opties bij de KNO-arts. Zo kan het zijn dat er neuspoliepen aanwezig zijn. Ook kan het zo zijn dat je neusschelpen te groot zijn. Daarvoor wordt dan Conchacaustiek (https://www.amphia.nl/folders/kno-polik ... hacaustiek) bij toegepast.

Het lijkt me het handigste dat je contact opneemt met het slaapcentrum. Zij hebben vaak KNO-artsen en dienst en dan kun je daar gelijk een afspraak bij maken. Zij kunnen je neus bekijken, dan kun je je klachten toelichten en kun je een behandeling of neusspray krijgen (indien nodig).

Re: Neusspray

3
Bizzy schreef: 14 dec 2023, 17:51 Volgende week moet ik naar ziekenhuis om een bevochtiger te installeren. Zal dat veel helpen?
Mooi. Doe dat. En regel er ook meteen een verwarmde slang bij.

Mogelijk spelen allergieen ook een rol. Zorg daarom dat het ultrafijn anti-allergiefilter in het apparaat zit in plaats van de standaard filter.

Uw apparaat heeft een "EPR" functie die kan helpen met het ademen door de neus met enige weerstand. Overleg met uw arts of u dat kan proberen.
Sander schreef: 14 dec 2023, 19:17 Verder zijn er opties bij de KNO-arts. Zo kan het zijn dat er neuspoliepen aanwezig zijn. Ook kan het zo zijn dat je neusschelpen te groot zijn. Daarvoor wordt dan Conchacaustiek (https://www.amphia.nl/folders/kno-polik ... hacaustiek) bij toegepast.
Als er poliepen zijn dan is er geen bezwaar om ze te behandelen. Kijk wel kritisch tegen behandelingen tegen de neusschelpen. KNO artsen delen ze uit als milkshakes bij de McDonalds, maar ze zijn vaak niet nodig. In mijn geval had ik een neus waarmee ik amper kon ademen. De slaap-ademstoornis zelf was daar de reden voor, in de vorm van een vicieuze cirkel. Door middel van EPR (BiPAP) heb ik die cirkel kunnen doorbreken, en nu kan ik altijd vrij door mijn neus ademen, zelfs tijdens 2 uur lange ritten op de ligfiets. Ik heb dus nooit mijn neusschelpen medisch geweld moeten laten aandoen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i