ochtendhoofdpijn

1
Hallo, Ik ben Ank Takkebos. Ik ben in de 80. Ik heb een resmed 10 met een verwarmde slang. Ruim 5 jaar gebruik ik al dit apparaat.
Ik heb een vraag die ik graag beantwoord zou willen zien als dat mogelijk is.
Misschien heeft iemand al eerder deze vraag gesteld, maar die vraag heb ik (nog) niet gevonden.
Mijn vraag is : 50% van mijn ochtenden heb ik last van hoofdpijn.
Na gebruik van 2x500 mgr paracetamol gaat dit gelukkig over na ongeveer 2 uur.
Weet een van jullie wat de oorzaak is/ kan zijn van deze ochtend hoofdpijn?
Is er wat tegen te doen?
Heeft een van jullie misschien ook deze klachten ?

Het is best lastig, ik hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken in dit opzicht.
Beste groeten,
Ank Takkebos

Re: ochtendhoofdpijn

2
Hoi Ank,

deze vraag ben ik wel vaker tegengekomen en de oplossing kan liggen in het gebruik van filters.

In de Resmed AirSense 10 zitten aan de linkerzijde een filter die de luchtstroom filtert en deze kan zeer snel vervuilt raken, waardoor het ademen een stuk moeizamer kan worden. Dit filter dan ook regelmatig vervangen. Liefst 1 keer per maand of 1 keer in de twee of drie maanden.

Dan is de vraag, gebruik je een masker met een filter die voor de ventilatie/diffuser uitlaat aangebracht is door de fabrikant? Kan deze los geklikt worden en komen dan de gaatjes tevoorschijn? Als het antwoord 'Ja' is, haal dat filter er dan af en ga dan eens een nacht slapen zonder dit filter. De kans is groot dat de hoofdpijn weg is. Wat voor type masker gebruik je en heeft dit masker ook een naam, fabrikant naam en naam van het masker?

Het kan namelijk zijn, dat de lucht in het masker niet goed uit het masker wordt 'gewassen' en dat je dus ongemerkt een deel van de uitgeademde lucht (met daarin vermengd Co²) weer terug inademt. Dit veroorzaakt o.a. hoofdpijn.

Lees dit bericht eens door en kijk of je 'zaken' herkent bij jezelf. https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?t=12305

Ik hoor graag of dit bij jou het geval is.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: ochtendhoofdpijn

3
Laten we beginnen met de basics. Bent u volledig behandeld? Of laat het apparaat nog apneus en hypopneus (let vooral op 30% hypopneus, die worden door ResMed apparaten "verstopt" maar je kan ze zichtbaar maken met OSCAR met een trucje, @RuudJ weet daar meer van)

(Overigens, het is CO2, niet "Co²", superscript wordt bij scheikunde alleen gebruikt voor het aangeven van elektrische ladingen in ionen, denk bijvoorbeeld an Fe 3+ waar de 3+ in superscript staat)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: ochtendhoofdpijn

4
En dan kan langdurig gebruik van paracetamol ook nog hoofdpijn geven...
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: ochtendhoofdpijn

5
Hallo Ruudj, dank je wel voor jouw reactie.

De filters: idd het inlaat filter bij de resmed heb ik vaak niet op tijd vervangen: dan zal ik vanaf wel gaan doen.
Het masker wat ik gebruik is een QuatroAir full face mask for her van resmed.
Ik heb hier geen uitlaat filter op kunnen vinden.

Wat betreft acidose/ alkalose:

in de lijst met kenmerken herken ik het volgende:

acidose : hoofdpijn dus

alkalose: spier contracties ( slokdarm contractie heb ik wel eens als ik het koud heb gehad).
prikkelend gevoel in armen of benen ( in mijn benen is neuropathie vast gesteld, dit gebeurt misschien ook in de uiteinden van mijn zenuwen in mijn handen)

De alkalose gerelateerde klachten kunnen wel eens door andere oorzaken komen dan door mijn resmed apneu apparaat.

Jouw opmerking over de oscar uitlezen met een trucje vind ik interessant. ik heb de data card wel eens uitgelezen op m'n computer met oscar.
Hoe kan ik dit aflezen?
evt. kan ik die data ook naar jou opsturen.

Wat betekent volledig behandeld zijn?
Mijn Resmed meldt 2 tot 5 apneus per uur.

Dat medicijnen ook hoofdpijn kunnen opwekken is mij bekend (medicijn gebonden hoofdpijn)

Beste groeten Ank

Re: ochtendhoofdpijn

6
Ank schreef: 23 dec 2023, 14:44 Het masker wat ik gebruik is een QuatroAir full face mask for her van resmed.
Ik heb hier geen uitlaat filter op kunnen vinden.
De Quattro Air heeft een "filter" van allemaal hele kleine gaatjes in de ring waar het roterende kniestukje inklikt. Deze gaatjes kunnen makkelijk verstopt raken door kalkaanslag en zeepresten. Mogelijk verklaart dat de hoofdpijn door slecht afvoeren van de uitgeademde CO2.

De Quattro Air is ook wel een heeeel oud model, dat al overjarig was toen ik in 2017 ermee begon. Het is een model van meer dan 10 jaar oud!

Overweeg om over te stappen op een F20, een F30i, een F&P Evora etc.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: ochtendhoofdpijn

7
Excusez my German maar ik heb de Quatro Air ook gehad en vond het een grafding.
Het is me überhaupt nooit gelukt het ding goed af te stellen, ondanks die "geweldige" draaiknop.
Dus altijd gepiep en geblaas in de ogen.

En inderdaad menigmaal ochtendhoofdpijn.

Ik heb aan mijn behandelaar een maskerpassessie aangevraagd, kreeg de F20 en slaap sindsdien als de bekende roos.
(Al heb ik nooit aan Roos kunnen vragen hoe goed ze slaapt.🙂)
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: ochtendhoofdpijn

8
Hallo lezers, inmiddels een masker-passessie afspraak gemaakt.
Bedankt voor de tip dat dit mogelijk is.
Ondanks het vervangen en controleren van de lucht in en uitlaat filters/openingen helaas nog steeds
ochtendhoofdpijn..

I.v.m. tranende ogen, vraag ik mij af of dit euvel bekend is op dit forum in combinatie met
een full face mask waarbij de ontsnappende lucht richting ogen blaast.

Sinds eind vorig jaar heb ik dus een nieuw masker, de Quatro air.
(vanaf die tijd meer last van ochtend hoofdpijn)
Vreemd is wel dat Vivisol dacht dat ik altijd al dit masker gebruikte, dat is echt niet zo.
ik hoop dat een beter passend masker verbetering gaat geven.

Beste groet,
Ank

Re: ochtendhoofdpijn

9
Ank, lekkage richting de ogen is not done. Dit kan zeer schadelijk zijn uitdroging van de ogen en de traanbuizen kunnen ook schade oplopen. Een maskerpas, hopelijk bij jou thuis, liefst liggend op je eigen bed met de cpap erbij en ook aangezet. Liggend is veel beter dan zittend.

Ik hoop dat je slaagt en dat je een goed passend en zittend masker krijgt. Ga niet akkoord met de een na beste en mocht er niets bij zitten dan moet men maar met beter materiaal komen.

Sta ook open voor neusdoppenmaskers, die zijn voor de therapie vaak beter dan full face maskers. Let ook op de luchtstroom die uit de ventilatie opening komen. Zeker als er een partner in het geding is.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar