Overstap van neusdoppen naar fullface

1
Beste forumleden,
Ik zoek advies of ervaringen over het gebruik van een fullfacemasker. Ik gebruik nu neusdoppen Resmed airfit met druk op 10, maar snurk en word soms wakker met open mond. Daarom heb ik een fullfacemasker Resmed airfit f30i aangeschaft. Het lijkt mij een prima masker, maar als ik deze opzet, komt er zoveel druk uit en is het verschil van druk bij in en uitademen gigantisch groot. Het is niet te doen.
Ik denk dat ik de instellingen op de dreamstation moet aanpassen?

Re: Overstap van neusdoppen naar fullface

4
Ook ik ben bezig met de overstap naar fullface F30i en dat gaat me nog niet makkelijk af. Veel bedoelde luchtstroom uit het masker dat veel geluid maakt en koud is (ondanks verwarmde slang op 30gr). Daarnaast is mijn AHI van 0.9 naar 4 gegaan vannacht weer naar 2.9 maar nogsteeds veel hoger. De lekkage en de lekkage tijd veel lager als met mijn doppen masker. Wat me vooral opvalt in Oscar is dat mijn druk in het eerste 1 a 2 uur van 6 (min druk) naar 10.85 (max is 11) gaat en daar blijft. Hij reageert ook niet op apneus de druk blijf bijna constant, is dat niet raar?
Op de Resmed for her kies je voor het soort masker en wij hebben volgens mij niet de keus voor geen masker. De optie masker weerstand ken ik niet.

Re: Overstap van neusdoppen naar fullface

5
De optie masker weerstand wordt alleen gebruikt door Philips. Elk Philipsmasker is dan ook voorzien van een 'X' + 'een cijfer'.

Resmed heeft een masker instelling: neus masker (over de neus heen), neusdoppen masker (kussentjes/ Pillow) en volgelaatsmasker (full face) (over neus en mond heen of onder de neus en over mond heen)

Resmed geeft het advies om de instelling voor neusmaskers onder de neus als kussentje/pillow in te stellen. Resmed heeft inderdaad de eigenschap in Automaat stand om vlak onder het maximum druk instelling te blijven 'hangen' en dit is vaak ook om de flow limitation (het vernauwen van de luchtweg en daarbij het in elkaar klappen van de luchtstroom te voorkomen.

Mijn ervaring bij het gebruik van Full face maskers is dat de AHI, bij mij althans, altijd hoger bleef dan bij het gebruik van de therapie met alleen een neusdoppen masker. Neusmaskers kan ik niet gebruiken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Overstap van neusdoppen naar fullface

6
RuudJ schreef: 26 dec 2023, 11:14 Resmed geeft het advies om de instelling voor neusmaskers onder de neus als kussentje/pillow in te stellen. Resmed heeft inderdaad de eigenschap in Automaat stand om vlak onder het maximum druk instelling te blijven 'hangen' en dit is vaak ook om de flow limitation (het vernauwen van de luchtweg en daarbij het in elkaar klappen van de luchtstroom te voorkomen.
ResMed verhoogt druk bij 3 afwijkingen van de ademhaling de druk: obstructieve apneu, hypopneu en Flow Limitation. Dus als de druk omhoog gaat zonder apneus/hypopneus dan is het vast en zeker een kwestie van flow limitation.

Nog wat achtergrondinformatie: Philips is de enige fabrikant die wat doet met de bijdrage van het masker aan de totale impedantie van het circuit. De maskertype instelling bij ResMed dient alleen om een "vuistregel" niveau van te verwachten luchtdoorstroming aan te geven, om de onbedoelde lekkage te berekenen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i