Maskerlekkage en bandjes van masker strakker zetten

1
Goedendag,

Ik ben sinds kort overgestapt van een cpap dreamstation naar een Bibap van Resmed (resmed Aircurve 10 vauto).
Bij de Philips had ik een masker over de neus.
Vanaf dag 1 had ik het zeer benauwd met het maker en de de Dreamstation.
Het gevoel hebben alsof ik de hele tijd door een rietje aan het ademen was.
Elke dag gebruikte ik de cpap, maar ik knapte totaal niet op, omdat ik na 3-4 uur slapen met masker wakker werd en het benauwd had.
Dus masker afgooien en zonder masker heerlijk verder slapen.

Na 3 maanden bij de longarts en overgestapt op Bipap (resmed Aircurve 10 vauto).
Dit is een verademing.
Het apparaat is veel stiller en het ademen gaat veel natuurlijker.
Heb nu een fullface masker gekregen.
Ik heb alleen moeite met de bandjes.

Wanneer ik de bandjes (voor mijn doen) normaal aanspan, geeft het apparaat de volgende dag aan dat ik een zware maskerlekkage heb.
De app geeft dan gemiddeld aan 85liter per min aan masker lekkage, wat extreem veel is.
Heb toen een keer de bandjes van het masker zwaar aangetrokken (dat de volgende dag de striemen in je gezicht staan) en toen was de masker lekkage 22 liter per minuut en volgens de app was dat een goede waarden.

Wat is nu de bedoeling met die bandjes van je masker?
Moet ik ze normaal aanspannen en die masker lekkage voor lief nemen, of is het "normaal" dat je ze mega strak moet aanspannen (dat verre van comfortabel is) om zo de masker lekkage op een laag niveau te halen.

Re: Maskerlekkage en bandjes van masker strakker zetten

2
rsnel schreef: 27 dec 2023, 15:06 Na 3 maanden bij de longarts en overgestapt op Bipap (resmed Aircurve 10 vauto).
Dit is een verademing.
Pinkt traantje weg

Welk full face masker heeft u nu?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Maskerlekkage en bandjes van masker strakker zetten

3
Ik heb op dit moment een F&P Vitera Full Face mask
https://www.fphcare.com/en-gb/homecare/ ... ks/vitera/

Opvallend is dat ik bij mijn cpap een AHI van 1 had, met de bipap ResMed gemiddeld rond de 6, maar ik heb heb de ResMed nog maar 1 week.
De ResMed Aircurve is wel veel stiller dan de Philips Dreamstation 2.
Als ik het masker (F&P Eson 2 neusmasker) van de cpap Dreamstation op had, had ik het gevoel dat ik naast een stofzuigerslang lag te slapen.
De blazen van de slang maakte zoveel herrie dat ik er maar moeilijk van in slaap kon vallen.
Met de ResMed is dat een oase van stilte.

Re: Maskerlekkage en bandjes van masker strakker zetten

4
De Vitera is een modern masker dat niet strak zou moeten zitten. Een te strak masker is net als een verlaagede auto met ingekorte vering. Die kan namelijk geen drempels nemen.

De Vitera heeft een slang aan de voorkant. Ik weet nog uit de tijd dat ik de Simplus (min of meer hetzelfde masker) gebruikte, dat een slanghengel veel verschil maakte.

Daarnaast kan u last hebben van een vallende kin. U kunt de kin stabiliseren met een kinband, maar dan bij voorkeur een kinband die de kin niet naar achteren trekt zoal de Knightsbridge Dual Band chinstrap.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Maskerlekkage en bandjes van masker strakker zetten

5
Slanghengel constructie heb ik al vanaf dag 1.
Je merkt het verschil als je ergens slaapt zonder hengel.

Mediq is langsgeweest met een ander masker.
Heb nu de Philips Respironics DreamWear Full Face CPAP Masker.
https://www.philips.nl/c-p/HH1133_00/dreamwear-full-face-masker

Mondlekkage is nu van gemiddeld 80liter per minuut naar 30 liter per minuut. Een flinke vooruitgang dus 😁.

Met de cpap zaten mijn ademstops op 1, maar voelde ik me elke dag doodmoe tot ik nauwelijks meer kon werken.
Met de bipap die ik nu heb zitten de ademstops op 4 (ik kwam van 26). Longarts geeft aan dat dat prima is, dus we wachten af.

Hopelijk voel ik me snel fitter, echter ben ik pas 5 maanden aan de behandeling en kan tot 6 maanden duren voordat je iets merkt 😉