Eerste nacht met CPAP

1
Nadat ik met ondersteuning van dit forum (typisch geval van wel klachten maar geen AHI's, dus geen medische hulp) mijn CPAP-uitrusting compleet had kunnen maken, ben ik gisteravond voor het eerst met de hele winkel het bed in gedoken. Ik had me (net als met de MRA indertijd) voorgehouden dat het niet meteen een hele nacht hoefde te zijn, als ik minimaal een uur kon proberen was de proef wat mij betreft geslaagd. En dat is gelukt. Na 2 uur en een kwartier heb ik het apparaat moe maar tevreden uitgezet. Veel geleerd!
  • Inademen ging meteen vrij goed, maar de tegenwind bij het uitademen werd me toch al snel teveel. Op aanraden van Persluchtpiraat de EPR aangezet op standje 1, daarbij de druk ook een tand verhoogd naar 7, en de ademervaring werd veel beter, goed te doen.
  • Resmed Airfit P30i met frame maat standaard en kussens maat S zit prima, niks meer aan doen. Lichte irritatie in neusgaten, lijkt me logisch zo'n eerste nacht. Bij jeuk in het neusgat proberen Zen te blijven.
  • De binnenkomende lucht voelde vrij fris aan met een handmatige instelling van 24 graden en bevochtiging op 1, dus heb ik dat allemaal op auto gezet en dat beviel beter.
  • Ik ben gewend om als ik een koud hoofd krijg daar een dekentje overheen te leggen. Dat deed ik nu ook en toen klopte er van de ademhaling niets meer. Even geschrokken, maar het dekentje dekte de luchtuitlaat bovenop mijn hoofd af... Duh. Dat moet dus anders want die luchtuitlaat maakt het daarboven onbehaaglijk.
  • Ontspannen was nog wel een klus en tot echt slapen ben ik dan ook niet gekomen, maar ik denk dat dat er op termijn wel inzit. Doorbijten maar.
  • Een ding moet nog wel opgelost, voor jullie waarschijnlijk voorspelbaar maar ik dacht eigenwijs: mond dichthouden, hoe moeilijk kan het zijn?! Nou, met zoveel druk van binnenuit is dat best wel moeilijk. Op het moment dat ik bijna in slaap viel voelde ik mijn lippen wijken. Pffff, geen doen. Einde experiment. Helaas heb ik een hele gevoelige huid en ben overal allergisch voor, dus toen ik hier over mondtape las, leek me dat een hele lastige. Maar zo zonder werkt ook niet. Nu herinnerde ik mij dat de winkel die mijn MRA (Somnipax) verkocht, ook een mondstuk tegen mondademhaling had. Somnipax Shield heet het. Weer 70 euro kwijt aan een stukkie plastic, maar ik heb goede hoop dat dit mijn ademsysteem wel sluitend gaat houden dus ik ga het maar bestellen. Forummer Mibo heeft het ook en is redelijk tevreden.
Tot dusver mijn eerste nacht met CPAP. Als jullie nog nader advies of tips hebben hoor ik het graag. Gelukkig hoef ik vandaag niet te werken, want na het experiment lukte het slapen zonder ook niet meer echt. Aanloopproblemen, hoop ik.

Groeten, Carla
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Eerste nacht met CPAP

3
De slang stoorde me niet heel erg, misschien nog een doekje op de rand van het bed want hij had de neiging daaraan te blijven haken. Het geluid van de machine en de eigen adem vond ik wel lastig maar als lichte slaper niet verrassend. Dus oordoppen ingedaan en die hielpen prima.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Eerste nacht met CPAP

4
Leuk dat je de eerste nacht met je CPAP hebt geslapen, Carla. Erg goed dat het je is gelukt om toch 2,5 uur ermee bezig geweest te zijn. Ik heb wat tips voor je:

- Ik had ook een P30i met standaard frame. Voor mij bleek deze in eerste instantie ook goed, maar na enkele weken bleek dat hij toch te groot was. Als ik hem strak wilde maken zodat er geen sprake was van lekkage, dan kwam hij bijna helemaal bovenaan uit met het klittenband. Daarom heb ik via de OSAS-verpleegkundige van Vivisol nu het small frame gekregen. Deze heb ik vanmorgen geprobeerd en werkt véél beter voor mij. Als het standaard frame voor jou werkt dan is dat goed natuurlijk, maar als dat niet zo is dan is het small frame een goede optie.

- Wat betreft het P30i-masker kan het inderdaad zo zijn dat er irritatie optreedt. Je kunt dan lanoline (wolvet) zeer dun en lichtjes in je neus smeren. Vooral de randen. Ik heb gelezen op fora dat dat ook kan zorgen voor een betere afdichting, waardoor mogelijk minder lekkage optreedt. Let op: gebruik GEEN vaseline. Vaseline tast het masker aan en kan bij lang gebruik longproblemen veroorzaken. Wolvet doet dat niet voor zover ik las op andere fora.

- Het kan helpen om het masker te gebruiken terwijl je niet probeert te slapen, bijvoorbeeld als je op de bank TV aan het kijken bent en dergelijke. Zo wen je er aan om natuurlijk te ademhalen. Dit werkt niet voor iedereen. Ik heb het niet gedaan, want ik werd er gek van. Ik vind het fijner om in bed te lezen zonder CPAP-masker en dan het masker op te doen zodra ik bijna in slaap val.

Ik wil je niet overweldigen met vragen, dus mocht je dit al even genoeg vinden dan is dat ook goed natuurlijk. Maar hoe zit het met de lekkage? En is het al gelukt om de SD-kaart uit te lezen met behulp van OSCAR? Je hebt natuurlijk nog niet echt geslapen dus veel relevante data zal er niet te vinden zijn, maar het is wel handig om het alvast in te stellen.

Re: Eerste nacht met CPAP

5
Tweede nacht van de uitputtingsslag. Eerst een tegenvaller: de SD-kaart zat nog in mijn PC, dus geen leuke grafieken. De Resmed zelf meldt een groene smiley voor maskerlekkage en bevochtiging, en een AHI van 0.5/uur, dat zullen wel meetfouten zijn of mijn gerommel. Het goede nieuws: er is vooruitgang want ik heb het bijna 4 uur volgehouden en ben zo nu en dan ingedommeld. Herinner me wel een geval van mondlekkage, en dat zal wel niet de enige keer geweest zijn, maar goed: twee keer zo lang volgehouden is toch een mooi resultaat.

Het ademen voelde aan het begin minder prettig dan ik me van gisteren herinnerde. Later ging het wel, maar soms kwam er ineens een 'boem is ho'-gevoel bij de uitademing. Vervelend en benauwd, ik ging dan verliggen, beetje zoeken en dan ging het daarna weer beter. Gelukkig maar, want er is niet te slapen als je maar half mag uitademen. Weten jullie misschien wat dit is en wat er eventueel aan te doen is?

Om mondlekkage tegen te gaan had ik de druk verhoogd naar 7.2 cmH2O. EPR op 1 gelaten. Die drukverhoging leek wel iets op te leveren, want ik voelde nu hoe mijn tong tegen mijn verhemelte begon te plakken, er leek een vacuum te ontstaan en dat hield mijn mond redelijk effectief dicht. Is dit de bedoeling zo? Zou het effect sterker zijn als ik de druk nog 0.2 verhoog?

Bedankt voor jullie ondersteuning weer, we lijken op de goede weg te zijn. De kaart zit nu al in het apparaat en vanavond ga ik weer trainen.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Eerste nacht met CPAP

7
Sander schreef: 30 dec 2023, 15:04 Leuk dat je de eerste nacht met je CPAP hebt geslapen, Carla. Erg goed dat het je is gelukt om toch 2,5 uur ermee bezig geweest te zijn. Ik heb wat tips voor je:
Hoi Sander, onze berichten hebben elkaar gekruist. Dank je wel voor je tips! Ik ga dat masker in de gaten houden ( :') eigenlijk best een leuke woordgrap). Zo'n fijne verpleegkundige heb ik niet, maar small is gewoon te koop. Dus als de lekkage te hoog blijkt zal ik het uitproberen.

De irritatie viel vannacht gelukkig mee, en ik heb een speciaal neuszalfje van de DM klaarliggen voor het geval dat. Dit zit erin:

Lanolin, Sesamöl, Orangenöl, Glycerin, Dexpanthenol, Zink-PCA, Atlantik-Meersalz, natürliches Thymianaroma

Nu ik het zo lees is dat helemaal geen goed plan, ik ben erg allergisch voor de schil van sinaasappels dus die olie moet ver van mijn neus blijven. Ik zal iets neutralers zoeken, zonder vaseline (waar ik overigens ook allergisch voor ben). Maar mijn neus vindt de bevochtigde lucht volgens mij wel fijn.

Masker aan op de bank heb ik voor de eerste nacht even gedaan. Dat hielp wel voor het wennen, je weet dan wat er te verwachten is, maar liggend is toch wel heel anders. Ik neem rustig de tijd om in bed verder te wennen.

De SD-kaart heb ik gisteren uitgelezen, en daarna in de PC laten zitten... Dom, dom, beginnersfout, en ik was juist zo benieuwd. Vanavond een nieuwe kans. Het uitlezen van de eerste data ging in elk geval prima maar zoals je zegt was dat inhoudelijk nog niet zo zinvol. Hopelijk heb ik morgen iets om hier te delen!

Dank voor de uitademtip, goed om te weten.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Eerste nacht met CPAP

8
Carla, let ook goed op dat het sd kaartje niet op slot staat als je het terug stopt in je apparaat.

Hoewel je het kaartje afgelopen nacht niet in het apparaat had gestopt, wordt er wel informatie opgeslagen in het apparaat zelf. Als je dus het sd kaartje in het apparaat steekt wordt die informatie alsnog op het kaartje geschreven en kun je die informatie zichtbaar maken in OSCAR. Het enige wat zeker zal ontbreken zijn vele gegevens die in het Dagrapport had moeten staan en die zijn juist van belang.

Dus morgen nog een kans.

Maak je wel gebruik van een verwarmde slang?

De Tong! Deze zou met het puntje tegen de achterzijde van de boventanden moeten worden gedrukt en dan zou er een vacuüm kunnen/moeten ontstaan die de mond gesloten houd. Als je gewend bent, dan zou je in feite je mond open kunnen doen zonder dat er lucht ontsnapt en zelf wat kunnen zeggen zonder dat er een luchtstroom uit de mond komt. Dit vergt wel ervaring. De druk met 0,2 cmH2O verhogen kan net het verschil uitmaken, dus je kunt het proberen.

Succes de komende nacht. Oudejaarsnacht wordt er eentje waar de uitslagen sterk beïnvloed gaat worden door de festiviteiten en de drankjes die daarbij genuttigd gaan worden O:-) O:-) >:) ;)
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eerste nacht met CPAP

9
Hoi Ruud, dank je voor de feedback. Die tongtip helpt zeker, dat is iderdaad zoals het gisteravond ging en dat kan ik dus oefenen. Mijn slang is verwarmd, met dank aan de info op dit forum heb ik dat meteen gedaan en daar ben ik blij om want mijn slaapkamer is nu vrij fris en zo'n koude luchtstroom in je neus is geen pretje heb ik gevoeld. :cold_sweat:

Wat betreft Oudejaarsnacht een vraag. Over die drankjes. Ik heb me de afgelopen weken wat dat betreft heel netjes gedragen en ook nu tijdens het experiment geen druppel gedronken. Maar op Oudejaarsavond vind ik het toch wel erg gezellig om een mooi biertje te nuttigen. Is het dan beter om de CPAP die nacht achterwege te laten, of wel gebruiken en de rare resultaten voor lief nemen? :party:
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Eerste nacht met CPAP

10
CarlaB schreef: 30 dec 2023, 17:29 Is het dan beter om de CPAP die nacht achterwege te laten
Het is onder normale omstandigheden (*) nooit beter om de CPAP te laten liggen.

(*) denk aan fysiek trauma zoals klaplong of iets dergelijks, overleg met de longarts uiteraard.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Eerste nacht met CPAP

11
Bedankt PLP, dan zal ik het binnen 'normale' grenzen houden morgenavond :upside_down:
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Eerste nacht met CPAP

12
Bubbeltje hier & een bubbeltje daar, door alcohol verslappen de spieren, maar dat vangt de cpap wel op. Alleen de slaap kan wel wat lichter zijn, maar de kater :cat: :joy_cat: :scream_cat: :scream_cat: :smile_cat: komt later........
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eerste nacht met CPAP

13
Je zal wel merken dat de kater, bij een hoeveelheid alcohol die voorheen zo'n resultaat gaf, met CPAP een stuk meer mee zal vallen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Eerste nacht met CPAP

15
Zonder cpap met alcohol op heb je gewoon een slechte nacht met ademstops en een lichte onrustige slaap.

Met cpap en alcohol op heb je een lichte onrustige slaap, maar minder last van de ademstops. Misschien wel minder ademstops dan normaal met de cpap is vaak de ervaring. Hierdoor kun je gaan denken dat je beter altijd alcohol kunt drinken voor het slapen gaan.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eerste nacht met CPAP

16
Het wordt wel heel warrig zo. Alcohol maakt de OSAS altijd erger. Dus als je met alcohol op zonder CPAP slaapt, dan krijg je extra harde klappen.

Met alcohol en CPAP, dan slaap je als een persoon zonder OSAS met alcohol op. Dus met gemankeerde slaaparchitectuur etc. dus biologisch gezien (vanuit de behoeften van het lichaam) slechte slaap.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Eerste nacht met CPAP

17
Ja, hier waren we het al over eens :+1: Het gaat me nu niet om elke avond, maar om Oudjaarsavond 2023. En ik heb geen OSAS, dat scheelt misschien ook. Maar ik ga het zeker weer proberen met de CPAP, al was vannacht beslist geen feest. Vandaag een kater zonder drank, maar het effect van drie nachten nauwelijsk geslapen.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Eerste nacht met CPAP

19
@CarlaB Ik heb ook geen OSAS, maar tijdens mijn formatieve jaren waren de katers zo erg dat ik altijd een zeer matige drinker ben gebleven. Dus als ik schrijf OSAS lees dan maar OSDB: alle obstructieve slaap-ademstoornissen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Eerste nacht met CPAP

20
RuudJ schreef: 31 dec 2023, 13:33 Carla, wat is precies het probleem met het slapen met het apparaat?
Hallo Ruud, het is niet zo gemakkelijk om er de vinger op te leggen, maar het effect is dat ik met het masker op niet of nauwelijks slaap. Het ademen gaat vaak moeilijk, hoewel ik vannacht ook wat momenten van "natuurlijk ademen" had. Maar omdat het gevoel van het ademen steeds verandert als ik ook maar iets verlig en vooral het uitademen soms echt vervelend voelt, raakt ik gespannen, vooral in mijn nek en schouders. Na een tijd steeds proberen weer te ontspannen gaat de slaperigheid dan weg, moet ik plassen, krijg het koud etc. Zo ben ik uren bezig, heel moe, maar slaap niet. Op een gegeven moment trek ik het dan niet meer en doe het masker af, maar tegen die tijd ben ik al zo wakker dat het helemaal niet meevalt om zonder CPAP nog wat slaap te krijgen.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP