Re: Eerste nacht met CPAP

21
persluchtpiraat schreef: 31 dec 2023, 14:22 @CarlaB Ik heb ook geen OSAS, maar tijdens mijn formatieve jaren waren de katers zo erg dat ik altijd een zeer matige drinker ben gebleven. Dus als ik schrijf OSAS lees dan maar OSDB: alle obstructieve slaap-ademstoornissen.
OSDB, weer wat geleerd :slightly_smiling_face: Ook voor mij is een kater zeker mede een gevolg van slaapgebrek. Met een dosis goede slaap kan mijn lichaam meer alcohol beter afbreken en ben ik de volgende dag veel fitter. Maar met brakke slaap kan weinig al teveel zijn.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Eerste nacht met CPAP

22
Carla, zet voor aankomende nacht de EPR op stand 2. De inademingsdruk van 7,2 of 7,4 blijft hetzelfde.

De uitademingsdruk wordt dan 5,2 of 5,4 cmh2o.

Probeer dit eens uit.

En een fijne jaarwisseling en alvast de beste wensen voor het nieuwe jaar 2024!
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eerste nacht met CPAP

23
Dank je wel Ruud, ik ga dit zo instellen en dan laat ik je weten hoe het is gegaan :+1: Overige drukinstelling was 7.2 en die laat ik dan even zo.

Voor jou ook de beste wensen en een fijne oudejaarsavond!

ps Voor dat veranderen van de druk - of tenminste van het gevoel - als ik ga verliggen is zo'n slanghengel misschien toch een goed idee, wat denk jij? Zou het geheel daarmee stabieler en rustiger worden?
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Eerste nacht met CPAP

25
Vierde nacht inmiddels, en zeer succesvol, met dank aan de firma Westmalle. 5 uur maar liefst, en apparaat niet alleen aangehad maar ook geslapen! Succesfactoren behalve het bier waren het advies van Ruud om de EPR op 2 te zetten, dat gaf meteen een fijner gevoel, en wat extra aandacht aan de hoofdband van het masker besteed voor een betere fit. Hopelijk zet dit de toon voor de komende nachten, en dan zonder chemische hulp! Hieronder wat screenshots, ik weet ze nog niet allemaal te duiden maar het lijkt heel mooi allemaal, of zien jullie narigheid?
Vanmorgen om 8 uur wakker en het apparaat moe, masker afgedaan daarna nog wat gedut zonder en voel me redelijk goed, als de regen zo ophoudt ga ik hardlopen. Een goed begin van het nieuwe jaar!
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Eerste nacht met CPAP

26
Hoi Carla, het ziet er rustig uit en een mooie score van de AHI 0,00/uur

Het belangrijkste is dat je nu even went aan het slapen met de cpap en dat je ook tot rust komt en je rust haalt.

Mogelijk lukt het jou met die Somnipax Shield om de mond lek dicht te maken, ben zeer benieuwd.

Lekkage heeft invloed op ademhaling en kan deze flink beïnvloeden.

Dan bestaat er ook nog Flow Limitation die jij ook nog hebt. Deze kan beïnvloed worden door een hogere druk instelling.

Maar voor nu eerst zorgen dat je uitgerust wakker wordt en dat je een aantal nachten ook doorslaapt en dit keer zonder alcohol :upside_down_face:

Nog de beste wensen voor dit jaar.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eerste nacht met CPAP

27
Dank je Ruud, jij ook de beste wensen. Ik hoop heel erg dat het slapen zo doorzet, dat zou geweldig zijn. Er is inderdaad nog wat lekkage, ik denk voornamelijk via de mond dus zie de Somnipax graag komen, waarschijnlijk deze week nog wel. Over Flow Limitation heb ik zonet een filmpje van CPAP Friend bekeken en hij is het met jou eens dat de druk dan omhoog moet. Maar ik wil zoals je zegt eerst eens een weekje rustig doorgaan met settings 7.2 en EPR 2, en hopelijk lekker kunnen slapen. Misschien is daarna 8 met EPR 3 goed om uit te proberen, maar dat zien we dan.

Groetjes, Carla
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Eerste nacht met CPAP

28
Die Somnipax daar heb ik zojuist nog met iemand gesproken die hem heeft gebruikt.

Hij woont in Duitsland en had hem daar besteld. Het materiaal van de voorzijde met de verbinding van het deel wat in mond gaat is erg dun. Door kaak klemmen ging het bij hem snel stuk daardoor.

Ben erg benieuwd hoe het bij jou gaat verlopen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eerste nacht met CPAP

29
Ik ook Ruud, maar de leverancier liet vandaag weten dat het "iets langer" gaat duren, dus we moeten nog even geduld hebben.

Over de afgelopen nacht: dat viel natuurlijk tegen na die vertekende Oudejaarsnacht. Van half 11 tot een uur of 3 grotendeels wakker gelegen, en als ik dan in slaap dreigde te vallen gooide een mondlek meteen roet in het eten. Om 3 uur had ik het gehad en heb het masker afgedaan. In de hoop dan maar een paar uur ouderwets te kunnen tukken. Maar nee: braaf op mijn zij wekte ik mezelf al snel met een luide snurk met hartklopping, misschien wel een echte ademstop. Tegen half 6 wanhopig het masker maar weer opgedaan en tot 7 uur wakker liggen ademen. Het wenproces gaat wel door, het masker zit steeds prettiger en het ademen gaat ook beter, maar in deze fase gaat het slapen met CPAP nog niet en zonder niet meer :worried:

Doorbijten maar. De slanghengel is besteld, die brengt hopelijk wat meer rust. En dan de Somnipax, want mijn tong redt het niet als ik in slaap val.

Herkenning, tips?
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Eerste nacht met CPAP

30
Nacht 6, ik blijf jullie nog even vervelen met mijn verslagjes. Nadat gisternacht teleurstellend was verlopen viel het vannacht een beetje mee. Een kleine 4 uur met het masker op en daarbij een aantal keer in slaap gevallen, wat helaas wel elke keer met mondlekkage gepaard ging, zoals OSCAR zichtbaar maakt:
Tegen 3 uur was ik maskermoe en heb het afgedaan, daarna nog een paar uur slaap kunnen pakken waardoor ik me vandaag duidelijk beter voel dan gisteren. Vandaag gelukkig een vrije dag, dus ik ga straks een middagdutje doen met masker om het leerproces door te zetten. Wordt vervolgd.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Eerste nacht met CPAP

31
Het middagdutje:
Dat mag toch wel een succes heten! Echt in slaap gevallen en gewekt door de wekker. Maar een paar keer mondlekkage. Ben mijn tong aan het dresseren en hij begint te begrijpen wat de bedoeling is. We zijn op de goede weg!
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Eerste nacht met CPAP

32
Netjes Carla, als je bij de grafiek Resp. Rate op het vlak gaat staan waar de naam van grafiek in staat, kun je met de rechtermuisknop een menu oproepen. Je ziet dan geheel onderaan staan Stippellijnen, klik je daarop dan kun je horizontale lijnen in de grafiek plaatsen. Kies dan voor de mediaan grafiek lijn.

Er komt dan een horizontale lijn in beeld die door de ademfrequentie heen loopt.

Als de ademfrequentie lijn onder de horizontale lijn komt dan verlaagt de ademfrequentie (minder ademhalingen per minuut, maar wel dieper ademen) en tegelijkertijd verhoogd het ademvolume.

Blijft deze lijn een tijdje onder die lijn, dan zou je wakker kunnen zijn. (Bewust of onbewust)

Nog iets. Het middagdutje is één sessie. Als je nu vanavond gaat slapen, dan is er een groot gat tussen beide sessies. Je kunt dan om een beter overzicht te krijgen van de nacht, dan kun je de middagsessie uitschakelen in de linker kolom geheel onderaan.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eerste nacht met CPAP

33
Dank weer voor deze tips Ruud. Ik heb de stippellijn aangezet. Dat ging meteen. Voor het uitschakelen van een sessie moest ik Oscar eerst in 'permissive mode' zetten, heeft dat verder nog consequenties? Het is wel handiger als je zo'n kort dutje uit het overzicht kan halen.

Ik begrijp niet helemaal wat je zegt over die lijn van de ademfrequentie. Ben ik wakker als ik langzamer en dieper adem? Ik zou denken dat ik dan juist slaap? Er zitten in de lijn twee dips waarna de frequentie weer langzaam omhoog gaat tot rond de mediaan. Op die dips gebeurt iets, dat correspondeert met veranderingen in de andere lijnen (die nu niet in de screenshot staan). Misschien wel een extra diepe ademhaling, als bijtanken, waarna ik dan weer meer in slaap val? Ik overweeg om een smart band of ring te kopen die beter kan 'zien' of en hoe diep je slaapt, en ook de zuurstofsaturatie over de nacht kan bijhouden. Lijkt me wel nuttige informatie samen met OSCAR.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Eerste nacht met CPAP

34
Als je slaapt haal je meestal rustig adem met dezelfde ademteug volume. De adem frequentie gaat dan rustig op en neer. Op het moment dat de adem frequentie naar nul loopt ontstaat er vaak een adem stop.

Als de adem frequentie omlaag gaat, betekent dit dat je minder ademhalingen per minuut hebt.

Als dan het ademteug volume toeneemt, dus meer lucht die verplaatst wordt per ademhaling, dan kun je wakker zijn. Let maar eens op de adem frequentie als je met de cpap aan wakker bent. Deze ligt dan onder de mediaan lijn, terwijl het adem volume dan boven de mediaan lijn ligt.

Zo kun je soms zien wanneer je eventueel wakker lag, bewust of onbewust.

Je kunt in Oscar ook alle incidenten in vrijwel elke grafiek tonen. Ook de horizontale lijnen kunnen in vrijwel elke grafiek getoond worden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Eerste nacht met CPAP

35
Ja, ik vermoed dat de dips in mijn ademfrequentie zaten als ik me ging omdraaien. Het is nogal een operatie in een waterbed met zijkussen. Dan ben ik geneigd mijn adem in te houden, soms wordt dat zelfs als een AHI gezien. En dan ben ik ook even wat wakkerder.

Maar... groot nieuws! Voor mij dan :blush: Ik heb vannacht de hele nacht met het masker in bed gelegen en een groot deel van de nacht geslapen! Om 4 uur ben ik een poosje wakker geweest, maar, en dat is ook heel bijzonder de laatste jaren, ik hoefde niet te plassen! De slaapkwaliteit is dus hoger, denk ik. Hier de grafiek:
Dus dit is de (hoofdzakelijk mond)lekkage en flow limitation die je ziet als ik slaap. Dat kan nog iets beter, ik heb ook gemerkt dat ik nog niet vrijuit op mijn rug kan slapen want dan houdt de druk mijn luchtpijp niet helemaal open. Ik wil dit nog een paar nachten aanzien maar dan denk ik dat ik daarna de druk wat hoger zet, wat denken jullie? 8 met EPR 2 proberen?
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Eerste nacht met CPAP

36
CarlaB schreef: 04 jan 2024, 18:49 Ik wil dit nog een paar nachten aanzien maar dan denk ik dat ik daarna de druk wat hoger zet, wat denken jullie? 8 met EPR 2 proberen?
Je hebt nu 7,2 met EPR 2, dus een stap van 8 met EPR 2 kan je heel goed proberen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Eerste nacht met CPAP

37
Thanks, PLP. Het is geen grote stap. Ik kijk vanavond even hoe het bevalt, terug kan altijd maar misschien voelt het wel beter.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Eerste nacht met CPAP

39
Het was weer een leerzame nacht! De belangrijkste les is dat voor mij een verhoging van de druk met 0.8 te veel was. De uren dat ik dit probeerde waren een gevecht, met regelmatig naar adem happen zoals de grafiek laat zien in het gedeelte tot ongeveer 2:30 uur:
Les 2: de druk 'even' terugzetten naar de oude stand, 7.2 cmH2O leverde op dat mijn lichaam panikeerde: we komen zuurstof tekort! Haal meer adem! Een rotgevoel. De rust keerde niet terug en om 6:30 uur heb ik het slapen tijdelijk opgegeven. Vanaf 9 uur nog weer even geprobeerd, met de oude druk en dat ging redelijk.

Het Orbisana-kussen arriveerde gisteren, en dat beviel me goed. Het is van stevig memory foam, waar ik wel van houd, voor goede neksteun. De kuilen links en rechts maken het zijslapen met masker comfortabeler. Aanrader.

De hengel (Oxyhero) is een budgetding, en hij is scheef, wat een stom gezicht is. Maar hij functioneert wel en het is fijner als de slang zo op zijn plek gehouden wordt. Ook een aanrader.

Intussen is vandaag de langverwachte Somniguard Shield mondplaat aangekomen! We gaan hem straks pas maken met heet water en dan laat ik morgen weten hoe dat bevallen is. Druk laat ik dan nu liever even op 7.2, liever niet teveel dingen tegelijk veranderen.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Eerste nacht met CPAP

40
Eerste nacht met Somnipax Shield was slaaptechnisch een drama, ik moet blijkbaar altijd erg wennen aan een nieuw stuk plastic in mijn mond:
Tegen half 3 een pauze genomen van het proberen te slapen, naar de wc geweest en wat gelezen. Daarna een hernieuwde poging met de Somnipax in, dat werd weer niks. tegen 5 uur realiseerde ik me dat het misschien beter was om hem niet meteen de hele nacht te willen dragen en heb ik hem op het nachtkastje gespuugd. De grafiek toont dat het daarna een groot mondlekkage-feest is geweest. Erger dan ik deze week heb meegemaakt. Vandaag dus niet zo uitgeslapen, vanmiddag nog een dutje geprobeerd met de Somnipax en en dat ging al ietsje beter.

Maar dan hoe het aanvoelde, dat was behoorlijk goed. De plaat sluit de mond effectief af, al heb ik heel soms een kleine luchtontsnapping gevoeld en is er de neiging tot kwijlen (dat kan onwennigheid zijn). De twee gaatjes die erin zitten vallen tegen het ondergebit en daar gaat dus geen lucht door. Het is nog even uitzoeken welke kaakstand het beste werkt, tegen knarsen is het ding niet bestand en de kaak volledig laten loshangen is ook niet tof, maar ik heb goede hoop dat dat wel gaat lukken. Geduld, alweer geduld.

Geïnspireerd door OSCAR wil ik mijn slaap nog beter monitoren en hoop dat binnenkort te kunnen met de Sleepon Go2sleep, een tracker voor SpO2, hartslag en HRV. Kan je ook mooie grafiekjes mee maken.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP