Re: Hallo allemaal

21
Spannend, houd ons op de hoogte! Hopelijk is het nieuwe masker er snel, dat zal interessant zijn.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Hallo allemaal

22
Nu ik nog even teruglas: is zo'n CPAP-kussen met een hap eruit aan de zijkant misschien iets voor je? Omdat je zegt dat je in zijligging je masker in het kussen drukt. Ik heb er een besteld (niet het duurste, de prijs loopt uiteen van 30-90 euro en vast nog duurder als je wilt), ben benieuwd wat het toevoegt.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Hallo allemaal

23
Hey CarlaB, ja, daar heb ik inderdaad ook naar zitten kijken. Ben erg benieuwd naar je ervaring!
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."

Re: Hallo allemaal

25
Vannacht geslapen met de nieuwe, hogere druk (en verwarmde slang). Wat een verschil zeg! We zijn er nog niet, ik heb nog steeds last van veel lekkage want mijn masker is nog hetzelfde. Maar zie het resultaat:
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."

Re: Hallo allemaal

27
Vanavond de eerste avond/nacht met de ResMed N30i. Ik ben benieuwd en houd jullie op de hoogte.
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."

Re: Hallo allemaal

28
Spannend, ja, laat het weten! Ik heb dus de P30i en het principe van de slang bovenop mijn hoofd wil ik nooit meer anders. Heel benieuwd hoe dit masker voor jou bevalt.

Hier zijn vandaag een slanghengel en CPAP-kussen aangekomen, ik zal morgen ook verslag uitbrengen.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Hallo allemaal

29
Ok, vannacht in twee keer geslapen. Halverwege de nacht wakker geworden met ontzettennde pijn aan mijn neus (aan 1 kant) en vanmorgen wederom wakker geworden met pijn aan mijn neus (dezelfde kant).

Over de N30i:
-Super fijn dat de slangaansluiting bovenop zit: Dit wil ik niet meer anders.
-Heerlijk dat je je zicht bijna vrij hebt. Even wat lezen/klieren op de telefoon is nog mogelijk als je al volledig aangesloten bent.
-Fijn dat er maar weinig contact is met het masker, dit voelt een stuk prettiger.
-AHI is wederom lager.
-Lekt een stuk minder maar... Hier moet ik het masker echt zeer strak voor vast maken. Ik ben ook best lang bezig in het begin om het goed te krijgen. Ik denk ook dat dit de neuspijn heeft veroorzaakt.

Ik heb dus frame maat standaard en de eerste helft van de nacht had ik kussen M, de tweede helft van de nacht had ik kussen S. Die laatste lijkt beter alleen ook deze moet echt heel strak. De lekkage zit vooral voorop aan de punt van mijn neus.
Ik overweeg nu dus de P30i omdat ik het idee heb dat die minder strak hoeft om lekkage te voorkomen. Klopt dit een beetje? Zal ik het nog een paar nachten aankijken in de hoop dat de pijn verdwijnt?

In de grafieken zie je me vanaf c.a. 0:45 tot 2:15 ongeveer wakker zijn en stoeien met het masker (en wisselen van M naar S kussen).
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."
Bijlagen

Re: Hallo allemaal

30
Heel veelbelovend dit! Uit de weinige ervaring die ik heb: strakker maken is niet de juiste weg. Dan krijg je inderdaad pijn. Ik wil dat de doppen van de P30i zacht maar op de juiste plek tegen mijn neusgaten liggen. Dan voel ik ze bijna niet. Alle druk gaat in de loop van de nacht irriteren of zelfs pijn doen.

Ervaring met de N30i heb ik dus niet, maar is er nog iets te verbeteren met de plaats waar ze zitten of de hoek waaronder? En dat de rest van het masker op de beste manier om je hoofd ligt? Dat maakt veel uit, het is niet gek als het wat tijd kost om dit goed te krijgen.

Het zou kunnen dat de vorm niet bij jouw neus past en dan is het proberen van de neusdoppen alsnog een goede optie.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Hallo allemaal

31
Hoe strakker, hoe meer lekkage. Het masker moet zich kunnen vormen aan de vorm van het gezicht. Hoe strakker je het vastzet hoe misvormder het silicone deel van het masker wordt. Dus het silicoon wordt platter gedrukt tegen het gezicht aan. Hierdoor ontstaat lekkage.

Je hebt twee sessies gedaan afgelopen nacht. In de linkerkolom geheel onderaan zie je deze sessies. Je kunt de cijfers van deze sessies vergelijken door ze afzpnderlijk uit en aan te schakelen middels het verwijderen van de vinkjes. Daardoor veranderen de gegevens in de linkerkolom.

Het P30i masker is een fijn masker, maar ook daar niet te strak zetten. Belangrijk is het gebruik van de juiste maat doppen. En van de juiste frame maat. Standaard frame kan te groot zijn. Gebruik dan frame maat Small.

De doppen mogen niet te klein zijn. Dan gaan deze te diep de neusgaten in en raakt het tussenstuk tussen de doppen in het neusbeen. Dat gaat dan zeer gevoelig worden. In feite moeten de doppen tegen de randen van de neusgaten aankomen en deze daarmee afsluiten. De neus wordt iets omhoog gelift en daardoor ontstaat er een vrije lucht doorgang opening.

Dus je hebt drie maten doppen, Small, Medium en Large.

De laatste wordt helaas niet standaard mee geleverd en daar moet je dus om vragen bij je leverancier.

Start met de medium dop. De achterband van het frame wil bij het N30i en P30i masker omhoog schuiven. Met de achterband van het Philips Dreamwear masker blijft het goed zitten. Ook dit voorkomt masker lekkage. Bij Resmed houd men 24 liter lekkage per minuut aan als grens. Daarboven is grote onbedoelde lekkage, daaronder valt het mee.

De masker smiley kleurt Rood, als er 30 % van de tijd dat het apparaat aanstond lekkage boven de 24 liter per minuut is gemeten. Onder die 30 % kleurt de masker smiley Groen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hallo allemaal

32
Hoe strakker, hoe meer lekkage.
Imnderdaad, het feit dat het bij mij dus alleen stopt met lekken als ik m strak zet betekend dan dat mijn neus niet de juiste vorm heeft voor dit neusstuk. Even snel geconcludeerd.
Je kunt de cijfers van deze sessies vergelijken
Het lijkt er toch op dat het de resultaten met het medium neusstuk net iets beter zijn, maar het verschil is minimaal.

Ik heb een masker passessie ingepland staan voor komende dinsdag. Dan ga ik kijken welke het beste zit. Die Philips band ga ik zeker nog bestellen want die ResMed band wil idd omhoog kruipen. Ik houd jullie op de hoogte.

modedit RM: div. quotes ingekort/weggehaald
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."

Re: Hallo allemaal

33
Ik heb nog even goed gekeken naar mijn masker en afgesteld gisteren in de middag. Ik kwam er achter dat zodra de bovenkant van het masker teveel naar voren komt de lekkage problemen beginnen. Ik heb vannacht geslapen met het neusstuk S en extra gelet op de positie van het bovenstuk voor het slapen.

Het resultaat is een goed lekkage profiel. De uitschieter werd veroorzaakt doordat de slang los kwam van de bovenzijde van het masker.

Overigens wel wederom pijn aan mijn neus, dus die masker passessie is niet voor niets.
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."

Re: Hallo allemaal

34
Gezien de snurk grafiek, zou de druk nog hoger dan 11 cmH2O moeten worden ingesteld. Snurken zou eigenlijk niet meer moeten voorkomen bij het gebruik van de cpap of apap als deze goed is afgesteld.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hallo allemaal

35
Ik kijk het nog even aan, zeker ook met een goed passend masker straks. Maar ik denk dat je gelijk hebt (je ziet in de grafiek ook dat de druk vaak tegen het maximum aan zit).
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."

Re: Hallo allemaal

36
Klopt, je ziet een echt 'plafond-effect'. Je ziet dat extra aandacht voor de fit van je masker niet is weggegooid. Hopelijk dinsdag nog beter, want je wil ook van die pijn af.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Hallo allemaal

37
Goedenavond Doperwt, super dat je de AHI al zo ver omlaag hebt gekregen en dat je nu aan de slag gaat met de P30i. In principe zouden de 30i-maskers voor elke neus geschikt moeten zijn voor zover ik weet. Naast de Small, medium en large bestaat er namelijk ook nog small wide en wide/large. Het kan zijn dat je een brede neus hebt, waardoor small wide geschikter is voor je. Hopelijk zul je dat uitvinden tijdens de passessie, maar weet dus dat de small wide ook bestaat.

Re: Hallo allemaal

38
Update: Ik begin de effecten te voelen van de therapie. Ik wordt nu ontzettend moeilijk wakker, maar eenmaal wakker voel ik me al beter. Vannacht heb ik bijna 10 uur geslapen (10 uur de ResMed aangehad) met een gemiddelde AHI van 3,4!

Vandaag de eerste werkdag na de vakantie, wel lekker om met dit gevoel weer aan het werk te gaan. Ik ben heel benieuwd naar wat de passessie me opleverd.
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."

Re: Hallo allemaal

39
Geweldig, je krijgt dus al een tikje meer energie. Gaat nog beter worden!
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Hallo allemaal

40
Vanmorgen de passessie gehad. Het is een Philips Dreamwear neusmasker geworden. Deze met een small neusstuk zat als gegoten. Ook de medium geprobeerd maar deze lekte direct. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat, ik houd jullie op de hoogte.
Ik snap nu ook wel waarom @RuudJ de achterband van Philips aanraad, deze zit gewoon een stuk beter dan die van ResMed.

Ik voel me echt heel anders nu de therapie aanslaat. En ja, dit is in positieve zin: Ik begin weer vertrouwen te krijgen in de toekomst!
Laatst gewijzigd door Doperwt op 09 jan 2024, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."