Effect drukverhoging op Centrale Apneu

1
Hallo allemaal,

Ik stelde mijn longverpleegkundige voor om de druk van mijn CPAP te verhogen om zo de centrale apneus aan te pakken. Ik heb nu 8 AHI's waarvan meer dan de helft Centrale Apneus zijn. Zij stelt dat het drukverhoging CPAP juist tot meer centrale apneus leidt en dat bij een juiste druk, verdere verlaging van ademstops lang duurt. Er zijn geen aanwijsbare redenen voor Centale apneus.

Hoe is het mogelijk dat drukverhoging CPAP het aantal Centrale ademstops juist verhoogd?

Die Centrale Apneus ontstaan toch door signalen uit de hersenen? Die hersenen laten zich toch niet door de CPAP trainen?

Ik kan me wel voorstellen dat de CPAP de luchtwegen weer vrij maakt bij een Centrale apneu.

Overigens is mijn longverpleegkundige tevreden de resultaten van de therapie, met 8 AHI en hoort vermoeidheid, geheugen/concentratieproblemen, slecht doorslapen en raar/naar in het hoofd voelen er bij en gaat dat vanzelf over.

Het wijze "advies" daarbij is: 's nacht moet je slapen en je moet wel bewegen.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Effect drukverhoging op Centrale Apneu

2
Hallo,

Intussen vind ik er in de naslag van dit forum naar mijn meing een heel goed stukje over.
Vooral de grafiek over de sweet spot vind ik interessant. Ik begrijp wel dat deze waarden voor een ieder anders zijn, maar het gaat om het principe.
Ik lees in die grafiek dat te hoge druk kans geeft op centrale apneu en een opgeblazen gevoel. Dat wil niemand natuurlijk. In de grafiek zit je rond de druk van 10 niet op de laagste AHI's maar wat betreft kans opgeblazen gevoel en teveel centrale apneus weer aan de veilige kant.
En natuurlijk is het verstandig om je behandelaar te vragen dit eens te proberen.
viewtopic.php?hilit=sweet%20spot&p=1337 ... f7ed825f41

Ik zit nu op onderdruk 5 en bovendruk 10. En AHI 8. Dat lijkt wel een beetje op deze grafiek. De AHI's zouden wel beter kunnen, maar zijn ook weer niet slecht vermoed ik. Stijgen de Centrale bij ophoging van de druk boven de bovendruk van 10 dan is zelfs verlaging bovendruk onder de 10 een optie.

Bij ons (ADRZ Goes) blijkt het zo te werken dat de eerste 3 maanden Vivisol de begeleiding doet. Die bellen 18-1. Ik vraag me echter af of die zelfstandig de druk aanpassen. De longarts neemt half maart de behandeling over. En ik moet zeggen op dit moment is het enthousiasme daar niet bijster groot om iets te doen.

We gaan het zien.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Effect drukverhoging op Centrale Apneu

3
JanFlikweert schreef: Ik heb nu 8 AHI's waarvan meer dan de helft Centrale Apneus zijn.
Niet alle CA-markeringen zijn Centrale Apneu. Maar ik vermoed dat niet alles hier vals positief is.

Uw longverpleegkundige hanteert een wat simplistisch model. Het kan namelijk ook zijn dat u een CA-markering krijgt als u een (ongedetecteerde, immers ResMed markeert hypopneus pas vanaf 50%) hypopneu krijgt met arousal, of een RERA, en dan een arousal-geassocieerde centraalapneu krijgt. In dat geval heeft het juist zin om de druk wel ter verhogen.

Dit is iets wat je proefondervindelijk moet aanpakken.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Effect drukverhoging op Centrale Apneu

5
persluchtpiraat schreef: 13 jan 2024, 14:32 Niet alle CA-markeringen zijn Centrale Apneu. Maar ik vermoed dat niet alles hier vals positief is.

immers ResMed markeert hypopneus pas vanaf 50%) hypopneu krijgt met arousal, of een RERA, en dan een arousal-geassocieerde centraalapneu krijgt.
Beste,

Voor de eenvoud en de duidelijkheid citeer is slechts 2 gedeelten uit je bericht.

Bedoel je dat Centrale Apneus en Hypopneus elkaar kunnen overlappen?

Zijn er modellen/merken CPAP die Centrale Apneus goed detecteren?

Zijn er sowieso vergelijkende onderzoeken naar CPAP's?

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Effect drukverhoging op Centrale Apneu

7
JanFlikweert schreef: 15 jan 2024, 07:16 Bedoel je dat Centrale Apneus en Hypopneus elkaar kunnen overlappen?
Nee, maar een arousal-geinduceerde centraalapneu kan volgen op een incident met arousal, zoals bijv. een hypopneu met arousal.
JanFlikweert schreef: 15 jan 2024, 07:16 Zijn er modellen/merken CPAP die Centrale Apneus goed detecteren?
Het is technisch niet mogelijk omdat de CPAP geen EEG heeft. Je zou er alleen met hoge zekerheid achter kunnen komen met een PSG+CPAP.
JanFlikweert schreef: 15 jan 2024, 07:16 Zijn er sowieso vergelijkende onderzoeken naar CPAP's?
Ja, je had CPAPblog.pl maar hoewel die uitkomsten technisch interessant zijn geven ze mijs inziens een eenzijdig beeld.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i