Vochtige slang CPAP bij koorts (hoge ademhaling)

1
Beste allemaal, ik gebruik mijn Resmed CPAP met verwarmde slang nu bijna een jaar en dit gaat prima.

De laatste twee nachten heb ik last gehad van aanhoudende koorts (39 graden dus ook veel hogere ademhalingsfrequentie, benauwd)

Na een uur zit m’n neusmasker en slang helemaal vol condens en word ik steeds wakker. Ook krijg ik het erg benauwd (alsof de CPAP het niet meer kan bijhouden).

Is dit een bekend fenomeen?
Ik heb helaas m’n masker moeten afzetten en de hele nacht liggen woelen en ijlen.

Nog mensen met deze ervaring?

Re: Vochtige slang CPAP bij koorts (hoge ademhaling)

3
Michiel, vervang jij de normale slang elk jaar of de verwarmde slang?

In mijn ogen beide niet nodig en zeker de verwarmde slang niet. Wordt anders een aardige kostenpost als deze niet vergoed wordt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vochtige slang CPAP bij koorts (hoge ademhaling)

4
@Gary

Als je ziek bent is het gebruik van een cpap al helemaal geen pretje.

Staat de slangtemperatuur en climate control beide op stand 'Auto'?

Hoe is jouw slaapkamer temperatuur?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vochtige slang CPAP bij koorts (hoge ademhaling)

5
Bedankt allemaal. Ik heb het zo erg te pakken dat ik de energie moet vinden om hier te reageren.

Mannen en griep hè? :-) 40 jaar en nog nooit zo belabberd geweest.

Ik woon in België dus alle materiaal komt via het ziekenhuis / de slaapkliniek.
Ik heb de verwarmde slang al bijna een jaar zonder probleem in gebruik en heb het idee dat deze nog steeds warme lucht blaast / goed functioneert.

Het is pas sinds afgelopen nacht dat m’n hartslag in rust 110 is ipv rond de 60, dus ook een veel snellere / meer ademhaling door de koorts.

Uit ellende en steeds wakker worden heb ik tegen m’n principes de CPAP afgelopen nacht niet meer gebruikt.
Ontzettend slecht geslapen, bang natuurlijk voor apneu en nog meer vermoeidheid.

Ps ik heb nooit een bevochtiger gehad. De kamertemperatuur is eerder fris te noemen rond de 16-17 graden, heerlijk, dat heeft eerder geen probleem opgeleverd.

Zo jammer voor m’n statistieken en therapie trouwheid maar het was echt geen doen.

Denken jullie dat m’n theorie kan kloppen? Dat ik veel te snel adem en de CPAP het niet trekt? Voelt ook een beetje als vroeger toen de druk te laag stond, niet vrij kunnen ademen.

En laatste idee dat ik had is dat ik te weinig zuurstof binnen krijg nu omdat het masker nat is en niet meer kan ventileren.

Re: Vochtige slang CPAP bij koorts (hoge ademhaling)

6
ik heb nooit een bevochtiger gehad.
Gebruik je de verwarmde slang dan zonder dat je een bevochtiger aan jouw cpap hebt gekoppeld? Als dit zo is, kan dit zeer schadelijk voor je luchtweg zijn.

Ook in België wonende eb je recht op een bevochtiger die aan de rechterzijkant in het apparaat wordt gestoken, nadat de zijwand daar is verwijderd. Je kunt hier naar vragen bij jouw ziekenhuis/behandelaar. Deze wordt ook via de ziekenkas vergoed.

Als je een bevochtiger bedoelt die aan de radiator onder het raam wordt gehangen, dan is dit niet erg.

Als je te snel ademhaalt, dan ga je in feite hyperventileren. Hierdoor adem je teveel co2 uit en dit geeft ook negatieve effecten.

Als er veel condens in het masker komt, dan kunnen de ventilatie gaatjes verstopt raken en dan kun je het ook benauwd gaan krijgen, omdat je dan mogelijk je uitgeademde lucht met co2 weer terug inademt.

Het extra afdrogen van het masker tijdens de nacht is dan nodig.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vochtige slang CPAP bij koorts (hoge ademhaling)

7
Dag Ruud,

Dit is inderdaad exact wat er aan de hand is.
Ik zie dan eigenlijk geen andere oplossing dan het masker eventjes niet gebruiken, want anders moet ik het ieder half uur of ieder uur opnieuw droog maken, dat is wel een heel erg onderbroken slaap.

Ik heb inderdaad geen bevochtiger erbij gekregen. Vreemd eigenlijk, ik heb er dan ook geen ervaring mee, om te weten of het een verschil maakt.

Bedankt voor de tip!

Re: Vochtige slang CPAP bij koorts (hoge ademhaling)

9
Gary, vraag wel omde bevochtiger die bij de Resmed behoort. De temperatuur van een verwarmde slang, zonder bevochtiger, is schadelijk voor je luchtweg.

De verwarmde luchtstroom gaat continue door de luchtpijp met grote kracht.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vochtige slang CPAP bij koorts (hoge ademhaling)

10
RuudJ schreef: 16 jan 2024, 08:42 De verwarmde luchtstroom gaat continue door de luchtpijp met grote kracht.
Dat kan alleen als je nooit uitademt :D

Het is niet slechter dan met je neus boven een warme radiator hangen en zo de hele tijd ademen. Het effect is dat je drogere lucht ademt, wat in principe ongewenst is.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i