Zoekt een Auto set CPAP ook boven de maximale vooringestelde druk naar de optimale druk?

1
Hallo allemaal,

Ik las een interessant artikel. Het beschrijft dat de behandelaars de instelling van een CPAP met titratie -proefondervindelijk- kunnen bepalen. Het kan ook met een Autoset CPAP. Hier het artikel:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32883901/

Stel nu eens dat de behandelaar je maximale druk van je CPAP op 10 zet. En stel dat de optimale maximale druk 12 is. Zoekt die autoset CPAP dan ook boven die vooringestelde waarde van 10? Hoe ontdekt je behandelaar dan dat de maximale druk dan toch hoger dan 10 moet zijn?

Voor hen die dat wat de behandelaar doet en laat willen begrijpen, citeer ik een formule hoe je de optimale druk kunt d.m.v. een formule kunt voorspellen. Die formule luidt:

"Optimaal CPAP-niveau (cm H 2 O) = 8.401+ (0,035 BMI) + (0.020 - AHI) - (0.031 x laagste zuurstof)"

Wellicht ten overvloede de opmerking dat het niet verstandig is om zelf met de druk te gaan experimenteren.

Groet,

Jan Flikweert
Laatst gewijzigd door JanFlikweert op 15 jan 2024, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Zoekt een Auto set CPAP ook boven de maximale vooringestelde druk naar de optimale druk?

2
Voor de duidelijkheid een voorbeeld.

Zelf kom ik met deze formule op een optimale maximale druk van 12,5. Mijn Resmed Airsense 10 met Autoset is door mijn behandelaar op een maximale druk van 10 ingesteld. Ik begrijp dat wel: Begin voorzichtig, aanpassing is altijd nog mogelijk. Hoe maak ik nu uit mijn CPAP op dat de maximale druk hoger dan 10 moet zijn?

Dit afgezien van AHI's en klachten.

Groet,

Jan Flikweert

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Zoekt een Auto set CPAP ook boven de maximale vooringestelde druk naar de optimale druk?

5
Het probleem met een APAP is dat, wanneer en een blokkade op treed hij er een hele tijd over doet om de druk op het benodigde niveau te brengen.
Bij een CPAP is de ingestelde druk meestal constant.
Mijn CPAP staat ingesteld op een tussenvorm. Een vaste minimale druk en de vrijheid voor de CPAP om de druk naar boven bij te stellen wanneer nodig. Wanneer de verhoogde druk niet meer nodig is, zakt de druk tot aan de vaste druk.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten