Voel me opgelicht door leverancier

1
Hoi, nieuw hier. En ook nog niet bekend met alles. Sinds een paar weken diagnose slaapapneu. Gelijk een Löwenstein apparaat gekregen. Ben summier voorgelicht door zorgcoach van de leverancier. Ik kwam er thuis pas achter dat diegene voor de levenswerk en niet voor het ziekenhuis door de folder in de reistas.
Prismaaqua zit roest op het pijpje van in het waterbakje, net gebeld krijg een nieuwe. Heeft als productiecatum ook 2021 er op staan. Dus ik vermoed een oud ding gekregen (was ook vies in een hoekje aan de buitenkant toen ik het kreeg en kalkaanslag van binnen).
Ik vermoed dat ik ook een oud apparaat heb. Ze zei aan de telefoon dat ik het kon uitlezen. Net via beschrijving gedaan. Daar staat echter 186 uur, en dat is precies hoe lang ik hem heb gebruikt. Echter, toen ik het apparaat met Bluetooth ging verbinden voor prisma app zat er al een account aan gekoppeld. Die heb ik zelf moeten resetten om mijn account er aan te koppelen. Weet iemand hoe ik de werkelijke draaiuren kan uitlezen?
En mijn laatste vraag: moet ik op mijn hoede zijn? Zijn de leveranciers boefjes en proberen ze je oude apparatuur te verslijten terwijl ze wel voor nieuwprijzen declareren bij je zorgverzekeraar? Ik lees graag ervaringen en tips!!

Re: Voel me opgelicht door leverancier

2
Tompoes schreef: 15 jan 2024, 13:40 Ben summier voorgelicht door zorgcoach van de leverancier.
Mijn indruk is dat dit tegenwoordig wel ongeveer de norm is. Helaas.
Tompoes schreef: 15 jan 2024, 13:40 Zijn de leveranciers boefjes en proberen ze je oude apparatuur te verslijten terwijl ze wel voor nieuwprijzen declareren bij je zorgverzekeraar? Ik lees graag ervaringen en tips!!
Er worden uniforme tarieven gehanteerd, en CPAP apparaten worden gezien als duurzame apparatuur (zoals een rollator, dus geen verbruiksartikelen) dus deze worden ook ingezet als ze reeds gebruikt zijn. Dat neemt niet weg dat accessoires die wel verbruiksartikelen zijn (zoals het waterreservoir) wel fris/nieuw geleverd moeten worden. En een apparaat dat bij een roker vandaan komt is volgens mij wel afgeschreven, dat krijg je er nooit meer uit.

Als het een troost is: Mijn variant slaap-ademstoornis wordt niet erkend door de verzekering dus ik heb sinds 2017 mijn apparatuur altijd zelf moeten betalen. Dus ook geen leverancier. BiPAP 1: 275 euro. BiPAP 2: 500 euro. ASV in 2021: 1500 euro. Allemaal tweedehands! Plus door de jaren heen de verbruiksartikelen zoals maskers, CPAP kussen, slanghengel en verwarmde slang. Maar wel braaf elke maand zorgpremie betalen :D
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voel me opgelicht door leverancier

3
Ik heb inmiddels een nieuw waterreservoir ontvangen. Nu ik deze zie, weet ik zeker dat ik een zeer oud/intensief gebruikt waterreservoir in eerste instantie heb gekregen. Ik ben hier heel boos over. Ik ga contact opnemen met mijn leverancier om dit te bespreken. Wordt vervolgd.
Is het ook normaal dat je als patiënt niet kan kiezen uit apparatuur? Ik voel mij behandeld als een onwetende bejaarde die niet zelf kan nadenken/beslissen. En dit maakt mij kwaad.

Re: Voel me opgelicht door leverancier

4
Tompoes schreef: 17 jan 2024, 12:08 Is het ook normaal dat je als patiënt niet kan kiezen uit apparatuur?
Niet in directe zin, maar je kan wel veranderen van leverancier op basis van het type apparaat. Van Westfalen Medical was bijvoorbeeld lang bekend dat ze met Airsense10 (nu waarschijnlijk 11) werken en standaard een verwarmde slang leveren.
Tompoes schreef: 17 jan 2024, 12:08 Ik voel mij behandeld als een onwetende bejaarde die niet zelf kan nadenken/beslissen. En dit maakt mij kwaad.
U moet het zo zien: vanuit het perspectief van de leverancier bent u niet de client, dat is namelijk de verzekeraar. In dit plaatje is de zorgontvanger eerder een "obstakel." Dus de verzekeraar verplicht de leverancier een bepaalde dienst te leveren, maar de zorgontvanger zelf heeft daar geen input in.

Ik vind dit zelf ook een kwalijke situatie, maar ik heb momenteel geen andere ideeën dan het in overweging mee te nemen bij de verkiezingen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i