Zijslapen

1
Hallo allemaal,

Volgens het slaaponderzoek slaap het uit mijn hoofd gezegd ca. 60% van de tijd op mijn rug. Niet vreemd en de meeste mensen doen dit. Normalier ook het beste. Het is denk ik ook wel algemeen bekend dat rugslapen voor slaapapneu niet goed is.

Op de site van JYSK las ik dit:

Je wilt een zijslaper zijn:
  • Maak een fysiek voorwerp vast aan de achterkant en de voorkant van je pyjamatop om te voorkomen dat je op je rug of op je buik slaapt. Sommige mensen raden een tennisbal aan, maar het kan van alles zijn dat oncomfortabel is om op te liggen, en dat gemakkelijk weer verwijderd kan worden.
  • Zorg voor het juiste kussen om op je zij te slapen. Het moet middelhoog tot hoog zijn om de ruimte tussen je hoofd en je schouders op te vullen en je nek en ruggengraat in een rechte lijn te houden.
  • Zorg voor het juiste matras om op je zij te slapen. Het moet zacht genoeg zijn om je schouders en heupen in te laten zakken en je wervelkolom in een rechte lijn te houden.
  • Maak het extra comfortabel om op de zij te slapen. Koop een kniekussen, dat ontlast je heupen en onderrug.
    Plaats kussens rond je lichaam om een barrière te vormen die het moeilijker maakt om naar je rug of je buik te draaien.
Wij hebben een stevig matras. Ik krijg hier de indruk dat zacht beter is voor zijslapen.
Verder lijkt het mij dat je een behoorlijk dik kussen nodig hebt om je hoofd in een rechte lijn met je ruggenwervels te brengen.
En natuurlijk is dit een advies van een winkel die graag een matras verkopt. Dat mag.

Zijn er hier nog suggesties?

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Zijslapen

2
Een kussen van tempur, die wordt zachter door de warmte van de huid en neemt zijn oorspronkelijke vorm weer aan na het slapen. Eventueel met een nek rol, zodat je hoofd in rugligging niet in een knik komt te liggen. Niet te hoog ook vanwege de knik. Als je in een knik ligt, lig je met je kin richting de borstkas en ontstaan er vaak door de luchtweg vernauwing hypopneus.

Het kussen kan eventueel ook voorzien zijn van inkepingen aan de zijkant waar het masker invalt.

Om goed in zijligging te blijven liggen kan je gebruik maken van een zwangerschap kussen. Dit is een groot kussen die langs je lichaam loopt, voor en achter in zijligging. Geen tennisballen of iets dergelijks gaan toepassen, want de bedoeling is om zonder wakker te worden te slapen en een tennisbal stamt nog uit de middeleeuwen techniek.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Zijslapen

3
Bedankt Ruudj voor de geweldige goede tip. Klinkt heel goed en logisch.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Zijslapen

4
Ruud,
Dan bedoel je voor en achter dit met een tempur kussen: En niet dit: Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Zijslapen

5
Jan, een Tempur hoofdkussen is zoiets als dit https://nl.tempur.com/kussens/ of dit viewtopic.php?p=142746&hilit=contour#p142746

Het voordeel van het laatste kussen is dat deze op de gewenste dikte kan worden gemaakt. Ik heb bijvoorbeeld de middelste laag verwijderd, daar drie lagen mij toch te dik was. Maar dit is zeer persoonlijk en hangt natuurlijk ook af van het postuur van de gebruiker.

De kussens die jij toont zijn zwangerschap kussens en ik denk dat het tweede kussen die jij toont voor zijligging beter werkt dan het eerste kussen.

Bij het eerste kussen kun je met de rug er tegen aanliggen (als het kussen zwaar is) of in de houding die getoond wordt.
Bij het tweede kussen, lig je echt in een zijligging en dat bedoel ik min of meer met een kussen voor en achter je.

Met deze laatste kussens zou je dus geen hoofdkussen nodig hebben.

Belangrijk is dat een hoofdkussen stevig is, niet hard, maar vooral niet te zacht. Te zacht veroorzaakt gauw verschuiving van het masker en daarmee lekkage.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Zijslapen

6
Hallo allemaal,
En daar heb je weer gelijk. Ik heb nu een kussen van de Action gepakt. Die hadden we nog liggen. Leuk om te proberen. Past goed, is hoog, maar is inderdaad zacht. En zie daar toch 7,86% tijd groot lek. Niet dramatisch, maar normaal zit ik ver onder de 1 en dat is een paar seconden per nacht.

Door het goede kussen slaap ik nu heel de nacht op mijn zij. Ik heb een alernatief voor de tennisbal op mijn rug gebonden, maar die heb ik niet gebruikt. Resultaat is lekker warm, lage AHI en betere nachtrust.

Ik denk dat ik met een goed kussen een zijslaper ben.

Ik zit nu op AHI 3,5. En daar ben ik heel blij mee. Dus een hoog kussen werkt, maar het moet niet zacht zijn.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Zijslapen

7
Hallo allemaal,

Het is zoals dat bij apneu gebruikelijk is een doorlopend, ingewikkeld project en je moet geduld hebben.

Ik heb inmiddels een ander kussen gekocht. Dat heeft in elk geval als resultaat dat ik door slaap. En dat is een winst.

Voor het zijslapen heb ik in afwachting van de zijkussens in mijn rug gelegd.

Ik heb het vermoeden dat ik nog steeds teveel op mijn rug slaap. Dat baseer ik op het feit dat ik in wakkere toestand te makkelijk en te veel op mijn rug draai. Verder zijn de AHI's toegenomen zij het vandaag relatief meer obstructieve apneus.

Het lijkt mij verstandig om de zijkussens eerst nog eens te proberen. Die worden vandaag bezorgd.

Ik neig ook naar de spartaanse methodes. Rugzak met inhoud. Dat het spartaans is boeit me niet zo, ik wil resultaat.

Ik lees veel over sensoren in de rug die een trilling afgeven. Klinkt logisch, maar ik vraag me af of dit nu goed werkt. Ik vind het niet zo erg om hier geld in te steken, maar dan moet het wel werken.

Ik zie bij Vivisol deze sensoren niet meer op de webshop, alleen de reserve onderdelen. Dat roept vraagtekens op. Hopelijk niet alleen voor mij, maar ook voor andere mensen interessant.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Zijslapen

8
Jan, ik heb ooit de Snore-Breaker aangeschaft. Dit apparaat draag je je op je rug en zodra je op je rug gaat liggen wordt er een knop ingedrukt en dan gaat het apparaat trillen. Het apparaat is een grote ronde schijf met een knop in het midden. Het werkte wel, maar het zorgde er ook voor dat ik onrustig sliep, ook omdat je die schijf bij rugligging flink voelt zitten. Gevolg is, dat je dus vaak in de loop der nacht wakker wordt en dit is dus nu juist niet de bedoeling.

Over spartaanse methodes gesproken, dit is er dus ook één. Als dit soort methodes ervoor zorgen dat je 's nachts vaak wakker wordt, dan loop je het uiteindelijke doel, een goede nachtrust mis.

Je hebt dan nog de NightShift die je met een band om de nek kunt dragen en tegenwoordig ook met een band om je middel. Hetzelfde, om je middel, werkt de Nightbalance. Het komt er allemaal op neer dat je door trilling bij rugligging, op je zij gaat liggen. Deze trilling voel je in je onderbewustzijn en dan weet je dat je op je zij moet gaan draaien om deze trilling te laten stoppen. Het werkt wel. Bij mij in 28 dagen tijd van 40 % rugligging naar 9 % rugligging. Dit was de NightBalance die ik 28 dagen mocht testen.

Maar ik denk, dat een zijliggingskussen, nog het beste zal werken, hoewel men in de nachtelijke uren best wel vaak draait tijdens de slaap.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Zijslapen

9
Afgelopen dinsdag heb ik een nek brace gekocht. De eerste 2 nachten had ik 2 AHI's(alleen Clear Airway en Hyopneu) en geen enkele Obstructieve Apneu. Daarna zak ik terug naar 8 a 9 AHI's.
Ik stel zelf vast dat ik toch wel eens op mijn rug lig. Die brace heeft met rugligging voor mij geen aantoonbare zin. In combinatie met zijligging heeft de brace wel zin, want dan slaag ik er in alleen Clear Airway en Hypopneu te hebben.

Ik denk nog aan een rugzak met een goed gespreide vulling.

Lukt dat niet dan kan ik toch beter voor een Nigthshift of een Nightbalance gaan.

Verstoren die NightShift en die Nighbalance de nachtrust toch ook niet?

Verder wil ik niet van een derde partij(Vivisol en de OSAS verpleegkundige) afhankelijk zijn.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Zijslapen

10
Jan jij praat over twee ahi's.

Staat er dan AHI = 2 /uur?

Of is er sprake van twee incidenten / gebeurtenissen 1 hypopneu en 1 centrale apneu over de gehele nacht?

Belangrijk, voor de duidelijkheid, dat het aantal incidenten / gebeurtenissen over de gehele periode gaan die gemeten is (tijd dat het apparaat heeft aan gestaan) en dat de ahi score het gemiddelde per uur is.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Zijslapen

11
Nee het is 2 AHI per uur. Ook heel mooi natuurlijk.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Zijslapen

12
De Nekbrace moet voorkomen dat het hoofd omlaag knikt richting de borstkas. Juist dit knikken veroorzaakt een mogelijke vernauwing van de luchtdoorgang en hierdoor ontstaat vaak hypopneus.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar