Nieuw en vragen

1
Hoi , ik ben nieuw hier . Ik ben Karin en 56 jaar en heb sinds juli een apneu apparaat. Eerst met een neusmasker maar nu sinds 1,5 week een volmasker. Wat goed bevalt. Mijn vraag is wanneer word je conditie beter. Op dit moment ben ik heel gauw buiten adem . Net begonnen met afvallen en probeer weer 3 a 4 x te lopen in de week . Ik krijg nu weer gemiddeld 6 uur slaap met het masker. Heb er wel 3 a 4 jaar meegelopen voor de huisarts mij door stuurde . Had 46 stops. Dus veel aangekomen de laatste jaren. Moet er wel 20 tot 25 kilo eraf . Alvast bedankt voor de reacties groetjes karin

Re: Nieuw en vragen

2
Welkom Karin.

Goed dat je eerst een half jaar de tijd hebt genomen om jezelf en je lichaam te laten wennen aan het gebruik van een cpap therapie/apparaat.

Het merken dat er verbetering optreedt gaat vaak onbewust. Op eens bemerk je dat kleine dingen die al een tijd niet meer gingen je opeens weer kan doen.

Als de therapie goed aanslaat, merk je als eerste dat het vaak wakker worden en toilet bezoek verminderd tot hooguit 1 keer.

We zeggen vaak dat je na drie jaar cpap gebruik je pas kunt aangeven wat er nog overblijft aan nadelige effecten van apneu.

Als tip, geef nooit op en probeer altijd te streven naar nog meer verbeteringen in de therapie instellingen.

Ik ben al sinds september 2011 bezig en het gaat prima, maar ben vaak nog bezig met kleine wijzigingen om het nog meer te verbeteren.

Kijk eens bij het Forum Algemeen en dan vooral bij het subforum Naslag. Lees daar eens het artikel Hormonen, een cruciale factor voor herstel. Je leest daar wat apneu inhoud en wat het doet met je lichaam.

Ook andere berichten daar zijn leerzaam om te weten.

Heb je vragen, stel ze, antwoorden volgen vaak nog dezelfde dag.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw en vragen

3
Hoi Karin ik ben Gerard 77 jaar heb voor 23 jaar een stam infarct gehad dacht daar komen al de problemen van .
Maar voor 3 weken terug een kastje gehad 72 stops heb nu een apneu apparaat en nu 2 weken later 55 stops.
hoop dat het zo door gaat maar mag niet auto rijden kon ik allemaal met een aangepaste auto.
nooit wat gemerkt dat ik in slaap viel wel een hele teleurstelling voor mij om dat mijn vrouw niet kan auto rijden.
maar afwachten hoe dit verloopt heb nog wel mijn scootmobiel groetjes gerard

Re: Nieuw en vragen

5
Gerard, een hersenstam infarct? Ben je dan ook deels verlamd?

Mag ik vragen wat voor merk cpap jij hebt ontvangen?

Nog een ahi van 55 per uur is nog best veel. Bekend feit is dat mensen met een Niet Aangeboren Hersenletsel vaak veel last hebben van Centraal apneu en deze vorm van apneu kan niet worden verholpen met een cpap of apap apparaat. Hiervoor zou je een ASV moeten ontvangen en zou je deze via het CTB moeten krijgen.

CTB staat voor Centrum voor Thuis Beademing.

Heb je veel Centraal apneu ook wel open luchtweg Apneu genoemd?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw en vragen

6
Hoi Karin,

Welkom op het forum. Ik ben zelf nog niet heel lang bezig (enkele weken), maar heb gelukkig al wel goede resultaten statistisch gezien. Ik merk nu vooral in kleine dingen (zoals Ruud ook zegt) dat ik meer energie begin te krijgen. Ik heb weer zin in interactie met de kinderen, kan weer een spelletje spelen op mijn mobiel zonder in slaap te vallen :blush: . Deze week ben ik gebeld door de leverancier en is de druk weer iets hoger gezet: ik zit nu op 8 - 12. Mijn AHI was erg hoog (zie onderschrift), maar afgelopen nacht was deze 1,9. Gemiddeld slaap ik zo'n 8 tot 8,5 uur met de CPAP.

Ik heb ook het plan om af te vallen. Hier moet ik echter nog wel iets meer voor aansterken. De huidige griepgolf helpt niet mee :upside_down_face:
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."