Nieuw en een vraag over neusdoppen

1
Ik ben Wietske en sinds december weet ik dat ik apneu heb. AHI van 21. Ondertussen een Airsense 11 gekregen met Respireo Primo P neusdoppen masker. Op zich bevalt het goed, AHI nu tussen 0 en 1 gemiddeld. Echter mijn neus vindt het wat minder. De voorkant van mijn neus is steeds kapot en bloedt af en toe. De doppen (maat S) sluiten goed af maar doen wel zeer als ik ze op heb. Daarbij krijg ik toch, ondanks verwarmde slang, condensvorming. Dit is mijn eerste masker dus geen ervaring met andere maskers. Iemand die nog tips heeft voordat ik weer contact heb met de consulente. Tevens een vraag over de filters voor de Airsense 11. Ik heb geen extra filters gekregen moet ik het nu doen met de ene die er nu inzit voor het komende jaar of moet ik dit bij de consulente informeren? (Zij is van VitalAire)

Re: Nieuw en een vraag over neusdoppen

2
Ik ken dit masker niet (althans geen ervaring), maar ik vraag mij af of het silicone materiaal van de doppen wel soepel aanvoelen. Als dit stug aanvoelt, dan kan ik mij voorstellen dat de neus geïrriteerd aanvoelt en dan ook stuk kan gaan.

Zelf zou ik bij Vitalaire vragen om het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker, met frame maat Small. Deze wordt geleverd met de maten small en medium neusdoppen.

Als je net gestart bent, dan mag je om een ander masker vragen, daar de leverancier verplicht is om jou te helpen aan een goed passend masker en blijkbaar is dit niet jouw huidige masker.

Het Resmed Airfit P30i masker zit goed, maar de kans bestaat dat de achterband van dit masker naar boven glijdt. Daarom deze tip: https://forum.apneuvereniging.nl/viewtopic.php?t=15079

Condens kan optreden in het stuk onverwarmde slang wat bij jou vanaf de doppen naar bovenop het hoofd wordt geleidt en daar gekoppeld wordt. Sowieso zit in de uitgeademde lucht ook vocht wat neer kan slaan in een onverwarmde stukje slang en neusdoppen. Hou de Climate control en slangtemperatuur beide op Auto Stand om condens te voorkomen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw en een vraag over neusdoppen

7
Aardige mevrouw van Vitalaire vandaag op bezoek, ze gaat voor mij een nieuw masker bestellen degene die is voorgesteld Resmed airfit P30i. Zij gaf aan geen enkel probleem om een ander masker te proberen. Ze had ook mijn gegevens uitgelezen en gaf aan dat het goed ging. Dat had ik zelf ook gezien in de app. Maar fijn dat ze zich zo goed had voorbereid. Nu wachten op het nieuwe masker.

Re: Nieuw en een vraag over neusdoppen

8
Goed gedaan Wietske! Het is irritant dat ze jou het gevoel geven dat je maar moet smeken en afwachten, terwijl het hun wettelijke plicht is om jou van de juiste zorg te voorzien. Hier trouwens ook een fan van de P30i.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP