Ook nieuw en inzicht gevraagd

1
Hallo,

Mijn naam is Maarten,ben 44 jaar en alleenstaand ouder van een dochter van 14.
Na jaren met allerlei klachten te hebben gelopen, waar geen aantoonbare oorzaak voor was,een maand geleden een slaaptest laten uitvoeren door het NSI ( Rapport bijgevoegd )
In het verleden werden alle klachten weggezet als: het zal wel te maken hebben met je verleden (in 2017 vrouw verloren na lang ziekbed), dus stress e.d.
Op een gegeven moment ga je daar niet meer mee akkoord en ga je verder kijken, vandaag de slaaptest.
De arts heeft het bestempeld als inderdaad OSA, positie afhankelijk. Maar vanwege mijn historie ( daar gaan we weer ) zal dit waarschijnlijk niet ernstig zijn en niet alle klachten veroorzaken.
Voor nu krijg ik een SPT om te proberen, maar vraag me af of dit de beste keuze is.
Ik merk al langere tijd dat de vermoeidheid erger wordt, enorm lusteloos , snel geirriteerd en mijn geheugen en concentratie zijn om te janken.Energie om ergens moeite voor te doen is er helemaal niet meer. Al met al het enorm zat om me zo te voelen. Binnenlort een afspraak met de huisarts, om diens mening te horen ( maar dat duurt tegenwoordig nogal lang helaas ).
Graag zou ik jullie inzichten in dit slaaprapport eens willen horen.

Bij voorbaat dank.

Re: Ook nieuw en inzicht gevraagd

2
MVE schreef: 29 jan 2024, 13:09 Maar vanwege mijn historie ( daar gaan we weer ) zal dit waarschijnlijk niet ernstig zijn en niet alle klachten veroorzaken.
Ik krijg hier weer zweterige handjes van. Dit is bij uitstek medische gaslighting. Ik kan alleen raden naar de motivatie van deze "arts" maar het zal wel weer iets te maken hebben met kostenbesparing.

Laat ik voorop stellen. De getallen van uw slaaponderzoek zijn duidelijk. U heeft een slaap-ademstoornis die adequate behandeling behoeft, alleen al voor de gezondheid van uw lichaam (mentale gezondheid komt daar nog bovenop).

De denkwijze van uw "arts" dat deze uitkomst niet (deels) verklaring kan zijn van uw lichamelijk en/of mentaal lijden is schijtdom of kwaadaardig. Er zijn geen andere verklaringen wat mij beteft. Waarom zeg ik dit! Het is onmogelijk om van tevoren te weten in welke proportie uw slaap-ademstoornis bijdraagt aan uw klachten. Het kan 1% zijn of net zo goed 99%. En deze minkukel denkt dat even voor u te bepalen.

Mijn advies: ga voor CPAP (bij voorkeur een Airsense10) en maak er een hobby van, dan zul je waarschijnlijk verrast zijn over hoe veel beter je voelt. Ik zeg "maak er een hobby van" omdat het iets nieuws is dat je moet leren, en de ondersteuning vanuit artsen of leveranciers is helaas vaak ondermaats. Maar gelukkig is er een levendig forum met genoeg informatie van lotgenoten. Alle vragen worden beantwoord, voor alle problemen is er een oplossing.

Welkom!

P.S. Wat betreft de SPT heb ik mijn twijfels. Uw getallen bij de rechter zijligging zijn niet bepaald laag en de SPT gaat je daar niet mee helpen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Ook nieuw en inzicht gevraagd

3
Bedankt voor je reactie.

Ik ga ook zeker in gesprek met de huisarts om andere opties te bespreken.
Wat betreft de "cijfers" van de slaaptest ( de ademstops,desaturatie e.d. ): is het zodanig hoog dat het een logische verklaring voor alle klachten zou kunnen zijn?

Re: Ook nieuw en inzicht gevraagd

4
Ja, dat zou kunnen. Het probleem is een beetje dat wat voor de een klachten op levert voor de ander prima mee te leven is. Het is dus zeer afhankelijk van de persoon.
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."

Re: Ook nieuw en inzicht gevraagd

5
Inmiddels een aantal nachten geslapen met de Nightbalance. Voorafgaand alwat geoefend met zijslapen,maar wat een drama.
Slapende armen/schouders,rugpijn enz. Constant wakker worden.
De trillingen zijn wel subtiel en daar reageer je wel op. Maar zie hier niet een oplossing in....

Re: Ook nieuw en inzicht gevraagd

6
Maarten, wat niet gaat, gaat niet. Maar ook als je met een cpap apparaat als hulpmiddel gaat slapen, wordt er geadviseerd zo min mogelijk op de rug te gaan slapen. Je wordt niet wakker gemaakt door trilling, dat is wel een voordeel, het enige wat je kan 'storen' is het geluid van je eigen ademhaling. Dat is een kwestie van wennen.

Als ik jou was zou ik nu toch ernstig gaan aandringen op het mogen uitproberen van een Cpap/Apap therapie, want dat helpt vaak het beste voor het bestrijden van slaapapneu.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ook nieuw en inzicht gevraagd

7
Inmiddels contact met de huisarts gehad. Zijn advies is ook vragen om de behandelmethode waar ik het meest waarde in zie. En aangezien dit niet bevalt dus gelijk de behandelend arts benaderd. Volgende week volgt een videogesprek en dan gaat wat mij betreft de cpap behandeling van start.

Re: Ook nieuw en inzicht gevraagd

9
Kortademigheid komt veel voor bij allergieën, astma en copd.
Zelf heb ik dus astma en ben allergisch voor bepaald planten en stof.
S' zomers heb ik bij hitte snel last van benauwdheid en kortademigheid bij lichte inspanning. In mijn beleving heeft dit dan ook niet met apneu te maken.

Re: Ook nieuw en inzicht gevraagd

11
Belangrijkste advies: leer jezelf Oscar aan (zie handleiding op dit forum) en deel zo snel mogelijk data met ons. Dat gaat je maanden zo niet jaren proberen schelen! Daar kan geen huisarts/OSAS deskundige/longarts/KNO-arts tegenop.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX.
EPAP 6,2-7,0 met PS 5.2, trigger very high.

Re: Ook nieuw en inzicht gevraagd

12
Hallo,

inmiddels 3 nachten erop zitten, welke niet echt zijn bevallen. Na een uurtje of 2 het masker (N30i neus ) afgezet omdat ik totaal niet in slaap kom.
De optie EDR heb ik niet, druk staat op 7.
Bij het wisselen van positie eigenlijk ook constant last van lekkage.Morgen weer een gesprek met Vivisol,om een en ander te bespreken.
Iemand nog tips om komende nacht misschien het masker de gehele nacht op te kunnen houden?

Re: Ook nieuw en inzicht gevraagd

13
In het begin is goed afstellen van je masker simpelweg niet makkelijk. Enige tip die ik nu voor je heb is dat je masker juist wat minder strak moet dan je denkt. Het is even oefenen, wennen en uitproberen. Iedereen gaat deze fase in meer of mindere mate door, je bent geen uitzondering, maar geef het niet op.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX.
EPAP 6,2-7,0 met PS 5.2, trigger very high.

Re: Ook nieuw en inzicht gevraagd

15
Ongeacht het masker is het vrij normaal dat je in het begin moet wennen en daarbij slecht slaapt. Drie nachten is dan nog niet eens zo veel. Maar je wordt er zo moe van, dat is het lastige.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Ook nieuw en inzicht gevraagd

16
Bedankt voor de tips.

Inmiddels heb ik de P30i neusdoppen in gebruik,dit bevalt wel iets beter,voorals met wisselen van slaappositie.
Waar ik echter het meest mee worstel is dat ik nog steeds niet in slaap val als ik het masker op heb. Ben blij als ik die af doe na een uur of 2.
Tevens merk ik dat dat na de diagnose,de klachten overdag flink lijken te zijn toegenomen. Lusteloos,afname in kracht en conditie met sporten en vooral geestelijk behoorlijk down. Wellicht is dit allemaal een normaal proces,dat plaatsvindt na de diagnose?
Alsof je stopt met zoeken naar allerlei oorzaken en je berust in de feit dat je apneu hebt ?

In ieder geval begint de zon buiten wel weer te schijnen,dat is dan wel weer prettig :-)

Re: Ook nieuw en inzicht gevraagd

17
Slaap je nog met een druk van 7?
Het kan zijn dat de druk aan de lage kant is. Voelt het ademen wel goed? Krijg je makkelijk lucht?
Als het wat aan de benauwde kant is dan kan ik me voorstellen dat je niet fit opstaat.
Mocht dat zo zijn dan zul je in overleg moeten gaan om de druk wat te verhogen.
Zelf ben ik begonnen met M neusdoppen maar overgestapt op L, die geven makkelijker lucht, maar die moeten natuurlijk wel passen.

Re: Ook nieuw en inzicht gevraagd

18
Met een ResMed apparaat kan je de hele nacht 30% hypopneus hebben die wel op een slaaponderzoek zichtbaar zouden zijn maar niet meegeteld worden in het getalletje van het apparaat. En dan hebben we nog het fenomeen Flow Limitation.

Je moet echt kritisch krijgen naar de prestaties van de instellingen, zoals ik al zei: maak er een hobby van.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Ook nieuw en inzicht gevraagd

19
@Henk22:
Ik slaap inderdaad nog met druk 7. Heb gisteren en vannacht iets langer volgehouden,maar merk dan na een uur of 3 een bepaalde benauwdheid, waardoor ik het masker weer afzet. Zal eens overleggen of de druk iets hoger mag/kan.

Wat betreft dat OSCAR: ik zal zsm een sd kaart lezer regelen om eens wat dieper in de resultaten te duiken.

Re: Ook nieuw en inzicht gevraagd

20
Dag Henk

Een andere benadering heeft ook haar verdiensten. De tips over de technische inregelfase laat ik graag aan anderen hier die daar oneindig meer verstand van hebben. Wat je daarnaast beschrijft is je geestelijke proces. Het overlijden van je vrouw en je niet goed in je vel voelen. Afhankelijk van het soort medicus dat je tegenover je hebt zullen er accenten gelegd worden. Ieder kijkt vanuit de eigen discipline naar aspecten van het geheel. Dat is niet gek.
Mijn ervaring op technisch en geestelijk gebied is dat beiden een rol spelen. Als je niet goed in je vel zit door rouw of zwaarmoedig bent dan is de worsteling met de techniek heel oncomfortabel. Als de techniek in orde is krijg je weer meer slaap en energie en kan je stemming ook verbeteren. Andersom kan voortgang in je geestelijke toestand weer de worsteling met techniek doen afnemen, naar de achtergrond brengen. Beiden spelen een rol, het is niet een van de twee maar een coproductie is mijn ervaring. Zeker moet het wennen, er moet routine ontstaan en vertrouwen. Ook dat zijn natuurlijk mentale processen. Het gaat samen. Wat je beschrijft aan rouw en hoe het je te moede is mag ook aandacht en zorg krijgen en ont-stapelt de totale druk die je ervaart in deze situatie. De start van mijn diagnose en cpap gebruik was een behoefte om factoren uit te sluiten rond mijn onwelbevinden.
Daarin toeteren een veelheid van factoren mee.