hulpmiddel bij droge mond

1
Een tijd terug met mijn tandarts over gehad of er iets was voor mijn droge mond. Nu blijkt er een zelfhulpmiddel tezijn die het probleem tijdelijk kan oplossen.

Ik kreeg van haar een proefpaketje mee van OraCoat, met daar in 4 plaktabletten voor in de mond. Je kan ze zowel overdag als in de nacht gebruiken. Er zit Xylitol in wat ook weer een positieve werking heeft op de mond flora, en plak tegen gaat. Een tablet werkt ongeveer 6 uur bij mij. Ik vond het best wel aangenaam wat gevoel, daarbij geen overheersende speeksel aanmaak, was voor mij net voldoende om geen droge mond meer te krijgen. En over de smaak, het was net waarneembaar. Verkrijg bij een aantal zelfstandige drogisterijen en online.

Ben ook even online gegaan, er zijn meer merken verkrijgbaar. Daar naast zijn er ook mond sprays en mond gels verkrijgbaar. Ik heb wel op het ingredient Xylitol gezocht. Hoe die werken weet ik nog niet.

ik zou zeggen vraag aan je tandarts een proefpakket als je daar bent en probeer het uit.

Re: hulpmiddel bij droge mond

2
Beste Hent, gebruik je de P30i nog? Hoe komt je mond zo droog, heb je veel mondlek?
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: hulpmiddel bij droge mond

3
Hoi CarlaB,

Ja ik gebruik de P30i nog steeds, een heel fijn masker moet ik zeggen. Wel eens last van lekkage langs de doppen, komt door het verschuiven van het masker. Kan zijn door het draaien,of door een loop neus, meestal door dat ik niet goed door mijn neus adem, en omdat ik veel buiten adem ben als ik mij inspan. En daar zijn we nu ook achtergekomen waar door het komt. Ik heb een lekkende hartklep.

Mond lek komt bij mij voor als ik op mijn rug lig en daar ben ik wel bewust van, van alles geprobeert van een opgerolde handdoek tot een PT. Nu een nieuwe kussen en een grote badhanddoek. En dat helpt wel, maar sinds ik uit het ziekenhuis ben heb ik veel last van verkoudheid/griep. En zo liep mijn mond lekkage best op. Heel veel last van slijm in de keel, dan helpt druk ook niet meer. Je krijg een mondholte vol lucht die nergens heen kan, behalve tussen de lippen er uit. Met gevolg fluiten en klapperend geluiden, maar ook een gortdroge mond. Het gaat de laatste dagen wel wat beter, ook minder slijm en zo ook minder lekkage. En als klap op de vuurpijl gaan hier door de stops ook naar beneden.