Newby

1
Nieuw in de apneu wereld sinds een paar weken. Een AHI gemeten van 77,2 ! (yup geen tikfout). Leeftijd 62 en BMI van 28,7 (was 30,5)
Heb er nogal wat vragen maar dat komt later, slaap sinds een week nu met een Resmed 10, bevochtiger en een neusmasker Airfit N30i ook al ander neusstukje gekregen met doppen en apneukussen.

Slapen is echter voor mn gevoel nog steeds erg slecht omdat ik simpelweg veel wakker wordt en lig.
Zijn er nog tips, do and don’ts.

Alvast dank!

Re: Newby

2
Hoi Ruud, welkom.

De eerste tip zou jou apparatuur verschaffing zijn, maar gelukkig mankeerd daar niets aan, je hebt een prima uitrusting gekregen.
Iedereen heeft wel wat strubbelingen in het begin, laat het over je heen komen en doe vooral rustig aan. Accepteer het masker en probeer het te vergeten of negeren dan ben je zo gewend. Succes.

Re: Newby

4
Welkom Ruud. Het wennen kost tijd. Mijn tip is om zo veel mogelijk wenmomenten te creëren, dus voor de TV op de bank of zo, en bij mij werken middagdutjes ook goed. Op een gegeven moment accepteert je lichaam/brein dan de nieuwe situatie en kan je beginnen met dommelen en dan slapen.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Newby

5
Vannacht 4-5 uur achter elkaar en voor mn gevoel diep geslapen. Zou het dan toch…….!

Ben nogal lastig met kussens. Mn gewone kussen werkt niet met een masker. De speciale kussens zijn met schuim en daardoor best hard. Vannacht op mn contour cpap kussen onderste laag eruit gehaald en een klein 40x40 normaal kussen gelegd. Perfect!
Wel wat hoog maar dat heb ik normaal ook al
Hoop dat het vaker lukt😀 zo om langer achter elkaar te slapen.

Nog een vraag, je kunt hier geen dagboek bijhouden toch?

Groeten Ruud10

Re: Newby

7
Hoi Ruud! Welkom bij de club. Mijn AHI was ook vrij hoog. Ik kan je als tip meegeven dat als je therapie aanslaat, er ook lastige momenten gaan komen. Herstel duurt lang, en je lijf moet echt wennen aan de nieuwe situatie... Jaren van te veel adrenaline / hormoon disbalans laat z'n sporen na. Geef het tijd.

Ik zit zelf nog midden in de wen periode. Het helpt niet dat ik al ruim twee weken griep heb, en daar bovenop een reeks migraine aanvallen. Deze laatste zijn gelukkig gestopt. Maar de nachten zijn nog lastig i.v.m. mijn vertopte neus.

Hou vol, betere tijden gaan komen.
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."