Voorstellen en vragen

1
Hallo allemaal,

Ik heb eind december een PSG slaap onderzoek ondergaan met hierbij een acti-watch die ik een week gedragen heb.

Ik heb 5 januari een afspraak gehad waarbij mij verteld werd dat ik een lichte vorm van slaapapneu heb, dat mijn luchtweg zich vernauwd en dat dit op te lossen zou zijn met een MRA beugel. Ik kreeg te horen dat ik een uitnodiging zou krijgen van bijzondere tandheelkunde.

Nu heb ik de brief van de longarts gelezen en in eerste instantie was het allemaal Frans, inmiddels heb ik me er een beetje doorheen weten te worstelen. Ik zal een stukje hieronder kopiëren:



“ Samenvatting 1. Het hypnogram toont ongeveer 5 slaapcycli, met een enkele keer ontwaken en WASO = 1,5 min .
Iets verhoogde arousalindex = 22,8 /h, veelal door respiratoire slaapevents.
Goede slaapefficientie 99,2 % . De totale slaapduur bedraagt 8 u 16 min .
betreft 1,2 min . Eerste moment van REMslaap treedt op na 113,5 min . Goede slaapkwaliteit (48,2 % ) met 107,0 min REM slaap (21,5 % ) en 132,5 min diepe slaap (26,6 % ). 2.
De patient slaapt afwisselend op de rug, rechter en linkerzijde, 47% rugligging. 3. Normale hartslagvariabiliteit met gemiddelde hartfrequentie van 77,0 BPM, ECG-curve is verbreed .
4. RDI = 22,4 /h , AHI = 9,5 /h en ODI = 13,3 /h , vnl RERA's en hypopneus, kortdurend van aard en in REM-slaap voorkomend.
Gemiddelde saturatie in slaap = 94,1 % . Minimale saturatie in slaap = 80,0 % en CT 90%= 3,3 min. 5. Zeer fors snurken (snurkindex= 549,0 /h ). 6. Verhoogde PLMS index van 23,3 /h en PLMS-arousalindex = 4,1

Conclusie Binnen de norm vallende slaap met verhoogde respiratoire arousalindex. Aanwijzingen voor mild OSA/UARS met zeer fors snurken.“

Na wat onderzoek heb ik begrepen dat UARS niet
Iets is dat niet in NL direct (h)erkent word. Zou het met deze gegevens zin hebben om voor een MRA te gaan of zou het meer zin hebben om contact op te nemen met de longarts voor een CPAP?

Re: Voorstellen en vragen

2
Ik sta wel even te kijken! Een slaaponderzoek in Nederland waarbij men daadwerkelijk naar RERAs heeft gezocht. Dat is mij niet gegund geweest in 2017. Waar heeft dit slaaponderzoek plaatsgevonden?

Laat je niet van de wijs brengen door termen als "licht" of "matig" of "ernstig." Ze hebben niets te maken met de intensiteit van de klachten. Ik had zelf een AHI van 2,5 (twee komma vijf) in 2017 en ik was helemaal kapot.

Er heerst ook nog een idee dat bij lage getallen (ik vind 22,4 verstoringen van de slaap per uur helemaal niet laag, maar dat ben ik maar) een MRA geschikter zou zijn dan andere hulpmiddelen zoals xPAP. De getalletjes spelen geen voorspellende rol bij de vraag of een MRA een volledig dekkende behandeling kan bieden. Dat ligt puur aan de bouw van de schedel en kaken.

Het is met een xPAP (CPAP, BiPAP of zelfs ASV) makkelijker om de behandeling te optimaliseren omdat je daadwerkelijk kan aflezen wat de kwaliteit van je ademhaling is, niet aan de getalletjes maar aan de werkelijke grafiek van je ademhaling. Met een MRA moet je maar raden op basis van je gevoel.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Voorstellen en vragen

3
Eens met PLP, al kan de mate van succes van een MRA eventueel gemeten worden met een slaaponderzoek, maar dat is lastig uitvoerbaar. Ik zou zeker ook de conditie van je tanden en kaken meewegen bij de beslissing. Een MRA zet kracht op je onderkaak om deze in een andere positie te brengen gedurende de nacht. Dat kan pijnklachten opleveren en als je kaak er gevoelig voor is, kan de stand blijvend veranderen met nare gevolgen voor je gebit. Dit heb ik zelf meegemaakt en heb toen met de MRA moeten stoppen. Achteraf had ik ook wel kunnen weten dat mijn kaken en tanden hiervoor te gevoelig zijn. Dan had ik meteen voor CPAP of iets anders kunnen kiezen. Dus ik raad jou aan hier eerst bij stil te staan.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP

Re: Voorstellen en vragen

4
Gatsie, vind het hele MRA gebeuren tot nu toe nog niet zo fijn klinken.

Mijn gebit is niet super en staat al flink schots en scheef door te laat verwijderd verstandskiezen. Daarnaast heb ik hypermobiliteit syndroom en ben ik dus best gevoelig voor gewrichten die makkelijk uit de kom gaan.

Ik begrijp uit vele andere berichten dat het meten van RDI en RERA een zeldzaamheid is, hier heb ik dan mee geboft vermoed ik. Het slaap onderzoek is uitgevoerd door het ziekenhuis, MST in Enschede.

Ik ga de longarts deze week eens bellen of een CPAP in de kaarten ligt. Nog tips of adviezen hiervoor? Moet ik aan een bepaald type CPAP denken?