Ben ik weer terug bij af? :-(

1
Hi all,

Afgelopen zomer kreeg ik de diagnose slaapapneu. Ik bleek zo'n 100 ademstops per uur te hebben in zowel rug- als zijligging. Vrij snel daarna aan CPAP-therapie begonnen. Dat gaat naar omstandigheden best wel prima. Ik heb zit inmiddels op <2 ademstops per uur. Wat een verschil! Ik heb de Resmed Airsense 10 met de AirFit P10 maskerkussens. De druk begint op 5 en blijft daarna constant op 10.

Nu is het zo dat ik sinds een kleine week, en dan met name aan het begin van de nacht, na elke slaapcyclus wakker word. Ter illustratie: ik dacht 2-3 nachten terug ging ik om 23:00 uur naar bed. Om 00:29 uur was ik al 2 keer wakker geworden. Precies deze klachten had ik voordat ik aan CPAP-therapie begon ook. Dus na elke slaapcyclus wakker worden en niet door kunnen slapen. Het wakker worden gaat niet gepaard met verstikking. Ik word ''gewoon'' wakker. Ik heb hierdoor enorm veel stress. Ik ben zo bang dat ik weer bij af ben. Ik heb de OSAS-verpleegkundige en de leverancier al gesproken, maar die gooien het naar mijn gevoel heel makkelijk op stress (ik heb ook wel iets meer stress de afgelopen weken). Wat kan dit zijn? Ik doe graag een dringend beroep op jullie hulp, want ik heb hier enorm veel stress door zoals ik al zei.

Bijgevoegd wat informatie wat ik uit Oscar heb getrokken (kunnen jullie deze zien?). Ik heb afgelopen nacht de druk verlaagd naar 7 (in overleg). Het valt me op dat ik minder centrale apneus had. Wel werd ik weer 3 keer wakker helaas afgelopen nacht. Als ik de hele periode terug bekijk valt me op dat ik altijd meer centrale apneus dan obstructieve apneus heb, terwijl de diagnose obstructieve slaapapneu was. Is dit opvallend? Vallen jullie andere zaken op misschien? Zouden jullie alsjeblieft met me mee willen denken? Hartelijk dank alvast! Groeten, Nus

Re: Ben ik weer terug bij af? :-(

2
NCC schreef: Ik ben zo bang dat ik weer bij af ben
Terug bij af bestaat niet. Hoogstens wat fijnafstelling. Sowieso is een kleine week nogal kort. Na twee volle weken, dan heeft het zin om dieper te kijken.

Drukverlaging van 10 naar 7, daar zie ik de logica niet van in.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Ben ik weer terug bij af? :-(

3
Omdat ik rugklachten heb is de afgelopen periode in overleg met mijn zorgverlener een lagere druk geprobeerd variërend tussen de 7-10. Dat hielp helaas niet tegen mijn rugklachten, dus toen maar weer terug naar 10.

Afgelopen nacht weer op 7 gezet nadat ik met mijn zorgverlener belde over mijn hierboven uiteengezette klachten. Ik denk dus dat centrale apneu wordt uitgelokt door een te hoge druk. Maar of dat de verklaring is waarom ik sinds een kleine week weer zo vaak wakker word, geen idee… Dat is ook wat ik aan jullie zou willen voorleggen.