Willen jullie me advies geven?

1
Beste forumleden,

Ik kreeg dit weekend de mededeling dat mijn C-pap aan het eind van zijn levensduur is. Dus ik wil binnenkort contact opnemen met Vivisol over het verkrijgen van een nieuw apparaat. Ik bezoek regelmatig dit forum en lees ook mijn sd-kaart uit met Oscar. Maar ik heb er niet zoveel verstand van en kan deze gegevens niet zo goed interpreteren. Nu wil ik weten of mijn C-pap en de instellingen goed zijn of dat hier nog wat in te verbeteren valt.

Op zich ben ik nog steeds heel blij met mijn C-pap en kan er goed mee slapen. Maar ik merk wel dat ik het laatste jaar weer vaker moe ben en ook dat ik 's nachts weer vaker moet plassen. Ook heb ik sinds vorig jaar last van een atriumflutter en na 6 cardioversies sta ik op de wachtlijst voor een ablatie.

Ik heb de EPR op 1 staan en de druk op 7,8.


Met vriendelijke groet,

Liesbeth
Resmed AirSense 10 Elite
F&P Eson 2
Ahi (zonder Cpap) 19
Na behandeling < 2

Re: Willen jullie me advies geven?

2
Hi Liesbeth, ik heb je grafieken even bekeken en heb nog wel een paar tips.

Allereerst werk je met een verouderde versie van Oscar namelijk 1.1.1 en inmiddels is versie 1.5.1 uitgebracht en wordt versie 1.5.2 al in Beta vorm getest.

Via Help kun je eventueel je versie updaten naar de nieuwste versie.

Verder denk ik dat bij jou de ingestelde druk van 7.8 cmH2O nog te laag is. Je kunt dit zien aan de Snurk grafiek, je snurkt nog steeds, maar ook aan de Flow limitation grafiek, ontzettend veel FL's en je ziet dit ook aan de Luchtstroomsterkte grafiek waar alle toppen van de ademhaling afgevlakt zijn i.p.v. rond.

Ook je opmerking dat je moe wakker wordt en vaker in de nacht naar het toilet moet duidt op een onjuiste druk instelling.
Ook heb ik sinds vorig jaar last van een atriumflutter en na 6 cardioversies sta ik op de wachtlijst voor een ablatie.
Dit speelt zeker mee in je huidige vermoeidheid onderschat dit niet.

Met wat voor type masker slaap jij momenteel en van welke fabrikant is jouw masker, heeft deze ook een naam?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Willen jullie me advies geven?

3
Dag Ruud,

Dank je wel voor je reactie.
Ik heb meteen de nieuwere versie geïnstalleerd.

Ik zal de druk gaan verhogen. Ik begin met een stapje van 0,4.

Verder heb ik een neusmasker. Een Eson 2 van Fisher en Paykel.
Dit masker bevalt me goed. (Ik heb ooit een resmed p10 masker geprobeerd maar daar kreeg ik pijn aan mijn neusvleugels van.)
Resmed AirSense 10 Elite
F&P Eson 2
Ahi (zonder Cpap) 19
Na behandeling < 2

Re: Willen jullie me advies geven?

5
Die flow limitation is echt heftig. En AHI netjes op 0,31, dat geeft maar weer aan dat blind varen op AHI volstrekt achterhaald is.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Willen jullie me advies geven?

6
Even een update:

De flowlimitation is wel gezakt en ook het snurken is minder geworden bij de drukverhoging.

Dit was er gisteren te zien in Oscar: Druk 8,4 EPR1 Gisteren heb ik mijn "nieuwe" cpap gekregen. Hij had wel al 2000 draaiuren gemaakt. En toen ik hem vannacht heb gebruikt, merkte ik dat er toen ie warm werd een chemische geur vanaf kwam. Ik denk van het reinigen. Ik hoop dat dit de komende dagen minder wordt.... De geur was storend ; Ik heb dus vannacht niet zo goed geslapen. Wel lang op bed gelegen. 🙃
Wat wel positief is, is dat de nieuwe cpap veel stiller is.

Dit zijn de gegevens van afgelopen nacht: Druk 8,6 EPR 1 Ik dacht zelf om de druk van afgelopen nacht een tijdje zo te houden. Het is misschien niet eerlijk om de instellingen te veranderen na één gebroken nacht.
Of zal ik hem terugzetten naar de druk vorige nacht. Toen werd ik "fitter" wakker.
En moet ik verder iets gaan doen met de EPR?

Alvast bedankt voor jullie advies!
Resmed AirSense 10 Elite
F&P Eson 2
Ahi (zonder Cpap) 19
Na behandeling < 2

Re: Willen jullie me advies geven?

7
Liesbeth, een tip voor Oscar. Elke keer dat je de cpap aan en uit zet, creëert een sessie. Je ziet dit ook terug in de linker kolom onderaan, daar staat bij de eerste afbeelding 3 sessies. Daarvoor staan vinkjes. Het weghalen van een vinkje verwijderd die sessie en veranderd gelijktijdig de cijfers in de statistiek gegevens in de linker kolom. Hierdoor, als je het vinkje bij sessie 1 zou verwijderen, worden sessie 2 en 3 beter afgebeeld (over de volle breedte) en komen de statische gegevens ook beter tot hun recht.

Dan heb je de druk verhoogd met 0,2 cmH2O van 8,4 naar 8,6 cmH2O. Echter je hebt ook de EPR ingeschakeld met stand 1. Het gevolg is dat de uitademdruk nu, was eerst 8,4 gewijzigd wordt naar 7,6 cmH2O (druk 8,6 minus EPR 1) met als gevolg dat de kans op meer obstructief apneu en hypopneu toeneemt.

Je ziet ook dat obstructief apneu van 3 incidenten naar 11 incidenten zijn toegenomen. Hypopneus zijn van 1 naar 2 toegenomen. Verder is duidelijk zichtbaar dat ook de centrale ademstops zijn toegenomen van 0 naar 4. Dit effect van toename van Centraal apneu komt vaker voor als de EPR wordt ingeschakeld, heb ik vaker gezien bij andere afbeeldingen/uitlezingen.

Verder valt op dat door de druk verhoging van 8,4 naar 8,6 cmH2O het snurken iets is verminderd (naar verwachting zou dit logisch zijn). De lekkage is in cijfers ook iets verminderd. De inademingstijd duurt nog steeds langer dan de uitademingstijd en eigenlijk zou dit andersom moeten zijn.

Wat nu te doen?

Om de Flow limitatie sterk te verminderen, zou de druk veel hoger moeten worden ingesteld. Voordeel zou zijn dat de obstructieve ademstops en de hypopneus zou kunnen verminderen of zelfs geheel worden opgelost. Nadeel van drukverhoging zou kunnen zijn dat de centrale ademstops kunnen toenemen.

De EPR kent 3 standen en elke stand staat voor een verlaging met dezelfde waarde in cmH2O ten opzichte van de ingestelde druk. Of het verstandig is om de EPR te gebruiken is hier nog de vraag, daar dit op dit moment al centraal apneu heeft uitgelokt. Dus kun je gewoon uitademen tegen hogere druk instellingen (geen moeite mee hebben), dan kun je beter geen EPR gaan gebruiken.

In feite zou het wijzigen van de druk op voordracht van jouw behandelend arts moeten plaatsvinden. Ik ben, gezien de hoeveelheid Flow Limitation en de snelle toename van centraal apneu, bang dat uiteindelijk de cpap niet het juiste hulpmiddel zal zijn en dat eerder een Bipap/ASV het juiste hulpmiddel zal blijken te zijn.

Voor nu zou je de EPR (heet daar waarschijnlijk drukverlaging) in het menu Mijn Opties kunnen uitschakelen en dan de komende nacht met de huidige instellingen gaan slapen, dus zonder EPR.

Bekijk dan morgen wat de uitslagen geworden zijn t.o.v. die van vandaag.

Succes en niet teveel tegelijk wijzigen en het een paar dagen aanzien.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Willen jullie me advies geven?

8
Dag Ruud,

Dank je wel voor het snelle antwoord en tip voor het uitschakelen van een sessie.
Ik moet wel zeggen dat ik nauwelijks middagdutjes nodig heb. Maar toevallig omdat ik met de instellingen aan het rommelen ben, en daardoor vermoeid ben, heb ik wel even gedut.

Het is trouwens niet zo dat ik de EPR pas sinds kort op 1 heb staan. Dit heb ik al ongeveer drie jaar geleden gedaan. Later heb ik ook de druk daaraan aangepast (+1 erbij). Maar die was overigens wel al aangepast voordat ik mijn vraag hier stelde. Ik heb verder heel wisselende nachten wat AHI betreft. Wel (bijna) altijd van 0 tot 2.
Ik ben dus bang om de EPR uit te schakelen omdat ik nu al centrale apneus heb. Als EPR uitgeschakeld heb dan krijg ik die toch als extra druk erbij?

De flowlimitatie daar ben ik pas sinds kort op aan het letten. Ik liet me ook teveel leiden door de goede AHI.

Ik neig er dus naar om op deze stand qua druk en EPR verder te gaan.. En als er geen vooruitgang meer is wat flowlimitatie betreft, (Ik heb op dit moment ook veel slijm in alle holtes van mijn gezicht. Ben verder niet verkouden) dan neem ik contact op met de behandelend arts. Ook als de centrale apneus toenemen.

Met vriendelijke groet,

Liesbeth
Resmed AirSense 10 Elite
F&P Eson 2
Ahi (zonder Cpap) 19
Na behandeling < 2