resultaten Prisma app

1
goedendag , mijn naam is Dick en gebruik sinds 3 weken een cpap apparaat van Lowwenstein Prisma Smart Max en maak ook gebruik van de Prisma app. op deze app zie je dagelijks de resultaten van de terapie . de volgende gegevens worden getoond : AHI (aantal per uur) Lekkage (l. per min) Diepeslaapindicator (tijdsduur) en de mogelijkheid om een symbooltje aan te klikken , hoe je je voelt . Ik heb een vraag over de AHI registratie , hier staan het gemiddelde aantal AHI's per uur . dus het aantal ademstops per uur. De ademstops worden veroorzaakt doordat je tijdens je slaap je spieren ontspannen en de weke delen of tong je ademhaling blokkeren , het cpap apparaat zorgt er voor dat dmv het inblazen van lucht de keel niet afgesloten wordt en er geen (of minder) ademstops zijn .
in mijn gegevens die ik op de 'prisma app' zie ik dat er gemiddelds 1 a 2 HDI's per uur zijn (met als commentaar: 'de Apneus en hyponeus worden effectief behandeld . Mijn terapie is gemiddeld 8 uur per nacht , m.a.w. in die 8 uur heb ik 8-16 HDI's . hoe zit dat dan ? het cpap apparaat moet er toch voor zorgen dat ik weinig tot geen ademstops heb ? en hoe worden deze HDI's dan effectief behandeld ? duurt de ademstop dan korter ? en hoeveel korter ? en is dat kort genoeg om het zuurstof gehalte in mijn bloed op pijl te houden ? Mijn voornaamste klacht van voor de behandeling was ochtendhoofdpijn , die heb ik nog steeds (soms wat minder erg) Ik zou het zuurstof gehalte wel eens willen weten nu ik de cpap gebruik. kan iemand mij over het hierboven geschrevende uitleg geven ?
dank , Dick Koelewijn

Re: resultaten Prisma app

2
dickko schreef: 13 feb 2024, 09:38 de Apneus en hyponeus worden effectief behandeld
Dat zegt hij al als het getalletje onder de 5 is. Dat is ook de (volstrekt achterhaalde) mening van heel veel artsen nog steeds. Maar als je gemeten incidenten geen valse positieven zijn, dan is het verstandig om de druk te verhogen. Het is mogelijk om een hele nacht door te slapen met uitsluitend vals positieve incidenten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: resultaten Prisma app

3
Ik wil graag reageren op de resultaten van de Prisma app. Ik gebruik al anderhalf jaar de Prisma Lowenstein CPAP en bekijk regelmatig de resultaten via de app. Volgens de app gaat het goed: rond de 3-5 ademstops per uur. Toch bleef ik onrustig slapen. En heb inmiddels weer een slaaptest gedaan. Bleek dat ik (nog) op 24 ademstops zit. Met andere woorden, wat wordt aangegeven in de Prisma App is onbetrouwbaar. Ik zou zeggen nutteloos? Nu wordt de druk verhoogd, maar ik heb er geen vertrouwen in dat de CPAP mijn apneus voldoende kan terugbrengen. Heb ik anderhalf jaat voor niets mijn CPAP gebruikt? Hebben meer mensen deze ervaring?

Re: resultaten Prisma app

4
Cordula schreef: 14 feb 2024, 17:13 Heb ik anderhalf jaat voor niets mijn CPAP gebruikt? Hebben meer mensen deze ervaring?
Niet voor niets, want een gedeeltelijk effectieve behandeling is nog altijd beter dan geen behandeling. De "zorg" wordt verleend volgens het "piep systeem" en inderdaad, meer mensen blijven gewoon bungelen totdat ze van zich laten horen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: resultaten Prisma app

5
De app telt niet de centrale ademstops mee, dus dat zou dan verklaren waarom je zo'n groot verschil kan hebben. Je kunt veel beter met Oscar je data controleren.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar