Actuele richtlijn behandeling CSAS

1
Hallo,
Er bestaat een oude richtlijn behandeling slaapstoornissen met ondermeer behandeling CSAS van het Erasmus MC door de auteurs: F.J. de Jong, J.C. van Swieten, M. Scheltens-De Boer. Het is geldig t/m 2017: https://www.erasmusmc.nl/-/media/erasmu ... ssen-1.pdf
Ik kan niet zien dat het verder verlengd is en ik kan ook geen nieuwere vinden. De link naar onze vereniging https://apneuvereniging.nl/dossiers/cat ... kelen.html bestaat inmiddels ook niet meer.

Weet iemand waar ik de actuele richtlijn behandeling slaapstoornissen kan vinden?

Mijn interesse gaat uit naar de actuele richtlijn CSAS.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Actuele richtlijn behandeling CSAS

4
Ruud,

Die richtlijnendatabase is wel interessant. Zo citeer ik de aanbeveling bij OSA:
Aanbeveling
Stel aan OSA gerelateerde symptomen vast door middel van een zorgvuldige somnologische anamnese door
een bevoegde professional. Stel co-morbiditeit vast middels anamnese, lichamelijk onderzoek (inclusief mond-keelholte inclusief de staat
van dentitie) en aanvullend onderzoek, inclusief de respiratoire, cardiovasculaire en neurologische tractus.
In mijn geval is de diagnose OSA enkel op slaaponderzoek en vragenlijst gesteld, er heeft geen enkel onderzoek plaatsgevonden, niet door de huisarts en niet door de longarts. Ik heb zeggen en schrijven 1 telefonisch consult met de longarts gehad.

Verder valt op dat er ontzettend veel nog moet worden onderzocht.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Actuele richtlijn behandeling CSAS

5
Het is een richtlijn en omvat adviezen. Het is niet iets waar je een recht aan kunt ontlenen. Binnen deze richtlijn komt ook de term centraal slaapapneu voor, er is een zoekfunctie op diezelfde pagina. Wat je constatering betreft 'geen enkel onderzoek heeft plaatsgevonden', dat klinkt helaas bekend. Gelukkig is er dit forum - en OSCAR ;-)

Re: Actuele richtlijn behandeling CSAS

6
RuudM schreef: 17 feb 2024, 09:58 Het is een richtlijn en omvat adviezen. Het is niet iets waar je een recht aan kunt ontlenen. Binnen deze richtlijn komt ook de term centraal slaapapneu voor, er is een zoekfunctie op diezelfde pagina. Wat je constatering betreft 'geen enkel onderzoek heeft plaatsgevonden', dat klinkt helaas bekend. Gelukkig is er dit forum - en OSCAR ;-)
Ruud,

Dat kan zijn, maar het stuk van Erasmus MC is getiteld "Richtlijn behandeling slaapstoornis". Als ik dat stuk lees dan heb ik een beeld wat ik van mijn behandelaars mag verwachten en dien ten gevolge wat ik kan vragen.

Ik moet zeggen dat die richtlijnendatabase van nul en generwaarde is m.b.t. CSAS in vergelijking met het stuk van Erasmus MC.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Actuele richtlijn behandeling CSAS

7
RuudM schreef: 17 feb 2024, 09:58 Binnen deze richtlijn komt ook de term centraal slaapapneu voor, er is een zoekfunctie op diezelfde pagina
Ruud,

Inderdaad er is een zoekfunctie. Die levert voor centraal slaapapneu als eerste resultaat de volgende duidelijkheid op:
Inleiding

De richtlijn behandelt verder niet het beleid voor OSA bij kinderen en het beleid van centraal slaapapneusyndroom.
Dat schiet dus niet op.

Verder is het natuurlijk leuk dat er forumleden zijn die graag bereid zijn te helpen, maar als er met betrekking tot Centraal Slaapneu al niet eens een richtlijn, een protocol is, dan komen ervaren en goedwillende forumleden ook niet verder dan "van horen zeggen" of "uit ervaring". Helaas bouwen we daar geen wetenschap op.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Actuele richtlijn behandeling CSAS

8
Hallo,

Ik heb het gevonden.

https://richtlijnendatabase.nl/richtlij ... ngen.html

En ik ben dan vooral geinteresseerd in onderstaande quote sub 3 CSAS:
Verwijs patiënten met slaapgerelateerde ademhalingsstoornissen (groep IV) en de volgende
bevindingen:
Voor alle typen geldt globaal: Persisterende AHI > 15/uur (onvoldoende fysiologisch effect:
werkzaamheidsfalen, zie richtlijn OSA 2018)
1. Obstructief slaapapneusyndroom (OSAS)
CPAP (en evt. BiPAP) hebben onvoldoende resultaat
Andere (aanvullende) behandelingsmodaliteiten zoals MRA en KNO-chirurgie zijn geen optie of zijn
evenmin effectief gebleken
2. Complex SAS (CPAP emergent CSA)
CPAP, O2 en/of acetazolamide hebben onvoldoende resultaat
3. Centraal slaapapneusyndroom (CSAS)
Centrale apneu-index (CAI) > 50% van de totale AHI
CPAP of combinatie CPAP, acetazolamide en/of O2 falen op gebied van werkzaamheid
LVEF > 45% (Adaptive servo ventilation is gecontra-indiceerd bij LVEF < 45%)
Ik maak er uit op dat Centrale apneu-index (CAI) > 50% van de totale AHI alleen geen reden is om naar een CTB door te verwijzen en dat de reguliere OSAS/CSAS eventueel een ASV implementeert.

Maar ik kan het mis hebben.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Actuele richtlijn behandeling CSAS

10
Waarschijnlijk is dit niet alles. Dit betreft de vraag wanneer er op chronische beademing wordt over gegaan. Ik vraag me af wat de "richtlijn" is voor CSAS, voor gemengde apneu.

In mijn specifieke geval misschien uiteindelijk niet nodig, want vannacht werd ik aangenaam verrast met een AHI/uur van 2. Daar zou ik tevreden mee zijn.

Maar er zijn wellicht leden die er niet zo vanaf komen. Dan is het minimaal handig te weten wat zij mogen verwachten van een behandeling, toch???

In mijn geval ga ik van een langdurige OSAS uit die gemengd werd. Mede door zijslapen, nekbrace en andere kleine aanpassing therapie kan ik van AHI 23 de AHI 2 bereiken. En slaap ik boven gemiddeld.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: Actuele richtlijn behandeling CSAS

12
RuudJ schreef: 18 feb 2024, 12:05 Zover ik op de hoogte ben, is er alleen de Osa richtlijn uit 2009, welke 'herzien' is en dat is de Osa richtlijn uit 2018. Voor Csa is er, dacht ik, geen aparte richtlijn opgesteld.
Hallo,

Dat sluit ook wel aan bij wat je zo leest, de behandeling voor alle Slaapapneu is in eerste instantie voor alle soorten gelijk.

De Centrale komen in beeld bij de vraag of naar een Centrum voor Thuis Beademing moet worden doorverwezen. Dan geldt:
  • 1. Aanhoudende AHI > 15
  • 2. >50% Centrale Apneus
  • 3. CPAP i.c.m. medicijnen en/of O2 werken niet
  • 4. Met het oog op ASV: LVEF > 45%
Dus heb je een AHI lager dan 15 dan kom je niet voor doorverwijzing naar een CTB in aanmerking.
Ik vraag me zelfs af of je met een AHI van 15 en lager wel voor een ASV in aanmerking komt. In elk geval niet via een CTB.

En of er sprake is van een geisoleerde CSAS, een Gemengde, of een Complexe, dat doet gewoon niet ter zake.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......