Optimaal afstellen AirFit P10: hoe?

1
Sinds maandag (12-2-2024) heb ik cpap (ResMed 11) met een AirFit P10 masker. Tijdens het eerste deel van de nacht zit het prima, maar zo ongeveer na een uur of 4 heb ik een erg zere neus, en dan vooral het ‘tussenschotje’ tussen de neusgaten. Ik word er wakker van.
Ik ben nu druk bezig het bandje maar eigenlijk zou ik ‘m nog wat losser willen kunnen zetten, maar dat gaat niet. En nee, ik heb absoluut geen ‘dikke kop’’ ;-) Wat zou hier voor kunnen werken?

Ook zit ik te tobben met die twee bandjes achter, eentje boven ‘t hoofd langs en de ander achter het hoofd geeft al snel pijn aan de neus, het zit te strak. Een gevoel of dat je neus omhoog wordt getrokken. En pijn in de bovenste puntjes van m’n oorschelpen omdat de bandjes ‘s-nachts toch een eigen leven gaan leiden.

Een derde punt is dat als ik op mijn zij lig (ben een zijslaper) de beugels in het masker iets ‘opbollen’ en het masker iets van m’n gezicht duwen… Met minieme lekkage tot gevolg, alhoewel dat echt heel weinig is. Het geeft wel verlichting van de pijn ;-)

Ik ben enorm blij met de machine en ik wil dit absoluut laten slagen (van AHI 45 naar 0,1 en GEEN gesnurk meer!!!) Maar ‘t comfort mag wel ietsie beter.
Man (1967) - beginneling- ResMed AirSense 11 Elite - ResMed ClimateLineAir 11 - ResMed AirFit P30i

Re: Optimaal afstellen AirFit P10: hoe?

5
Henri, gebruik je wel de juiste maat neusdoppen? In feite is het iets optillen van de neus ook de bedoeling, hierdoor opent de doorgang van de neusgaten beter. Als je een verkeerde maat (lees: te klein) neusdoppen gebruikt, gaan de doppen te ver in de neusgaten en bestaat de kans dat het tussenstuk (het deel wat tussen de twee doppen zit) tegen het tussenschot aankomt en dit kan inderdaad pijnlijk worden/zijn.

Bij een grotere maat neusdoppen zal de siliconenrand rondom de dop het neusgat afsluiten en de neus iets optillen.

Ik zelf geef de voorkeur op dit moment aan het ResMed Airfit P30i neusdoppen masker met de achterband van het Philips Dreamwear neusdoppen masker. Het grote voordeel van dit masker is de slangaansluiting boven op het hoofd wat veel bewegingsvrijheid geeft in bed, ook in combinatie met een eventuele Hose Slangenhengel. De slangaansluiting van het ResMed Airfit P10 neusdoppen zit ook aan de voorzijde en deze kan ook de doppen licht doen kantelen waardoor er lekkage kan ontstaan.

In maart krijg ik het frame en elleboogkniestuk voor de slangaansluiting van het Dreamwear Neusdoppen masker thuis gestuurd. Samen met het al in bezit zijnde achterband van dit masker en het Bleu Gel neusdoppen deel maat Large (via FB mogen ontvangen) ga ik eens dit masker uitproberen. De Blue Gel rand om de doppen heen voelt zeer zacht aan aan de neusgaten randen en sluit deze ook goed af. Het is een uitprobeersel, maar met dezelfde soort Blue Gel neusdoppen van het Philips Respironics Nuance masker (slangaansluiting voorzijde) had ik twee nachten een 95 % lekkage van 0,0 en 99,5 % van 1,2 l/min en 2,4 l/min.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Optimaal afstellen AirFit P10: hoe?

6
Bedankt voor de tips. Afgelopen nacht heb ik het M neusstuk gebruikt, ik had namelijk tot nu toe alleen de S gebruikt. De M is echt een hele verbetering, de pijn aan m’n neus is zo veel minder nu en dusdanig dat ik maar 1x wakker ben geworden vannacht.
Het oprekken van de hoofdband heeft ook zeker geholpen. En ik heb een (veel) dunner maar vooral zachter hoofdkussen gebruikt, dat was ook veel comfortabeler en het masker bleef hierdoor beter op z’n plaats.

Weer een 100% score volgens de app, een AHI van 0,8 en volgens de app Sleep Cycle 0 minuten gesnurkt.

Wat een zegen dit apparaat…!
Man (1967) - beginneling- ResMed AirSense 11 Elite - ResMed ClimateLineAir 11 - ResMed AirFit P30i

Re: Optimaal afstellen AirFit P10: hoe?

7
Probeer ook eens het gratis programma Oscar uit wat je hier in het subforum Algemeen kunt vinden.

De app is ter motivatie om vooral door te gaan met de therapie en heeft wat filmpjes in de bibliotheek staan ter ondersteuning.

Wil je echt weten wat je uitspookt in de nachtelijke uren, dan heb je veel meer aan Oscar.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar