Stoppen met ademen net VOOR ik in slaap val.

1
Hallo iedereen.

Ik heb al enkele jaren hypopneus en slaap dus ook met een cpap-toestel.
De laatste tijd heb ik soms dat net als ik in het slaap val, ik wakker schiet omdat ik stop met ademen. Ik had dit enkele maanden geleden ook en dacht toen dat mijn druk misschien te hoog stond waardoor ik centrale apneus kreeg? Ik had de druk dan verminderd en ik had er tot op vorige week geen last meer van. Echter is het nu al enkele nachten dat ik dit probleem heb. Ik "voel" dat ik in slaap val en dan schiet ik "wakker" omdat ik het gevoel heb dat ik niet meer adem.
Ik verdraag het masker best goed, alhoewel ik vaak wakker word door de slang die in de weg zit of mijn neus die jeukt. Maar al bij al valt het nog mee.

Zijn er nog mensen die dit probleem herkennen en waar het bij onderzocht werd? Natuurlijk weet ik dat hetgeen jullie hebben daarom niet hetgeen is wat ik heb.

Alvast bedankt!

Re: Stoppen met ademen net VOOR ik in slaap val.

2
Ik herken het wel, maar ben er niet op onderzocht.
Net of je ergens van schrikt.
Heb het ook niet altijd. Zo af en toe.
En soms is het een heel hoog, bijna piepend, snurkje.

Als het op dezelfde avond meerdere keren gebeurt haal ik de CPAP van de ramp-stand af.
Dus gelijk de volle druk als hij start.
En dat lijkt te helpen.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Stoppen met ademen net VOOR ik in slaap val.

4
Ja hier ook, ik ben er bewust van dat ik af en toe stop met ademen en even 'bij' moet ademen.
Toen ik met de cpap begon merkte ik via het programma Oscar dat zodra de druk hoger werd er ook meer centraal apneu,s optraden en welke vaak in groepjes bij elkaar geclusterd zaten.
Bij een centraal apneu haalt het lichaam niet actief meer adem, terwijl er geen belemmering in de luchtweg is.
Centraal apneu kan een lichamelijke oorzaak hebben maar ook intolerantie voor de cpap druk, bij mij was het mede intolerantie want zodra de druk de acht benaderde werden de ca apneu,s meer.
Eigenlijk moet de druk zo laag mogelijk staan waarbij alle obstructieve apneu,s opgelost worden en dan maar hopen dat er geen centrale optreden.
Zelf heb ik een ASV aangeschaft welke het probleem volledig oplost.
De ramp/aanloop functie er inderdaad afhalen en je kunt proberen uitademdrukvermindering te gebruiken bij Resmed EPR geheten en bij Philips Flex.