Hoi Allemaal

1
Hoi Allemaal! Ik wil mij voorstellen. Ryan, 41 jaar. Ik heb al langere tijd slaapapneu. Naar de huisarts gegaan en daarna verwijzing naar het ziekenhuis. Ik heb een aantal metingen gedaan. De belangrijkste was het vaststellen van de slaapapneu tijdens het slapen. Dit is bij mij 2x niet gelukt. Ik kan gewoon echt niet met een kastje slapen. Hierdoor is de meting mislukt.

Wat mij is verteld door de dokter is dat enige oplossing is een masker met zuurstof. Hij vertelde dat ik niet bang hoeft te zijn voor de dood. Kans is zeeeeer klein.

Ik heb geen vervolg afspraken gemaakt en dus geen oplossing gekregen. Na de corona crisis heb ik mij flink laten gaan met als gevolg een overgewicht. Ik heb nu weer heel erg last van vermoeidheid en ben prikkelbaar. Wat mij ook is opgevallen dat mensen in de omgeving zorgen over mij maken. Ik heb vaak rode ogen, vermoeide blik, extreme haaruitval, erg snel uitziend in een korte tijd.

Ik ben echt zoekende in wat ik moet doen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. En met de kennis wat ik heb zal ik weer andere in dit forum helpen.

Groetjes!

Re: Hoi Allemaal

2
De dokter heeft gelijk, aan de cpap met slang en masker.
Het apparaat zuigt de slaapkamer lucht naar binnen en deze lucht wordt onder een verhoogde druk via slang en masker, via neus of mond de longen ingeblazen om ademstops tegen te gaan.

Dit verhoogd de kwaliteit en kwantiteit van het leven.

Doe je nu niets, dan is de kans op hartfalen, diabetes, herseninfarct, hersenstaminfarct, schildklierproblemen groot en daar kun je wel dood aan gaan.

Dit klinkt naar en dit is ook zo, maar soms moet dit omdat men de gevaren van slaap apneu zwaar onderschat. Daarom ga terug naar de arts en vraag om een cpap naar aanleiding van de uitslag van je slaaptest.

Niet wachten, deze week nog actie ondernemen. Je zoekt niet voor niets hulp op dit forum.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoi Allemaal

3
Hoi Ruud,

Bedankt voor je reactie. Maar dan heeft mijn dokter niet gelijk ;)
Hij vertelde dat ik prima zo verder kan leven en dat een masker met zuurstof niet nodig is. Daardoor heb ik ook geen vervolg acties meer gedaan. Wellicht heb ik dit niet goed verteld in mijn vorige post.

RuudJ schreef: 21 feb 2024, 15:29 De dokter heeft gelijk, aan de cpap met slang en masker.
Het apparaat zuigt de slaapkamer lucht naar binnen en deze lucht wordt onder een verhoogde druk via slang en masker, via neus of mond de longen ingeblazen om ademstops tegen te gaan.

Dit verhoogd de kwaliteit en kwantiteit van het leven.

Doe je nu niets, dan is de kans op hartfalen, diabetes, herseninfarct, hersenstaminfarct, schildklierproblemen groot en daar kun je wel dood aan gaan.

Dit klinkt naar en dit is ook zo, maar soms moet dit omdat men de gevaren van slaap apneu zwaar onderschat. Daarom ga terug naar de arts en vraag om een cpap naar aanleiding van de uitslag van je slaaptest.

Niet wachten, deze week nog actie ondernemen. Je zoekt niet voor niets hulp op dit forum.

Re: Hoi Allemaal

4
ryan82 schreef: 21 feb 2024, 15:40 Hij vertelde dat ik prima zo verder kan leven en dat een masker met zuurstof niet nodig is.
Er lijkt wat verwarring te zijn over het verschil tussen xPAP en zuurstof. U heeft OSAS, dan is xPAP (CPAP/BiPAP/ASV) een effectief ondersteuningsmiddel om de OSAS op te schorten.
ryan82 schreef: 21 feb 2024, 15:40 Hij vertelde dat ik prima zo verder kan leven
En dat zegt hij, ondanks het volgende?
ryan82 schreef: 21 feb 2024, 15:40 Ik heb vaak rode ogen, vermoeide blik, extreme haaruitval, erg snel uitziend in een korte tijd.
De zaak is duidelijk: als je de OSAS niet behandelt, dan zal je verder aftakelen. Eerst geleidelijk, daarna steeds sneller. Gewichtsverlies met onbehandelde OSAS is ook zo goed als onmogelijk.

Dat uw huisarts dit allemaal prima vindt doet mij twijfelen aan de mate waarin hij bereid is uw belangen te behartigen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoi Allemaal

5
Wat mij is verteld door de dokter is dat enige oplossing is een masker met zuurstof.

Ik neem aan dat dit door de dokter (en niet door de huisarts) van het slaapcentrum/ziekenhuis is gezegd, het enige wat hier niet klopt is 'met zuurstof' , als je wordt behandeld met een xpap therapie (kan dus alle types pap zijn) en deze slaat goed aan, dan is de kans zeer klein dat je door apneu of de comorbiditeiten ziektes door apneu dood zal gaan, maar dit kan natuurlijk nog steeds wel gebeuren. Alleen, zonder behandeling zal dit risico veel groter zijn. Vandaar dat je echt serieus om moet gaan met de diagnose apneu.

Het kan zijn dat jouw arts wel heeft gezegd dat je wel makkelijk met apneu kunt leven, maar het tegendeel dient zich nu aan en jij takelt nu steeds verder af.

Ik vergelijk het leven voor mijn xpap therapie als een langzame aftakeling naar een zombie-leven. Nergens zin in hebben, werken tot je erbij neervalt, thuis komend en tot niets meer toe in staat zijn. Hangend op de bank en alle kracht die je nog hebt wordt op het werk verbruikt. Voor je eventuele gezin, familie en vrienden is er geen kracht en energie meer over.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoi Allemaal

6
Beste Ryan 82.

Ik ben er helaas te laat achter gekomen dat ik apneu heb.
Te lang met klachten rondgelopen. Altijd gedacht dat werkstress de oorzaak was.

Ben blij met de diagnose en begin nu, na 3 mnd, weer energie te krijgen.

Volg de ADVIEZEN hiervoor en ga naar een arts, laat je testen, en indien nodig ga met het CPAP apparaat aan de slag.

Succes

Re: Hoi Allemaal

7
Ik sluit me volledig aan bij @RuudJ en de rest. Neem dit serieus! Ook voor mij geldt dat niet alleen ik zelf, maar ook mijn gezin er onder te lijden had. Ik heb ook te lang gewacht, bij mij begon het echt ernstige vormen aan te nemen. Niet alleen de vermoeidheid, maar alle klachten die ik er naast had: hoge bloeddruk, te hoog cholesterol, huid allergie, migraine, vergeetachtigheid. Gelukkig begin ik nu langzaam te herstellen, maar het is wel een verhaal van de lange adem.

Als jouw huisarts dit niet serieus neemt zou ik persoonlijk kijken naar een andere huisarts, in ieder geval een second opinion aanvragen.
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."

Re: Hoi Allemaal

9
Ik ben hier nu ook wel bang voor. Ben erg vermoeid en heb moeite met concentratie. Het probleem toen is dat ik niet kon slapen met die kastje en dat analyse amper niet mogelijk was.
Peter64 schreef: 21 feb 2024, 20:35 Ik ben er helaas te laat achter gekomen dat ik apneu heb.

Re: Hoi Allemaal

10
Doperwt schreef: 22 feb 2024, 09:46 Niet alleen de vermoeidheid, maar alle klachten die ik er naast had
Was je ogen ook vaak rood, snelle veroudering in je gezicht? Ik heb flinke rug acne. Mijn bloeddruk is goed. Maar veel mensen zeggen dat ik erg vermoeid uitziet.

modedit RM: div. quotes ingekort of weggehaald

Re: Hoi Allemaal

11
Ja, zeker. Droge ogen, vermoeid uiterlijk. Klink bekend.
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."