Nieuw op het forum en nieuw met CPAP

1
Hallo, mijn naam is Martin (42 jaar) en nieuw op het forum (en uiteraard slaapapneu). Ik heb sinds kort een CPAP apparaat, nadat de behandeling met een MRA beugel niet het gewenste resultaat had. Ik gebruik nu een week het CPAP apparaat en de eerste nacht (met ingestelde druk van 8.0 cmWK) verliep goed. Snurken was sterk gereduceerd, maar ik vond dat ik s'ochtends erg moe was en het voelde nog niet goed. Wel was de pijn achter mijn ogen weg en mijn hoofdpijn bij opstaan was ook bijna niet aanwezig). Nadat ik alle comfort instellingen uitgezet had, merkte ik dat het beter ging. Nu al een week geen hoofdpijn en druk achter de ogen meer.

De aanloopfunctie vond ik persoonlijk iets te benauwend en die heb ik uitgezet. Ik start nu gelijk op de vereiste druk. Ik merkte ook dat de EPR (stand 1) ook zorgde voor onrust (en CA's, bleek later uit de data). Deze staat nu ook uit.

Ik gebruik een Resmed 10 en ik ben inmiddels ook mijn data gaan uitlezen in OSCAR. Omdat ik toch merkte dat ik last had van de instellingen. Wachten op een controle duurt nog even en ik wil de opgaande lijn graag voortzetten. Ik heb de druk dan ook maar met 1.2 cmWK verhoogd (dit laat ik voorlopig zo tot de controle). De slaapdata monitor ik nu dagelijks in OSCAR. Op basis van de informatie op dit forum snap ik ook steeds beter hoe ik dit moet lezen/ interpreteren. Nu snap ik dat het in principe niet wenselijk is om zelf instellingen aan te passen, maar een te lage druk is ook niet wenselijk lijkt mij... (dus lang leve het internet 😜)

Inmiddels (na 1 week) is het gelukt om een AHI te behalen van 0.93. Best netjes aangezien ik ongeveer 90 ademstops per nacht had (bij rugslapen). Aanvankelijk zat ik niet te wachten op het apparaat, maar ik ben er nu al zeer content mee. Wel ben ik erachter gekomen dat de 'markers' die in de data worden gezet, soms niet kloppen. In mijn geval is er vaak (of direct) een relatie met 'lekkage' van het masker. Dit leidt tot een 'marker' van 'Centraal Slaap apneu', 'Obstructief apneu' of een 'marker' van 'Hypopneu'. Soms lokt het ook snurken uit (net na een lekkage). Mijn verbetering zit hem (zoals ik het nu kan beoordelen in het masker.

Volgende week krijg ik een masker-sessie vanuit Mediq waarin ik verschillende maskers kan proberen. Over het Philips masker ben ik over het algemeen tevreden. Het is redelijk comfortabel, alleen het nasaalmasker/ opzetstuk lekt teveel bij mij en drukt teveel op de bovenkant van mijn neus (met blaren tot gevolg).

Volgende week ga ik de 'under the nose’ versies proberen. Heeft iemand nog tips/ ervaringen welke versie het meest comfortabel is (in of onder de neusgaten)? Indien er nog tips zijn op basis van mijn OSCAR schermafbeelding dan zijn suggesties altijd welkom.

Apparaat: Resmed 10
Instellingen: CPAP, 9.2 cmWK, EPR: uit
AHI: 0.93
Masker: Philips Dreamwear Nasaal masker (nu nog)
ResMed AirSense 10 | Druk: 10.8 cmH2o | EPR: 2 | Ramp: uit | Masker: Resmed F30i | Initiële AHI: 36/u gemiddeld| Laagste AHI: 0.2/u
"Slapen, analyseren, verbeteren, uitrusten..."
Bijlagen

Re: Nieuw op het forum en nieuw met CPAP

2
Martin, ziet er goed uit qua score. Uitademtijd langer dan inademtijd, ook prima. Gezien de hypopneu en de nog aanwezige Obstructieve apneu, zou de druk nog iets omhoog kunnen in overleg met de arts.

Vraag: stond de druk eerst op 10 en heb je deze in de nacht omlaag gezet naar 9,2 cmH2O, want de max druk bij 99,5% = 10 cmH2O en bij 95 % 9,2 cmH2O.

Dit zou niet kunnen bij een vaste druk instelling van 9,2 cmH2O.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw op het forum en nieuw met CPAP

3
Hallo Ruud,

Klopt, ik ben gestart op 10cmH2o en heb kort daarna de sessie gestopt (zit ook een hele kleine onderbreking in de registratie) en de druk aangepast naar 9.2 cmH2o. Dit i.v.m. de tegendruk die ik via het masker ervaarde bij uitademen en een druk van 10 cmH2o. De rest van de nacht was de ingestelde druk 9.2 cmH20.

De waarde 9.2 cmH2o heb ik gekozen (in plaats van 9.0 cmH2o) vanwege de lekkage van het masker. De redenatie was dat de 0.2 cmH20o een deel van de lekkage zou compenseren en dat ik dan ongeveer op 9.0 zou uitkomen. Niet erg wetenschappelijk en exact, maar kan geen kwaad aangezien ik verwacht dat mijn druk uiteindelijk nog iets omhoog kan.

Op basis van de data zie ik (dat er net voor de stops) een grotere lekkage is die de ademstop of het snurken veroorzaakt. Ik wacht even het nieuwe masker af om te kijken of de druk nog iets omhoog moet, maar het is sowieso al een wereld van verschil en ik merk de eerste (gunstige) effecten van een goede nachtrust al. Ik ervaar minder klachten en mijn bloeddruk is aan het zakken.

Nog tips of goede ervaringen met een (type) masker, toevallig?

Gr, Martin
ResMed AirSense 10 | Druk: 10.8 cmH2o | EPR: 2 | Ramp: uit | Masker: Resmed F30i | Initiële AHI: 36/u gemiddeld| Laagste AHI: 0.2/u
"Slapen, analyseren, verbeteren, uitrusten..."

Re: Nieuw op het forum en nieuw met CPAP

4
Ik gebruik het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker en vanaf volgende maand ga ik het Philips Dreamwear Blue Gel Intranasal (neusdoppen) masker uitproberen. Ik hoop dat het Blue Gel nog beter mijn neusgaten afsluit. Bij ieder mens is de vorm van de neus anders en die van mij is uiteindelijk in zijn huidige vorm op 25 jarige leeftijd gecreëerd door een uiterst kundige professor in het UMC. Ben namelijk geboren met schisis en met een geheel scheef staande platte neus.

Het voordeel van de Resmed is het Quietair filter op de neusdoppen en boven op het hoofd bij de slangaansluiting. Bij het Dreamwear masker zit een gleuf die een luchtstroom veroorzaakt en is daardoor meer hoorbaar.

Ook de ribbels in het frame en de bescherming van de huid op de wangen zijn beter dan bij het Dreamwear masker.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw op het forum en nieuw met CPAP

5
RuudJ schreef: 24 feb 2024, 07:43 Ik gebruik het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker en vanaf volgende maand ga ik het Philips Dreamwear Blue Gel Intranasal (neusdoppen) masker uitproberen. Ik hoop dat het Blue Gel nog beter mijn neusgaten afsluit. Bij ieder mens is de vorm van de neus anders en die van mij is uiteindelijk in zijn huidige vorm op 25 jarige leeftijd gecreëerd door een uiterst kundige professor in het UMC. Ben namelijk geboren met schisis en met een geheel scheef staande platte neus.

Het voordeel van de Resmed is het Quietair filter op de neusdoppen en boven op het hoofd bij de slangaansluiting. Bij het Dreamwear masker zit een gleuf die een luchtstroom veroorzaakt en is daardoor meer hoorbaar.

Ook de ribbels in het frame en de bescherming van de huid op de wangen zijn beter dan bij het Dreamwear masker.
Ok, ik hoop dat ze dit masker meenemen maandag. Even proberen wat werkt.

Gr, Martin
ResMed AirSense 10 | Druk: 10.8 cmH2o | EPR: 2 | Ramp: uit | Masker: Resmed F30i | Initiële AHI: 36/u gemiddeld| Laagste AHI: 0.2/u
"Slapen, analyseren, verbeteren, uitrusten..."

Re: Nieuw op het forum en nieuw met CPAP

6
Martin schreef: 24 feb 2024, 07:09 De redenatie was dat de 0.2 cmH20o een deel van de lekkage zou compenseren en dat ik dan ongeveer op 9.0 zou uitkomen. Niet erg wetenschappelijk en exact, maar kan geen kwaad aangezien ik verwacht dat mijn druk uiteindelijk nog iets omhoog kan.
Die redenatie gaat niet op, want CPAP werkt niet zo.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Nieuw op het forum en nieuw met CPAP

7
Die redenatie gaat niet op, want CPAP werkt niet zo.
Ik had al zo’n idee, echter lijkt de druk op zich best goed (zou op basis van dit masker misschien nog hoger kunnen). Eerst maar eens een ander masker om de lekkages te beperken (en ter voorkoming van de blaren op mijn neus) en dan weer goed naar de slaapdata kijken. Ik slaap nu best goed, maar zie eruit of ik een bokswedstrijd heb gehad door mijn gehavende neus 😝.
ResMed AirSense 10 | Druk: 10.8 cmH2o | EPR: 2 | Ramp: uit | Masker: Resmed F30i | Initiële AHI: 36/u gemiddeld| Laagste AHI: 0.2/u
"Slapen, analyseren, verbeteren, uitrusten..."

Re: Nieuw op het forum en nieuw met CPAP

8
Voor mij was het Philips Dreamwear (onder de neus) masker de grote match. Het neuskussen van de resmed N30i gaf mij irritatie en lekte erg veel. Toen ik overstapte naar de Philips ging het gelijk een stuk beter, zowel lekkage als AHI kelderde. Een goed passend masker scheelt echt zo veel.
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."

Re: Nieuw op het forum en nieuw met CPAP

9
Ik heb inmiddels vanuit Mediq een dreamwear ' under the nose' (zonder doppen) masker gekregen. Vannacht een slechte nacht gehad met mijn oude masker. Vandaag even (tijdens de lunch, ik werk vanuit huis) een 'powernap' gedaan met mijn nieuwe masker (constante druk 9.0 cmH2O). Dit is wel een andere ervaring als met het oude dreamware (nasaal) masker. De luchtstroom is veel directer.

Ik schrok even van de AHI score, maar die werd veroorzaakt doordat ik het masker voor het eerst gebruikte/opzette (en mijn mond een paar keer geopend heb om het verschil te voelen qua druk) en de CA's heb ik de rest van de sessie niet meer gezien. Wel merk ik dat ik even moet wennen aan de druk via dit masker. Deze kan wellicht nog omlaag omdat de luchtstroom nu directer wordt aangeboden. Voorlopige conclusie is dat dit sowieso een beter masker is (scheelt in ieder geval blaren op mijn neus). Wel was er beperkte keuze en lijkt Philips Dreamwear vanuit Mediq vaak de voorkeur te hebben t.o.v. andere maskers. Ze gaven aan dat de opzetstukken afzonderlijk te bestellen zijn, dus vanuit kostenperspectief snap ik dit ook. Ik had echter ter vergelijk ook graag de Resmed maskers geprobeerd. Die hadden ze niet mee.

En dan nu de eerste ervaring...
Ik zie (op basis van de data) minder lekkages dan bij mijn oude masker (maar wel structurele lekkage), een betere (goede) FL, geen snurken (vooralsnog). Volgens mij is de bovenkant in de grafiek van de luchtstroomsterkte iets 'ronder. Wel zie ik dat inadem- en uitademtijd wellicht ietst te dicht op elkaar zitten. Dat verklaart misschien ook dat ik het gevoel heb dat dit met het andere masker beter was. Nog tips m.b.t. de druk (of overige tips), toevallig? Misschien toch EPR 1 proberen? (staat nu uit).

Gr, Martin
Laatst gewijzigd door Martin op 26 feb 2024, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
ResMed AirSense 10 | Druk: 10.8 cmH2o | EPR: 2 | Ramp: uit | Masker: Resmed F30i | Initiële AHI: 36/u gemiddeld| Laagste AHI: 0.2/u
"Slapen, analyseren, verbeteren, uitrusten..."
Bijlagen