Nieuw

1
Ik ben een vrouw van 66 die ineens geconfronteerd werd met de diagnose ernstige apneu als bijvangst bij de longarts voor postcovid. Op mijn zij 37 gebeurtenissen en op mijn rug zou het zelfs 67 zijn. Gelukkig slaap ik voornamelijk op mijn zij! En daar zit een deel van mijn probleem.
Ik heb een Resmed air11 autoset en een standaardneusmasker (airfit N20 classic, of is het een Mirage FX?) gekregen van Vivisol.

Na lang zoeken heb ik midden vorig jaar eindelijk een kussen gevonden waarmee ik zonder nek- en schouderpijn kan slapen. Maar hoe ik ook ga liggen, dat masker zit vreselijk in de weg. Inmiddels 4 kussens verder en na een week een P10 masker te hebben gekregen, ben ik uitgeput. Ik heb het apparaat morgen 3 weken en nog geen enkele nacht meer dan 6 uur kunnen slapen. Ik lig gemiddeld ruim 2,5 uur wakker te draaien, masker op, masker af. (Overigens geloofde de leverancier dit niet. Ik zou veel korter wakker zijn dan ik zelf beleef, toen heb ik mijn I-watch in de strijd gegooid).

Inmiddels zelf een verwarmde slang gekocht, want dan weer droge mond, dan weer sproeifestijn, druppels. Eerste nacht daarmee ging wat vocht betreft ok, maar vannacht heb ik alles na 5 uur tobben afgedaan. Slangetje vol vocht, doppen vol vocht, soms snakken naar adem. Maar... met P10 masker kan ik wel op mijn goede kussen slapen, als ik geen ruzie heb met het slangetje.

Ik vraag me af of ik baat kan hebben bij een i-masker. Dan wil ik de N30i proberen.
Mijn bewegingsvrijheid komt dan weer terug en ik heb geen gezeur met die doppen en de elastieken. (ik heb alle maten geprobeerd en volgens apparaat doen ze het allemaal goed wat betreft lekkage.) Maar hoe werkt dat dan? Als ik op een zij lig dan is toch een kant van de toevoer en afvoer afgesloten? Krijg je het dan niet benauwd? En dan jullie verhalen over die filters.

Overigens vroeg ik na een week al om een N30 masker, maar de leverancier zei dat hij dan eerder een P10 zou aanraden. Ik ben op zijn expertise afgegaan.

Dat de therapie bij mij werkt, is heel duidelijk. Eerste week gemiddelde van 5,7 stops, Druk werd iets verhoogd en de stops zakten nog verder. Met een paar uitschieters naar boven. Dus ik wil en ga niet opgeven. Maar ik wil wel weer lekker kunnen slapen, rond de acht uur per nacht.

Kan ik Vivisol nog een masker vragen? Ik heb geen idee van wat wel en niet gebruikelijk is. Mijn standpunt is dat ik zo optimaal mogelijk met de therapie moet kunnen slapen en dat gaat met de huidige maskers echt niet lukken. Hoe staat verzekeraar Menzis hierin? Op hun site word ik niet veel wijzer.
Ik heb nog veel meer vragen, maar eerst maar eens dit probleem aanpakken.

Nog nooit eerder heb ik gebruik gemaakt van een forum in welke vorm dan ook. Maar ik merk dat dit forum echt heel praktisch is en vol kennis zit. Waarvoor mijn oprechte bewondering. Eerlijk gezegd heb ik getwijfeld of ik lid zou worden van de vereniging: "ik kan het toch zeker allemaal zelf wel uitzoeken en regelen". Nou nee dus. De impact van van 'slapen met slang en masker' is veel groter dan gedacht. En kennelijk zijn er veel mensen die zelf met allerlei oplossingen komen. Dat is geweldig.
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Vrouw, 66. ResMed AirSense 11, autoset. Verwarmde slang, N30I. Therapie sinds 6 februari 2024. AHI 37 zij, 67 rug.

Re: Nieuw

2
Paulien schreef: 26 feb 2024, 16:42 airfit N20 classic, of is het een Mirage FX
Ja, het is inderdaad een Mirage FX, een ontwerp van 12 jaar oud. Kennelijk heeft ResMed besloten om nog wat leven uit het oude ontwerp te trekken door de marketing naam te veranderen.

Het heeft waarschijnlijk zin om ook een keer wat andere maskers te proberen (denk P30i of N30i) omdat de Mirage FX de neiging heeft om de neus dicht te drukken omdat het op de neusvleugels druk uitoefent. Ik noem het zelf "de wasknijper."
Paulien schreef: 26 feb 2024, 16:42 Na lang zoeken heb ik midden vorig jaar eindelijk een kussen gevonden waarmee ik zonder nek- en schouderpijn kan slapen
Ik ben al jaren erg tevreden met het Contour CPAP (niet de 2.0) kussen. Heeft u die geprobeerd?
Paulien schreef: 26 feb 2024, 16:42 Ik vraag me af of ik baat kan hebben bij een i-masker. Dan wil ik de N30i proberen.
Als ik het zo hoor: zeker!
Paulien schreef: 26 feb 2024, 16:42 Als ik op een zij lig dan is toch een kant van de toevoer en afvoer afgesloten?
Daar is het masker op ontworpen. De leidingen zijn dubbel uitgevoerd zodat er nooit een probleem ontstaat als je op 1 zijde ligt.
Paulien schreef: 26 feb 2024, 16:42 Overigens vroeg ik na een week al om een N30 masker, maar de leverancier zei dat hij dan eerder een P10 zou aanraden. Ik ben op zijn expertise afgegaan.
Ik denk dat heel veel van die medewerkers zijn geinstrueerd om oude voorraad er eerst doorheen te jagen. De P10 is een ontwerp dat al weer 10 jaar geleden op de markt is gekomen.
Paulien schreef: 26 feb 2024, 16:42 Kan ik Vivisol nog een masker vragen?
Ja hoor, je mag eindeloos omwisselen totdat je tevreden bent. Wel sterk in je schoenen staan, want het kost de leveranciers geld en ze zijn geinstrueerd om enige weerstand te bieden (mogelijk tot het niveau van gaslighting toe).
Paulien schreef: 26 feb 2024, 16:42 Hoe staat verzekeraar Menzis hierin?
De leveranciers krijgen een vaste vergoeding "per dag." Het is niet zo dat de leveranciers meer kunnen declareren als er veel met maskers wordt gewisseld. Daarom houden ze er niet echt van.
Paulien schreef: 26 feb 2024, 16:42 Nog nooit eerder heb ik gebruik gemaakt van een forum in welke vorm dan ook. Maar ik merk dat dit forum echt heel praktisch is en vol kennis zit. Waarvoor mijn oprechte bewondering.
Dank u. Het is voor mij een vorm van therapie vanwege de "anti-zorg" die ik een aantal jaren heb gekregen. Wij vinden dat mensen beter verdienen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Nieuw

3
Hallo Paulien,

lid zijn van het apneu forum is niet hetzelfde als lid zijn van de ApneuVereniging. Voor deze laatste betaal je per jaar €30 als je gebruik maakt van de incasso machtiging.

Je kunt hier veel informatie vinden en je gaf al aan dat bij het ResMed Airfit N30i een vraag hebt over de luchtkanalen die over elke wang heen loopt richting het neusdeel. Het klopt dat in zijligging, die zijde wordt dicht gedrukt, maar daar is het masker op gemaakt en dus kun je gewoon op je zij gaan slapen. Zelf gebruik ik dit frame al jaren bij het ResMed Airfit P30i neusdoppen masker.

Een kussen moet niet te zacht, maar ook niet te hard zijn. Zelf ben ik wel tevreden over dit P30i masker, maar volgende maand Maart ga ik het Dreamwear Blue Gel neusdoppen masker uitproberen om te kijken of het Blue Gel nog beter mijn neusgaten afsluit. Het voordeel van dit Gel is dat het zeer zacht aanvoelt en dat dit de neusgaten beter afsluit. Ik heb nogal afwijkende neusgaten die zelfs net iets te groot is voor de Large doppen van ResMed.

Ik hoop dat je verder hier veel informatie vind en je kunt hier altijd terecht om antwoorden op je vragen te vinden.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw

4
Een slanghengel is ook echt een aanrader. Mijn mening is dat dit onderdeel zou moeten zijn van de standaarduitrusting: slanghengel en verwarmde slang.
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."

Re: Nieuw

5
Succes Paulien met alle beslommeringen. Ik heb veel aan dit forum gehad.
Mijn OSAS-verpleegkundige was heel stellig toen ik aarzelend vroeg of ik heeeeel misschien nog een derde masker mocht aanvragen: "ze krijgen er een smak geld voor, dus ze moeten niet emmeren en anders bel je mij en mail ik ze wel!"

Dus nu mijn derde masker. Mwa...
Misschien moet ik ook op zoek naar een ander kussen, maar dat vind ik ook zo'n enorme missie Omdat ik ook een PostCovid-klant ben (met OSAS-'bijvangst') heb ik daar helemaal geen puf voor.
Succes en ontspannnnn, voel je niet slecht als je je masker aan de kant mietert na een hoop gedoe in de nacht. Boos en gefrustreert lukt slapen sowieso niet: morgen is er weer een nieuwe kans. Dat hielp bij mij.
Vrouw, 52 jr. Sinds nov '23 gebruik ik de Resmed Airsense 11, nog vechtend met de maskers (nu Airfit F20 en F30i van Resmed)

Re: Nieuw

6
Doperwt schreef: 26 feb 2024, 17:28 Een slanghengel is ook echt een aanrader. Mijn mening is dat dit onderdeel zou moeten zijn van de standaarduitrusting: slanghengel en verwarmde slang.
Ja! Dat vind ik ook! Ik ga nu ook zo'n hengel zoeken. Ik wil zo'n opvouwbare...
Vrouw, 52 jr. Sinds nov '23 gebruik ik de Resmed Airsense 11, nog vechtend met de maskers (nu Airfit F20 en F30i van Resmed)

Re: Nieuw

7
Bedankt iedereen voor de reacties. Vannacht was weer een en al ellende. Maar stops 0.8.

Kussen
Ik heb meteen gevraagd of ik een ander kussen ‘moest’ hebben. De dame zei dat dat niet nodig was. Gewoon wat zoeken naar juiste houding. Ja,ja. De suggestie komt op de lijst.

Hengel
Daar heb ik naar gekeken. Maar ik begrijp dat die onder je matras vastgezet moet worden. En ik heb beweegbare bodem en slaap met hoofdeind iets omhoog. Komt ook op lijst om uit te zoeken.

Masker
Ik ben ietwat teleurgesteld, hmm boos, dat ik met ‘oude’ maskers ben opgezadeld. Ik heb donderdag het gesprek en ga echt voor de n30i. Vind ik wel lastig hoor. Ik kom niet vaak voor mezelf op als ik te weinig over onderwerp weet. Die les krijg ik er dus nu gratis bij!

Vereniging/forum
Ik had de indruk dat je van de vereniging lid moet zijn om aan het forum deel te kunnen nemen. Maar ook bij de vereniging heb ik al veel kunnen leren.

Nieuwe vraag
Vannacht zaten slang en masker vol vocht. Ik heb verwarmde slang en bevochtiger. Ingesteld op climate control. Temp in de kamer is rond 16 graden. Enne de suggestie om met raam dicht te slapen vind ik zo raar (mijn raam staat overigens maar op kierstand.)Oh ja vannacht voor het eerst melding gehad dat masker te veel gelekt heeft. Tja ik heb nog steeds niet uitgevonden welke maat voor mij geschikt is. Suggesties om het vocht te verminderen?
En hoe maak je de tekst die bij jullie onderaan de berichten staan? Ik ben niet echt handig met digitale zaken.
Vrouw, 66. ResMed AirSense 11, autoset. Verwarmde slang, N30I. Therapie sinds 6 februari 2024. AHI 37 zij, 67 rug.

Re: Nieuw

10
Climate control op Auto stand en slangtemperatuur op Auto stand zou het probleem van condens in de slang moeten oplossen.

Een slang hengel zou ook handig zijn. Het eventuele vocht zou dan teruglopen naar de watertank.

De voet van de hengel inderdaad tussen het matras en de latten bodem, maar ongeveer plaatsen net voordat de latten bodem de knik schuin omhoog maakt.

Een onder de neus kussen masker kan in zijligging sneller verschuiven waardoor er lekkage kan ontstaan. Neusdoppen blijven dan beter op zijn plaats.

Maar mocht je het Resmed Airfit P30i of N30i masker nemen, vraag dan om het frame met de maat Small. Frame maat Standaard is erg ruimen dan loop je de kans dat het neus deel niet aansluit op de neus en dan is er sowieso sprake van lekkage.

Kussen mag niet te zacht zijn, lekkage is dan snel het geval. Je kunt bij bijv. Ikea traagschuim kussen kopen met aan den kant een nek rol en aan de andere kant een lagere afronding. Dan eventueel de korte randen opzoeken in zijligging.

Kussen met masker inkepingen zijn er ook, maar om uit te proberen of traagschuim bevalt kun je beter eerst starten met een rechtaan en rechttoe kussen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw

11
Paulien,

Werk jij op je mobiel als je op het forum zit?

Zo ja, dan moet je je mobiel horizontaal houden.

Je ziet dan aan de linkerkant allemaal mogelijkheden waar je uit kunt kiezen.

Ook als je berichten wilt aanmaken is in de breedte werken vaak handiger dan rechtop. Je mist rechtop verschillende velden, zoals de knop Nieuw Onderwerp.

In dit geval is werken via een beeldscherm van een laptop of desktop pc gemakkelijker om zaken aan te maken of te bekijken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Nieuw

12
Ruud,
Weet niet hoe ik het gedaan heb, maar het zou nu gelukt moeten zijn.
Idd werk ik op I-phone in lengte. Dat ga ik veranderen.
Het kussenprobleem is tweeledig. Het moet niet alleen met masker ‘werken’ maar ook mijn nek en schouders tevreden houden.
Met traagschuim kan ik niet overweg. De hengelolek zal ik eens goed bekijken.
Vrouw, 66. ResMed AirSense 11, autoset. Verwarmde slang, N30I. Therapie sinds 6 februari 2024. AHI 37 zij, 67 rug.

Re: Nieuw

13
Paulien, onderschrift prima gelukt.

Ik kwam ook op de afbeelding uit die jij toonde. Door je telefoon om te draaien kwam jij er dus ook uit.

Helaas is dit een 'klein' nadeel van werken op een mobiele telefoon.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Bijpraten en vragen

14
Inmiddels slaap ik vier weken met apparaat.
De tip om een hengel te gaan gebruiken was een hele goede. Ik heb een stevig exemplaar gekocht en dat scheelde al heel veel.
Toen heb ik toch om een nog een een ander masker gevraagd. Dat slangetje bij p10 trok nog steeds en ik kreeg irritatie in een neusgat. Ik kreeg een n30i, dankzij jullie verhalen, zonder quiet filter, en vanaf dat moment gaat het allemaal veel beter. Maak nachten van 7 a 8 uur.
Nu vraag. Op aanraden van consulente heb ik de auto van de verwarmde slang afgehaald. Ik bleef nat masker houden. Moest een beetje mee experimenteren werd geadviseerd. Nu heb ik de temp inmiddels op 28 graden staan en nog steeds last van best veel vocht in masker. Wat kan ik nog doen om dat euvel te verminderen/ kwijt te raken?

Tweede vraag.
Het lijkt me onmogelijk om een jaar met een maskertje te doen. Ben je afhankelijk van goodwill van leverancier ( vivisol) om vaker een nieuwe te krijgen of koop ik die zelf? Het laatste? Waar is dat dan het voordeligst? Want ik heb inmiddels wel ontdekt dat er enorme prijsverschillen zijn voor dezelfde producten.

Ik ben een digibeet, maar word steeds nieuwsgieriger naar Oscar. Kan ik als rasechte alfa daar iets mee als ik het voor elkaar krijg het op een Apple te installeren? Of wordt een kansloze missie?

Ik wil nogmaals zeggen dat jullie support en adviezen erg fijn zijn voor nieuwe gebruikers. Zo kon ik aardig wel snel naar voor mij meest optimale configuratie komen.

En dan is het echt de moeite waard om door te zetten. Mijn lijf merkt het best wel, mijn hoofd blijft nog wat achter, maar dat is niet vreemd na waarschijnlijk heel lang (jarenlang) niet uitgerust te zijn na een nacht. Het zou zeker zes maanden kunnen duren alvorens het ook mentaal te gaan merken.

Dus aan alle nieuwe gebruikers: zet door en maak gebruik van forum!
Vrouw, 66. ResMed AirSense 11, autoset. Verwarmde slang, N30I. Therapie sinds 6 februari 2024. AHI 37 zij, 67 rug.

Re: Nieuw

15
Paulien schreef: Ik ben een digibeet, maar word steeds nieuwsgieriger naar Oscar. Kan ik als rasechte alfa daar iets mee als ik het voor elkaar krijg het op een Apple te installeren? Of wordt een kansloze missie?
Ik ervaar geen enkel probleem met Oscar op een mac. Installeren was makkelijk, en voor mij is het kwestie van opstarten, mijn SD-keert erin stoppen, even importeren en voila. Nu ben ik geen digibeet (eerder het tegenovergestelde), maar ik denk wel dat het moet lukken.

Tip: zet je SD-kaart op slot (schuifje op het kaartje zelf) voordat je hem in je computer stopt, en ontgrendel hem weer voordat je hem weer terug in je CPAP stopt.
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."

Re: Nieuw

16
Paulien schreef: kreeg een n30i, dankzij jullie verhalen, zonder quiet filter
Dat is sowieso heel goed, geen belemmering in de ademweg.
Paulien schreef: Nu heb ik de temp inmiddels op 28 graden staan en nog steeds last van best veel vocht in masker. Wat kan ik nog doen om dat euvel te verminderen/ kwijt te raken?
Dat is een uitzoek kwestie. Als je de slaapkamertemperatuur op ongeveer 16 tot 18 graden kan krijgen dan scheelt dat heel veel.
Probeer de temperatuur en bevochtiger eens handmatig in te stellen. Begin eens met de bevochtiger op 3 te zetten en de slangtemperatuur op 25. (Heb zelf een Resmed 10 dus weet niet of 11 ook zo ingesteld wordt).
Kijk of je het niet te koud aan de neus krijgt, zoja dan slangtemperatuur omhoog zetten. Kijk vervolgens hoe het met het vocht zit. Krijg je geen water in de neusdop maar heb je een droge mond, dan iets verhogen. Geen droge mond en water in neusdop, dan zo laten. Het blijft een beetje uitzoeken.

Re: Nieuw

18
Je kunt de twee even los van elkaar zien.
Je kunt beginnen met de bevochtiger een beetje laag te zetten, zeg maar stand 3.
Dan kun je de slang bijvoorbeeld eerst op 25 zetten.
Slaap hier een nacht mee en kijk hoe dat voldoet. Heb je een koude neus maar verder geen vocht probleem, laat dan het vocht eerst ongemoeid en breng eerst de slangtemperatuur op een aangenaam niveau.
Daarna kun je kijken of je een droge mond hebt of niet. Geen droge mond, dan de bevochtiger mooi laten staan, dan is het prima.
Wel een droge mond dan één cijfertje per keer ophogen en kijken hoe dat gaat. Krijg je water in de neusdop dan ben je te ver gegaan en dan eentje terug.
Nog een kanttekening hierbij: als je mond openvalt tijdens de slaap dan krijg je sowieso een droge mond en dan kan het zijn dat verhoging van de bevochtiger niet goed of zelfs averechts werkt. In dat geval een kinband o.i.d. overwegen.
Ik hoop dat je het een beetje begrijpt, het is vooral uitproberen wat in jouw situatie werkt.
Laatst gewijzigd door Henk22 op 10 mar 2024, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Nieuw

19
Dankjewel. Dit snap ik. Ik slaap niet met mond open.. ik ga het proberen komende week.
Vrouw, 66. ResMed AirSense 11, autoset. Verwarmde slang, N30I. Therapie sinds 6 februari 2024. AHI 37 zij, 67 rug.

Re: Nieuw

20
Doperwt schreef: 10 mar 2024, 14:12 Tip: zet je SD-kaart op slot (schuifje op het kaartje zelf) voordat je hem in je computer stopt, en ontgrendel hem weer voordat je hem weer terug in je CPAP stopt.
Dat heeft tegenwoordig geen zin meer, want alle moderne CPAPs kunnen er tegen als het besturingssysteem wat rommelbestanden op de SD kaart rondstrooit :)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i