Slapen zonder masker..

1
Omdat ik een wondje in mn neusholte had ( zitten pulken ,dat moet ik niet doen ) ,wat met t neusdoppenmasker niet goed genas, slaap ik nu bijna een week zonder masker.. Het is bijna genezen nu. De eerste nacht(en ) miste ik mn vertrouwde maskertje en ritueel..( jaja hoe kan t he..) Nu vind ik t stiekem wel prettig eigenlijk..Maar... Vooralsnog merk ik niets in mn fitheid en dat brengt me van de wijs. ook weet ik totaal niet hoe de nachten verlopen wat stops betreft., wat ik eerst natuurlijk wel op mn schermpje zag. Sta een beetje op een splitsing. Het is misschien niet goed wat ik doe nu zonder masker. Maar Er zijn wel dingen veranderd in mn levensstijl die misschien de oorzaak waren van mn slaapapneu 10 jaar geleden.. Maar dat is maar een idee misschien...

Re: Slapen zonder masker..

2
Hoi bastiani,

Ik denk dat er veel mensen een soortgelijk gevoel hebben, ook stoppen er statistisch gezien nogal wat mensen met de cpap.
Toch denk ik dat je het niet te licht moet zien. Zuurstofgebrek in je lichaam kan veel verwoesten tot aan hartkwalen en herseninfarcten toe.
Zelf neem ik sowieso het zekere voor het onzekere en zet door, ik ben bang voor het risico en heb voor de tijd al met zware hartkloppingen in bed gelegen. Dat is nu helemaal over.
Je zegt zelf al dat je de eerste nachten je maskertje miste. Ga alsjeblieft door, doe het voor jezelf en je naasten.

Re: Slapen zonder masker..

3
Mij is verteld dat bij een slaaponderzoek bij een CPAP gebruiker een afkoelperiode van 14 dagen wordt gehanteerd. Dus, men veronderstelt dat het gebruik van CPAP de problematiek maximaal 14 dagen kan onderdrukken na het stoppen van CPAP.

Je kan het proberen 14 dagen te proberen, en kijken hoe je je voelt. Op eigen risico uiteraard :)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Slapen zonder masker..

4
Ik merkte voor een slaaptest in 2022, dat ik tijdens een week zonder, na drie dagen alweer begon te snurken en overdag al weer last had van gapen enz. Dus ik was blij dat ik na een week weer aan de ASV mocht.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Slapen zonder masker..

5
Ik begin echt direct weer met snurken/happen naar adem zo blijkt: vd week per ongeluk in slaap gevallen zonder masker voor een paar minuten, mijn vrouw hoorde me direct terugvallen in de ellende.
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."