Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

41
Als je EPR aanzet, dan de druk verhogen met de EPR instelling. Als je 10 cmH2O als druk hebt, en je zet dan EPR aan op 3, dan kan de druk naar 13 cmH2O.
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

42
PLP bedoelt te zeggen, dat als je de EPR stand 3 gaat toepassen, dat je dan de uitademing druk EPAP eerst met 3 cmh2o moet verhogen, zodat je bij uitademing in elk geval dezelfde druk houd. Je gaat dan niet terug naar 8.8 cmh2o. Ga je wel terug naar 8.8 cmh2o druk, dan loop je meer kans op obstructief apneu.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

43
Ja, ok, maar dan kwam het niet goed over. Ik hanteerde al +1, +2, +3 cmh2o voor de druk (afhankelijk van de ingestelde EPR).
ResMed AirSense 10 | Druk: 10.8 cmH2o | EPR: 2 | Ramp: uit | Masker: Resmed F30i | Initiële AHI: 36/u gemiddeld| Laagste AHI: 0.2/u
"Slapen, analyseren, verbeteren, uitrusten..."

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

44
Tijd om dit onderwerp (eindelijk) te sluiten.
Ik slaap al een aantal dagen succesvol met het 'fullface' masker van Resmed, de F30i. Het was wel even wennen en ook zoeken naar de juiste instellingen, maar uiteindelijk ben ik toch weer naar een vaste druk van 10.8 cmh2o gegaan. Bij deze druk lekt het masker niet (of zeer beperkt). Ook haal ik een AHI van 0.7 (al zegt dat niet altijd iets). Soms zit ik wat hoger, maar dit heeft dan vooral te maken met het 'wiebelen' van het masker als ik hem net op heb gezet. Ik probeer hem dan precies goed onder de neus te plaatsen, zodat ik makkelijker kan ademen. Ik zie gedurende de nacht verder niet veel OA's en CA's meer.

Het luistert nogal precies hoe het masker onder de neus zit, maar eenmaal ingesteld, dan is het een comfortabel masker. Ik moest vooral wennen aan het siliconen kussen rondom de mond. Bij een hogere druk, dan blaast deze een stuk op. Misschien dat ik ooit het F&P Evora masker nog eens probeer, deze schijnt iets stiller te zijn, maar heeft de aansluiting aan de voorkant. Voor nu is dit prima. Bedankt voor alle tips!

Mvgr,
Martin
ResMed AirSense 10 | Druk: 10.8 cmH2o | EPR: 2 | Ramp: uit | Masker: Resmed F30i | Initiële AHI: 36/u gemiddeld| Laagste AHI: 0.2/u
"Slapen, analyseren, verbeteren, uitrusten..."

Re: Op zoek naar het 'perfecte' masker

45
Martin schreef: 01 apr 2024, 18:39 Ik probeer hem dan precies goed onder de neus te plaatsen, zodat ik makkelijker kan ademen.
Ik gebruik een zaklamp en een spiegeltje om het te controleren. Eigenlijk is het altijd wel raak het afgelopen jaar, maar het stelt wel gerust.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i