Maandag voor 1e controlegesprek: wat leert Oscar mij?

1
Hallo allemaal,

Maandag a.s. heb ik het eerste controlegesprek (na 3 weken therapie). Volgens de app (behorend bij mijn ResMed AirSense 11 Elite) 'scoor' ik iedere nacht nagenoeg een 100%. Waarbij het aantal 'gebeurtenissen' schommelt tussen de 0,2 en 2 per nacht, gemiddeld denk ik zo rond de 1.

Maar wat zegt de data uit Oscar? Reden om tevreden te zijn of zijn er nog verbeterpunten mogelijk? Ik hoor het graag van jullie zodat ik maandag goed beslagen ten ijs kom. Want op dit moment kan iedereen mij nog van alles wijs maken rondom apneu's.

Sowieso wil ik graag een ander masker proberen, het huidige AirFit P10 zit oke maar zou wel wat losser mogen. En ik kan de vochtigheid niet hoger dan 4 zetten, zet ik het hoger dan wordt de slang een tuinslang...
Man (1967) - beginneling- ResMed AirSense 11 Elite - ResMed ClimateLineAir 11 - ResMed AirFit P30i
Bijlagen

Re: Maandag voor 1e controlegesprek: wat leert Oscar mij?

2
Ik kan iig zien dat er nog relatief veel lekkage is. Dit zou je idd met een ander masker kunnen oplossen, of wellicht nog wat afstellen van het masker?

Verder is de AHI zeer netjes, hier ben i nog niet iig.
M 39j
Apparatuur: ResMed AirSense 10 autoset (14,6 cm H2O) Philips Dreamwear neusmasker
Initiele AHI 89,4
"Exit light, enter night, take my hand, we're off to never-never land."

Re: Maandag voor 1e controlegesprek: wat leert Oscar mij?

6
De ramp is vaak echt een ramp. Vaak is de startdruk (ook wel rampdruk genoemd) te laag ingesteld en dan krijgt men het al bij de start benauwd.

In feite is het beste altijd te proberen zonder een lagere druk instelling te gaan starten. Lage druk betekent vaak meer kans op obstructief apneu.

Je kunt en mag zelf de ramp instelling (Aanlooptijd) uitzetten. Hiervoor heeft men in het menu Mijn Opties een mogelijkheid geboden. Je kunt daar de aanlooptijd in intervallen van 5 minuten verhogen naar 45 minuten, of Auto stand (druk gaat pas omhoog als je ademhaling rustig verloopt, dan ben je in slaap gevallen) of de stand Uit instellen. Deze laatste gebruik je dus om geen gebruik te maken van de Aanlooptijd en de daarbij behorende Startdruk, bij jou 5 cmh2o. De keuze is aan jou.

Gezien de incidenten die je nog hebt is een hogere druk instelling nodig om deze te voorkomen.

Gezien de lekkage en flow limitatie is een betere afstelling of een ander beter passend masker een pré.

Tenslotte valt of staat de therapie door het masker. Het apparaat doet zijn werk wel, maar een onjuist masker doet het werk van het apparaat teniet.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Maandag voor 1e controlegesprek: wat leert Oscar mij?

8
De OSAS verpleegkundige was 'tevreden' over de behaalde metingen tot nu toe. Resultaten wil ik 't nog niet noemen ;-)

Ik heb een nieuw masker meegekregen om te proberen, de ResMed P30i. Het Medium frame, de kleine is mij echt te klein.
En de druk ik verlaagd van 6.8 naar 6.0, omdat ik toch behoorlijk last heb van lucht in mijn buik/darmen 's-ochtends.

Ik ben benieuwd of de P30i prettiger zit vannacht (dat zat het zeker wel tijdens het proefpassen!).
Man (1967) - beginneling- ResMed AirSense 11 Elite - ResMed ClimateLineAir 11 - ResMed AirFit P30i

Re: Maandag voor 1e controlegesprek: wat leert Oscar mij?

9
Henri schreef: 04 mar 2024, 14:11 En de druk ik verlaagd van 6.8 naar 6.0, omdat ik toch behoorlijk last heb van lucht in mijn buik/darmen 's-ochtends.
Dat kan te wijten zijn aan verzwakte kringspieren in de slokdarm (vooral de upper esophageal sphincter). Het is aan te raden om elektrolyt-tekorten uit te sluiten. Denk aan calcium, kalium, magnesium. Het is mijn theorie dat gedurende de jaren onbehandelde slaap-ademstoornis de opname van micronutrienten verminderd/ontoereikend is vanwege de constante stress waarin het lichaam verkeert.

Calcium moet via de route van Vitamine D3, want ons dieet is meer dan rijk aan calcium, maar met een D3 gebrek neem je het niet op. Een gebrek vitamine D3 is epidemisch onder mensen die geen supplementen gebruiken op onze breedtegraad.

Kalium en magnesium is een kwestie van dieet.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i