Ook maar even voorstellen

1
Hallo allemaal,

Ook al ben ik pas twee weken onder behandeling, zit ik toch al dagelijks op dit forum en het heeft me al enorm geholpen met het begrijpen van OSCAR en alle verschillende mogelijke maskers en instellingen van een CPAP apparaat. Vandaag had ik het eerste evaluatie gesprek met Vivisol en daar meteen om een aantal aanpassingen gevraagd die ik hier zoal op het forum had gelezen.

Ik ben Jeffrey, 34 jaar en thuis met vrouw en 2 jonge kinderen (2 en 4). Mijn vermoeiheid startte met de geboorte van de jongste begin 2022. Nou was dat op dat moment niet gek want het kleine ventje sliep voor geen meter en het heeft ruim anderhalf jaar geduurd voordat we een beetje konden doorslapen. Ik ook blij, want nu kon ik ook eindelijk weer doorslapen. Helaas merkte ik geen verschil, ik bleef maar moe, hoe veel ik ook sliep. De vakantie afgelopen juli is een beetje langs me heen gegaan en vanaf september begon ik ook op werk moeite te krijgen met concentreren. Als het me dan al lukte om een goede/redelijke werkdag te hebben, dan was ik rond 7 uur 's avonds echt wel klaar met de dag. Het lukte me ook niet meer om me 'savonds nog te motiveren om te gaan sporten en tot overmaat van ramp grijp je dan ook nog sneller naar snelle/slechte suikers. Ik ben sinds september iets van 6kg aangekomen, en ik was al te zwaar.

Na aandringen van een neef (die al een tijdje een CPAP had) en nadat m'n vrouw maar op bleef merken dat ik steeds harder ging snurken en soms misschien wel stopte met ademhalen toch maar een slaaponderzoek laten doen in januari. In februari schrok ik best wel toen ik hoorde dat ik met een AHI van 48/h het label "ernstig slaapapneu" had gekregen. Gelukkig kon ik meteen aan de slag met CPAP therapie, want ik was de afgelopen maand vaak letterlijk in een soort zombie veranderd.

De suggestie op dit forum "maak er je hobby van" heb ik zeer ter harte genomen. Ik ben dol op cijfertjes, meten, grafieken dus elke ochtend lees ik braaf m'n SD-kaartje uit. Die MyAir app zegt natuurlijk vrij weinig. Ook veel begonnen te lezen, videootjes kijken enzovoort.

Extra leuk/fijn dat ik ook m'n ouders een beetje kan helpen. M'n moeder slaapt sinds oktober vorig jaar met een CPAP en m'n vader is al ruim 3 jaar bezig (aan zijn situatie heb ik mijn eerste post op dit forum gewijd, viewtopic.php?t=15307 ). Als ik daar ben lezen we samen hun kaartjes uit en kijken we of we er chocola van kunnen maken.

De eerste evaluatie
Wat mij betreft waren de eerste 2 weken redelijk succesvol. M'n AHI is altijd zeer netjes onder de 2. Het zombie zijn is erg snel verdwenen, maar voel me nog wel moe-ig overdag. Op m'n werk kan ik me veel beter concentreren.

Het neusmasker waar ik mee begonnen ben heb ik na suggesties hier omgewisseld voor een p30i. Ik had vaak jeuk aan m'n neus en krabben was lastig en de randjes begonnen te irriteren. Ik ben begonnen met een druk van 8, maar heb het gevoel dat ik soms toch nog een beetje benauwd ben 'snachts, alsof ik niet genoeg kon inademen. Ook het uitademen tegen de druk in voelt soms zwaar, alsof je heel snel weer geforceerd wordt in te ademen. Nu is de druk vanaf aankomende nacht verhoogd naar 8.5 en EPR is aangezet. Eens kijken wat dat gaat doen.

So far, so good, maar wat mij opvalt in OSCAR is dat ik erg snel ademhaal 'snachts (gemiddeld 20x per minuut). Ik had opgezocht dat tussen de 12 en 20 normaal is, maar dat is het enige wat nog niet echt oké voelt. Ook zie ik soms gekke ademhalingspatronen en is een ademhaling nooit echt mooi rond. Ik hoop dat mijn nieuwe instellingen daar ook mee gaan helpen. Ik zal wat screenshots toevoegen, voor het idee.

Fijn trouwens om te zien dat er zoveel lotgenoten zijn, ik heb volgens mij al zo'n 25 voorstelrondes gelezen en dat is alleen nog maar van 2024.
| 34M | Initiële AHI 48.7/h [99% hypopneu] | CPAP sinds feb-2024 | ResMed 11 AutoSet | CPAP 10 & EPR 3 | ResMed P30i |
Bijlagen

Re: Ook maar even voorstellen

4
RuudJ schreef: 06 mar 2024, 15:18 Als ik kijk naar de tijdsduur van de inademing t.o.v. de uitademing is dit prima. Uitademing langer in tijd dan de inademing.
Thanks, maar ook als het verschil maar zo klein is/lijkt? Het is een verschil van (slechts) 0.2 seconde.

En het aantal ademhalingen is ook niet gek? Gemiddeld 19/20/21 per minuut voelt zo hoog.
persluchtpiraat schreef: 06 mar 2024, 16:37 Aan de FL grafiek te zien kan de druk nog wel een stukje omhoog :)
Dankje, heb na de vorige post twee weken met 9 cmH2O geslapen en nu de afgelopen 3 dagen met 10 cmH2O. Wanneer is je FL "goed"?

Zie hieronder de afgelopen 3 nachten, het ziet er wel al iets beter uit dan eerst.

#1 #2 #3
| 34M | Initiële AHI 48.7/h [99% hypopneu] | CPAP sinds feb-2024 | ResMed 11 AutoSet | CPAP 10 & EPR 3 | ResMed P30i |

Re: Ook maar even voorstellen

5
Flow limitation kan inderdaad nog omlaag. Zelf heb ik een FL van 0 bij 95 % en circa 0,1 bij 99 %. Kortom, af en toe een FL in plaats van bij jou best vaak. Ik had vooral baat bij EPR en later Pressure Support met de BiPAP.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX.
EPAP 6,2-7,0 met PS 5.2, trigger very high.