Voorstellen

1
Beste forumleden,

Op enig moment porde mijn vrouw mij wakker met de mededeling: Ga ademen! Het was haar al vaker opgevallen dat er momenten tijdens mijn slaap zijn dat ik gewoon stop met ademen. Ik ga er vanuit de jullie dit absoluut zullen herkennen. Het heeft wat tijd gekost maar uiteindelijk ben ik naar mijn huisarts gegaan waarop de verwijzing naar een kno-arts kwam en ik het onderzoektraject gestart ben. Nu weet ik dat ik een buik- en zijslaper ben omdat ik al ook al vele jaren weet dat op mijn rug liggen slecht tot zeg maar niet gaat: heb dan het idee dat ik stik; ook overdag, bijvoorbeeld op het strand. De slaaptest heeft dat bevestigd: als ik op mijn zij slaap, heb ik 25 stops, op mijn buik 24 stops maar liggend op mijn rug 92. Op basis van deze gegevens vertelde de kno-arts me het volgende: als hij kijkt naar de stops op mijn zij en buik, zou zijn advies een slaapbeugel zijn. Hoewel ik weinig op mijn rug lig maar het aantal stops dan hoog is, is zijn advies een slaapapneuapparaat geweest. Dat is de ResMed AirSense 10 Autoset geworden met het Resmed AirFit P30i Standard neusmasker, het 'Starter Pack'.

Vandaag, 11 maart, een week geleden heb ik de apparatuur gekregen samen met wat uitleg. Vol goede moet ben ik aan mijn behandeling begonnen maar die wil gewoon niet vlotten. Dus ben ik op internet gaan zoeken alwaar ik dit forum tegen kwam. Elders op dit forum zal ik dat niet willen vlotten toelichting.

Groet,
Henk.

Re: Voorstellen

3
Hendrik schreef: 11 mar 2024, 13:56 zou zijn advies een slaapbeugel zijn
Als er geen DISE (drug-induced sleep endoscopy) is gedaan bij u, dan is zo'n advies eigenlijk nergens op gebaseerd.

Een slaapbeugel klinkt onschuldig maar het komt met pijn aan de tanden, pijn aan de kaakgewrichten en je hebt geen idee hoe goed hij eigenlijk werkt.

BIjvoorbeeld kan de AHI naar 10 per uur verlaagd worden, en dan voel je je al beter en dan denk je dat er niet meer uit te halen valt.

Het is goed dat u toch een CPAP hebt genomen, want met CPAP kan je de kwaliteit van de ademhaling exact aflezen aan de hand van de grafieken op de SD kaart.
Hendrik schreef: 11 mar 2024, 13:56 Elders op dit forum zal ik dat niet willen vlotten toelichting.
Goed idee, want voor elk probleem is een oplossing 8-)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i