Hoe "Under the nose" kussen plaatsen op gezicht?

1
Ik heb vandaag het philips dreamwear under the nose masker gekregen omdat de F&p eson 2 s iets over mijn ooghoeken zit, en dus eigenlijk wat te groot is voor mijn gezicht.
Maar nu vraag ik mij af hoe ik dat kussen van de dreamwear under the nose precies moet plaatsen.
Moet het geheel onder de neus of moet het puntje van mijn neus er ook in ??
Lijkt mij dat het wegschuift tijdens het slapen als het niet op mijn neuspuntje zit.
Filmpjes gekeken maar niet te zien of benoemd.

Re: Hoe "Under the nose" kussen plaatsen op gezicht?

2
Ik heb hem niet, maar het is een ovaal gat en de bedoeling is dat dit de neusgaten bedekt en niet de punt van de neus er ook in gaat want de kans op lekkage is dan erg groot.

Gebruik geen slap kussen, maar een stevig kussen van traagschuim ook wel memory schuim genoemd.

Hoe slapper kussen hoe meer kans op verschuiving van het masker in zijligging en dan ook meer kans op lekkage. Met neusdoppen (Philips heeft voor hetzelfde frame Blue Gel neusdoppen) is dit verschuif probleem minder. Deze blijven beter in de neusgaten op zijn plaats..
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe "Under the nose" kussen plaatsen op gezicht?

4
Het Philips masker heeft in het under the nose masker en ook in het neusdoppen masker aan de voorzijde een gleuf zitten waar de uitgeademde lucht voor 70 % naar buiten wordt afgevoerd. Via de elleboog boven op het hoofd de resterende 30 %.

Ook deze 70 % afvoer kan geluid veroorzaken tegen de dekens.

Ik gebruikte deze week voor het eerst het Dreamwear Blue Gel neusdoppen masker van Philips en merkte de luchtstroom ook op. Ook merkte ik op dat het frame medium die ik bij Amazon had besteld toch te klein voor mij is.

Gisteren weer mij P30i neusdoppen masker van Resmed ontvangen. Nu eindelijk met Standaard frame, maar weer zonder de gevraagde Large neusdoppen erbij.

Van de week hetzelfde masker, zonder Large doppen, ontvangen maar dan met het Small frame.

Keurig alles aangegeven wat ik wilde ontvangen via het website formulier van Vitalaire, maar naar hun zeggen wordt dit automatisch behandeld. Niet dus. Ze sturen gewoon datgene op wat je altijd al als masker kreeg. Large doppen zitten niet standaard in de verpakking van het P30i masker en die vergeten ze dan ook weer mee te sturen. Kan ik weer een half uur in de wacht hangen om deze weer op te vragen. Zo teleurgesteld in leveranciers.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe "Under the nose" kussen plaatsen op gezicht?

6
Ken je deze spreuk:

"Een mens lijdt dikwijls ’t meest
Door ’t lijden dat hij vreest
Doch dat nooit op komt dagen."

Als je nooit iets probeert, zul je ook nooit weten of het wel of niet geschikt is of dat het wel of niet bevalt. Zo kun je op een bepaald moment gaan zeggen: 'Had ik het maar jaren eerder gedaan. Het bevalt zo goed....... ;)
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe "Under the nose" kussen plaatsen op gezicht?

8
Sofie, voorop gesteld dat iedereen zelf moet ervaren hoe een masker bevalt.

Mijn ervaring met dit masker was of beter gezegd is niet positief.

Het nadeel van dit masker is, dat normaal een neusdoppen masker vrijwel altijd geleverd wordt met diverse maten neusdoppen.

Meestal XS - S - M - L en soms ook nog MW, dit omdat elke neus anders is van vorm en maat. Dus een keuze om de juiste maat te kiezen.

Het F & P Brevida masker kent slechts twee maten:

XS-S en M-L ofwel XS-S is een en dezelfde maat en dit gaat ook op voor M-L.

In mijn visie kan dit gewoon niet.

Dan heeft het Brevida masker slechts enkelvoudige neusdoppen die daardoor snel naar binnen kunnen klappen, dit in tegenstelling van dubbel uitgevoerde neusdoppen per neusgat. Deze klappen niet in.

Tenslotte mijn persoonlijke ervaring is, dat dit masker mijn neusgaten juist aan weerszijde dicht drukte, waardoor ik het juist benauwd kreeg.

Maar misschien ervaar jij het anders.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe "Under the nose" kussen plaatsen op gezicht?

10
Sofie, zie onderstaande afbeelding van dit masker:

De slang wordt door het filter frame geplaatst en aan de binnenzijde zit dan een gleufje waar de uitgeademde lucht uitstroomt. Tegen dit filter wordt dan het neusgedeelte via een magneet geplaatst. Dus de uitstromende lucht wordt dan door het filter naar voren geblazen. Het filter bestaat uit zwart hard plastic met zeer kleine gaatjes en volgens een collega die hem heeft gekocht om hem uit te testen, voelt zij geen luchtstroom en is het een zeer geruisloos masker. In zijligging had zij geen last van het harde plastic deel. Nadeel van het zwarte plastic is dat je niet kunt zien of het vuil is na verloop van tijd. Mijn collega gaf aan dat ze goed kon ademen. Wel zijn bij dit masker de doppen enkelvoudig uitgevoerd, dus kunnen deze ook inklappen. Het frame is hetzelfde, het under the nose gedeelte kan verwijderd worden en vervangen worden door de neusdoppen.

https://www.philips.nl/healthcare/middelen/landing/experience-catalog/sleep/therapy-mask-3100-nc-sp-cpap-mask

Zelf heb ik geen ervaring met dit masker!
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe "Under the nose" kussen plaatsen op gezicht?

11
Bedankt voor je reactie 👍
Deze nu besteld.
Met, in overleg, het kleinste kussen XS, hoop dat dit het dan is.

Dit masker was ook door osas begeleider bedoeld als tweede masker maar toen kreeg ik de dreamwear opgestuurd.( waardeloos masker)
Zelf toen de Brevida besteld en opzich goed maar na paar uur best pijnlijk aan neus tussenschot en ook iets te groot lijkt het.
Losser afstellen geeft namelijk lekkage.........dus halverwegen de nacht de Eson maar weer op.

Hopelijk is dit masker nu de definitieve oplossing😉

Re: Hoe "Under the nose" kussen plaatsen op gezicht?

12
Sofie, zolang je geen problemen hebt, zou je het filter met rust kunnen laten.

Schoonmaken met een tandenborstel en met water kunnen de miniscule gaatjes sneller verstopt laten raken met irritant gefluit tot gevolg.

Maar dit is dus een advies waarbij mijn gedachten uitgaan naar het filter van dd Resmed Airfit P10 neusdoppen masker.

Deze is wit gekleurd en bij niet schoonmaken wordt dit dus in een jaar tijd grijs of donker gekleurd.

Bij mij bleven de gaatjes wel open. Eventueel condens trad op aan de binnenkant van het masker op het filter.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar