Even voorstellen en benieuwd naar opstart ervaringen

1
Hoi ik ben Ted, 34 jaar oud en onlangs begonnen met cpap behandeling voor mijn slaapapneu (31 stops). Het dragen van de masker is nog erg wennen vooral door de gebroken nachten van de kinderen, maar so far al goede resultaten.
Sinds ik ben begonnen aan de behandeling merk ik dat ik extreem moe ben en ook niet scherp ben / wazig in mijn hoofd. De vermoeidheid schijnt vaker voor te komen, maar het gevoel dat je niet zo helder bent weet ik niet? Hebben meer mensen ervaring met deze opstartproblemen? Hoor het graag.
En mochten jullie tips hebben dan hoor ik het ook graag!

Re: Even voorstellen en benieuwd naar opstart ervaringen

2
Welkom Ted, is de ahi score ook lager nu je gestart bent met de cpap therapie?

Meestal als de therapie goed aanslaat krijg je minder ademstops en wordt er minder adrenaline (de brandstof waardoor je elke nacht de ademstops kan overleven) aangemaakt. Je lichaam is echter zo aan die adrenaline gewend geraakt dat je het verschil merkt als extra vermoeidheid.

Je moet er effe doorheen bijten.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Even voorstellen en benieuwd naar opstart ervaringen

3
De halfwaardetijd van adrenaline in het bloed is 2-3 minuten. Adrenaline kan dus geen rol spelen in een verklaring van de vermoeidheid, want anders zou je enkele minuten na ontwaken al "ontwenningsverschijnselen" kunnen krijgen terwijl je nog niet eens aan CPAP bent begonnen. Immers stoppen de apneus en dus de afgifte van adrenaline na het ontwaken.

De realiteit is dat we niet weten waar het aan ligt. Sommige mensen fleuren helemaal op (superman fase) nog terwijl de behandeling slechts gedeeltelijk effectief is. Ik was zo iemand. Anderen worden sloom en wazig. Ik heb zelf het vermoeden dat het kan liggen aan de reactie van het lichaam op de algehele toename van de inspanning voor het ademen (WOB), een standaard CPAP maakt namelijk het ademen zwaarder. Ik kan deze theorie helaas niet testen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Even voorstellen en benieuwd naar opstart ervaringen

4
Dag Ted, welkom.

Het kan misschien ook een beetje (mede) aan de instellingen liggen.
Gebruik je ook een aanlooptijd waarbij de druk langzaam oploopt? Dit voelt bij sommigen benauwd aan, zelf had ik die stand er al snel af, uiteraard is dit individueel.
Hoe voelt de druk aan? Vind je dat je makkelijk kan ademen door het masker? Of voelt het benauwend. Als dat zo is dan zeker kontakt opnemen met je begeleider/leverancier, je moet met gemak kunnen ademen anders hou je het niet vol denk ik.
Het is soms even zoeken en fijnafstelling, maar het moet zo zijn: 'masker op en lekker slapen', eigenlijk moet je niet eerder tevreden zijn.

Re: Even voorstellen en benieuwd naar opstart ervaringen

5
Bedankt voor de fijne reacties! Mijn ahi score is gelijk verbeterd van 31 naar <1. Het is vooral wennen aan de masker omdat ik er ‘s nachts nog vaak uit moet dus masker af/op/af/op waardoor ik bewuster ben van het dragen van de masker. Verder zit het wel fijn en heb ik geen last van de druk en mijn partner ook geen last van gesnurk.
Het is denk ik even door de zure appel heen bijten en hopelijk niet meer zo vermoeid voelen.
Ik las ook over oogmaskers want ervaar wel iets droge ogen. Iemand tips voor fijne oogmaskers?