mediaan en percentiel

1
Hallo,

In OSCAR is bij statistieken etc. sprake van "mediaan", 95% en 99,5%.

De mediaan haalt van de hoogste en laagste waarnemingen de scherpe randjes weg. De 95 en 99,5 percentiel halen van de hoogste waarnemingen de scherpe randjes er af.

Die mediaan is technisch iets anders dan gemiddelde.
Van de waarnemingen 9,1 en 2 is 4 het gemiddelde en 2 de mediaan. Wel een verschil.

Gemiddelde is 1+2+9 gedeeld door 3 is 4

Voor de mediaan -en ook 95% en 99,5%- sorteer je de cijfers van laag naar hoog en neem je de centrum maat:
Je sorteert bovenstaande cijfers naar 1,2,9. 2 is dan de middelste waarneming.

Je neemt opnieuw een lijst oplopend gesorteerd. Bij 95% percentiel laat je 5% van de hoogste waarnemingen in die lijst weg. Bij 99,5% laat je 0.5% in die lijst weg.

Wat betreft Resmed CPAP's heb je in OSCAR geen keus. Ik neem als voorbeeld Tidal volume. Google je daarop dan krijg je voor bijv. een volwassen man een gemiddelde. Het is niet juist om dit tegen de mediaan volgens OSCAR af te zetten. Dit geeft misverstanden.

Groet,

Jan Flikweert
Laatst gewijzigd door JanFlikweert op 18 mar 2024, 09:01, 2 keer totaal gewijzigd.
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: mediaan en percentiel

2
Ik stel voor dat u een eerst een basiscursus statistiek volgt voordat u zich weer over dit onderwerp uitlaat.
JanFlikweert schreef: 18 mar 2024, 06:24 De mediaan haalt van de hoogste en laagste waarnemingen de scherpe randjes weg. De 95 en 99,5 percentiel halen van de hoogste waarnemingen de scherpe randjes er af.
Dit is onzin. Scherpe randjes? Dit slaat nergens op. De mediaan en percentielen zijn parameters van een kansverdeling. (Probability distribution)

Als je een metingen verzamelt, bijvoorbeeld tidal volume voor elke ademhaling en je ademt tijdens de meting 199 keer, dan heb je 199 meetpunten. Als je de meetpunten op een rij sorteert van klein naar groot, dan kan je de mediaan bepalen door de middelste waarde op positie 100 aan te wijzen. Op deze denkbeeldige rij heeft deze waarde dan 99 kleinere meetwaarden aan de linkerzijde en 99 grotere meetwaarden aan de rechterzijde.

De betekenis van de percentielen zijn vergelijkbaar: Op dezelfde denkbeeldige gesorteerde rij ga je met je vinger van links naar rechts en stop je als je bijv. 95% van de meetwaarden bent gepasseerd. Bij 199 is dat dus na 189 meetwaarden. Het getal waar je vinger naar wijst is dan de 95e percentiel waarde.

Dus de 95e percentiel waarde is de waarde die de bovengrens is van, zodat het aantal meetwaarden die kleiner zijn dan deze waarde 95% van alle meetwaarden vormen. Maw: als je de 95e percentiel waarde ziet kan je concluderen dat 95% van de metingen onder deze waarden zijn geweest. Het vervult ongeveer dezelfde functie als het maximum nemen van een rij getallen, maar dan met het voordeel dat het minder gevoelig is voor vertekening door extreme waarden. Als 1 keer zou geeuwen zou dat dus meteen de maximum tidal volume voor de hele nacht zijn. De 95e percentiel waarde zou minder verschoven worden door zo'n extreme meting.
JanFlikweert schreef: 18 mar 2024, 06:24 Wat betreft Resmed CPAP's heb je in OSCAR geen keus. Ik neem als voorbeeld Tidal volume. Google je daarop dan krijg je voor bijv. een volwassen man een gemiddelde. Het is niet juist om dit tegen de mediaan volgens OSCAR af te zetten. Dit geeft misverstanden.
Klok en klepel, allebei vermist. Natuurlijk kan je deze waarden met elkaar vergelijken. Het "gemiddelde" van een meetwaarde bij een populatie is een doorsneewaarde van deze populatie, de plek waar het zwaartepunt ligt met inachtneming van extreme waarden (outliers).

De mediaan van je tidal volume is zoals reeds uitgelegd de plek waar het midden ligt van alle metingen gedurende een sessie. Het is verstandig om hier de mediaan te kiezen omdat deze minder gevoelig is voor extreme waarden, omdat het risico op "artefacten" in deze context groter is. Bijvoorbeeld, als je nog wakker bent kan je geeuwen. Dat geeft een meting van een enorme tidal volume, en als in OSCAR het gemiddelde gehanteerd zou worden, dan zou het gemiddelde vertekend worden. Omdat men gekozen heeft voor de mediaan is het risico op zulke vertekening door artefacten minder.
Laatst gewijzigd door persluchtpiraat op 18 mar 2024, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: mediaan en percentiel

3
Mediaan en percentielen zijn een zeer zinvolle manier data te presenteren als er sprake is van uitschieters. Zoals bij ademhaling.
Mijn ademvolume is meestal rond 500ml, soms als ik diep dooradem 1000ml (komt paar keer per nacht voor) en heel soms als mijn apparaat een lek of het opzetten van het masker verkeerd interpreteert meer dan 10 liter.
Een gemiddelde is dan heel misleidend, maar een mediaan van 500ml met een 99,5 percentiel van 1000ml laat direct zien wat aan de hand is.
Je wilt ook geen "gemiddelde" obstructie zien waar je 5 minuten om lucht snakken wegstreept tegen 55 minuten vrij ademen.
En vergelijken met normaalwaardes: dan gaat het niet om een gemiddelde van meetmomenten, maar gemiddelde van personen. Typisch ook als range weergegeven en daarmee goed vergelijkbaar met wat Oscar meldt.

Re: mediaan en percentiel

4
persluchtpiraat schreef: 18 mar 2024, 13:55 Ik stel voor dat u een eerst een basiscursus statistiek volgt voordat u zich weer over dit onderwerp uitlaat.
Persluchtpiraat,

Er zijn veel zaken op dit forum waarin u zeer deskundig bent, waar uw bijdrage zeer wordt gewaardeerd, maar wat ben u toch verschrikkelijk hard in de bek. Ik zou eerst eens een cursus omgangsvormen volgen. Echt een rauwe mokummer.

Ik refereer ook aan uw terreur aangaande smartwatches. Dat je van mening verschilt is prima, maar het moet wel leuk blijven.

https://ec.europa.eu/eurostat/statistic ... _median/nl

https://nl.wikipedia.org/wiki/Percentiel

Met vriendelijke groeten,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: mediaan en percentiel

5
dirkwilslapen schreef: 18 mar 2024, 14:00 Mediaan en percentielen zijn een zeer zinvolle manier data te presenteren als er sprake is van uitschieters. Zoals bij ademhaling.
Mijn ademvolume is meestal rond 500ml, soms als ik diep dooradem 1000ml (komt paar keer per nacht voor) en heel soms als mijn apparaat een lek of het opzetten van het masker verkeerd interpreteert meer dan 10 liter.
Een gemiddelde is dan heel misleidend, maar een mediaan van 500ml met een 99,5 percentiel van 1000ml laat direct zien wat aan de hand is.
Je wilt ook geen "gemiddelde" obstructie zien waar je 5 minuten om lucht snakken wegstreept tegen 55 minuten vrij ademen.
En vergelijken met normaalwaardes: dan gaat het niet om een gemiddelde van meetmomenten, maar gemiddelde van personen. Typisch ook als range weergegeven en daarmee goed vergelijkbaar met wat Oscar meldt.
Beste Dirkwilslapen,

Ik ben het helemaal met u eens. Kleine kanttekening: Die keuze van 95% en 99,5% hoeft niet altijd perfect te zijn. Als 1% van de waarnemingen extreem hoog zijn, dan zijn beiden percentielen niet perfect.

Groet,
Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......

Re: mediaan en percentiel

6
Beste allemaal,

Ik volg dit onderwerp niet meer actief. Praat in vrijheid en vooral met respect verder. Bijna altijd gaat dat goed. Voor opmerkingen aan mijn adres kunt u een PB sturen.

Groet,

Jan Flikweert
"ïk denk dat" en "ik hoef geen deskundige te zijn om iets te beweren" zouden mijn ideale openingszinnen zijn, "ik respecteer dat" hoop ik die van de lezer.......