Irritatie

1
Hoi ik hoop dat ik dit in het juiste forum plaats.
Ik heb mijn c pap nu 2 jaar maar de laatste paar maanden merk ik dat ik het masker niet meer kan verdragen. Ik zet het elke avond op maar meestal hou ik het misschien 1,5 uur vol en dan gooi ik hem af omdat hij mij irriteerd!
Komt iemand dit bekend voor en wat doe je eraan?

Re: Irritatie

2
Welkom Denise,

Om een paar zaken duidelijker te maken voor ons:
  • Welk merk cpap heb jij?
  • Hoe is de druk ingesteld, variabele druk (apap) of een vaste druk instelling (cpap)?
  • Op welke stand(en) is deze druk(ken) ingesteld?
  • Maak je gebruik van drukverlaging tijdens de uitademing, dit heet vaak: flex - epr - Softpap.
  • Zo ja, weet je ook op wat voor stand deze is ingesteld?
  • Met wat voor type masker slaap je: full face masker (over neus en mond heen of onder de neus en over de mond), neus masker (over de neus heen of onder de neus), neusdoppen masker (twee kleine dopjes voor ieder neusgat één) die aansluiten tegen de randen van de neusgaten.
  • Hoe heet dit masker, fabrikant, merknaam?
  • Ontvang je elk jaar een nieuw masker van jouw leverancier, je hebt daar namelijk recht op, net zoals filters voor jouw merk cpap, eventueel een normale slang en indien gewenst een kinband om een openvallende mond te sluiten ter voorkoming van mond lekkage.
  • Vervang je wel regelmatig de filters van jouw cpap? (als deze er nu al twee jaar inzitten, dan zijn deze zeer vervuild en kan dit tot irritatie leiden van de ademhaling en zo tot irritatie leiden bij het dragen van het masker)
Kun je deze vragen beantwoorden? Dan kunnen wij jou eventueel gerichter helpen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Irritatie

3
Hoi Ruudj
Bedankt voor je reactie.
Het merk is volgens mij PrismaAQUA
De druk staat op 8
Geen drukverlaging tijdens het uitademen.
Ik heb een neusmasker
Hoe het masker heet weet ik helaas niet
Ik krijg elk jaar idd een nieuw masker
Ik vervang regelmatig de filters

Groetjes en een fijne dag, Denise

Re: Irritatie

4
Is het neusmasker over de neus heen of onder de neus met twee gaten of één ovaal gat? Slang aansluiting bovenzijde hoofd of aan de voorkant?

Wat was bij jou de ahi score bij jouw slaap test?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Irritatie

6
Denise, je mag (je hebt er zelfs recht op als patiënt) jouw slaaprapport van de slaap test opvragen omdat dit jouw eigen medische gegevens zijn en die moet men jouw dan verstrekken, meestal digitaal.

Je kunt dan het nul punt (startpunt) bepalen t.o.v. van het heden. Kom je er niet uit dan kunnen wij altijd, als je dit wilt, dit verder uitleggen.

Het irriteren van het masker, heeft dit een reden? Lekkage, een te lage druk, huidirritatie of gewoonweg dat je er klaar mee bent met de therapie?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar